به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه کاملا در نرخ روز دوشنبه بسته شد فقط با این تفاوت که بازار شل‌تر از روز گذشته بود. قیمت دلار هرات در کانال 50 و در 50 هزار و 950 تومان بازگشایی کرد و در نیمه اول برای از دست دادن مرز حمایت 50 هزار و 800 تومان تلاش کرد.

قیمت دلار در هرات با از دست دادن کانال مهم 14 هزار تومان درهم به صورت مقطعی به زیر مرز حمایت هم رفت ولی نتوانست تثبیت بدهد. در نهایت بازار ارز هرات در نرخ دوشنبه یعنی 50 هزار و 950 تومان بسته شد. قیمت درهم امارات در کف کانال 14 هزار تومان شروع به کار کرد و با کاهش تا 13 هزار و 970 تومان رفت اما در این کانال دوامی نداشت و در 14 هزار و 20 تومان به کار خودش پایان داد. قیمت سکه هم روندش مثل دوشنبه بود و در 28 میلیون و 950 هزار تومان بسته شد. 

معامله‌گران هرات می‌گویند اینکه می‌گوییم بزرگ بازار هرات نخریده معنای این را می‌دهد که قیمت‌ها می‌توانند پایین‌تر بروند. از نظر آن‌ها سایه وضعیت بلوکه موجب شده بازار دست فروشنده‌ باشد. علاوه بر این هرچه به آخر ماه نزدیک بشویم تومان هم در بازار کم‌تر می‌شود و خود این هم مزید بر علت می‌شود که خریدار نقدی بزرگی فعلا در بازار نباشد. گروهی از معامله‌گران هم معتقدند این وضعیت شل بودن و بلاتکلیفی بازار در چارت نهایتا می‌تواند تا دو هفته دیگر ادامه داشته باشد و اگر فاند مثبتی به بازار نیاید قیمت‌ها می‌تواند با تقاضای ژانویه دست‌خوش نوسان بشود. به تصور این دسته بازار تا ده روز دیگر می‌تواند زنگ پایان موج اصلاح را بزند. 

همانطور که در این چند روز گفتیم نگاه بازار به جنگ کم رنگ شده مگر این‌که اتفاق خاصی بیفتد. معامله‌گران می‌گویند اما آن چیزی که میتواند بازار را به سمت کف خط روند صعود ببرد که قیمت‌ها بر مدار نزول بروند خبرهای برجامی است. 

در روز سه‌شنبه دو خبر بحث داغ بازار بود. خبر اول درمورد احتمال آزادسازی 10 میلیارد دلار ایران در عراق است. وبسایت واشنگتن فری‌بیکن مدعی شده منابع آمریکایی اعلام کردند احتمال دارد دولت آمریکا امروز با دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی خود در عراق و انتقال این منابع به عمان و اروپا موافقت کند. با اینکه این خبر در بازار پالس مثبتی تلقی شد اما در قیمت‌ها تاثیرگذار نبود.

خبر دوم این است که رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند طی روزهای آینده شاهد جنگ تمام عیار علیه حزب الله خواهیم بود.

در بازار سه‌شنبه متن همتی درمورد خبر روز دوشنبه تخصیص ارز بانک مرکزی دست به دست می‌شد. همتی گفته تحت عنوان سیاست تثبیت، هم رانت سنگین ارزی توزیع و زمینه یک کسادی اقتصاد را فراهم کردید و هم نتوانستید کاهش جدی در دلار بالای ۵۰ هزار تومانی و تورم بالای ۴۰ درصدی  ایجاد کنید. 

در بازار معامله‌گران به نقل از برخی تحلیل‌گران می‌گفتند بازار در شرایطی تکان میخورد که تقاضای ذهنی قوی باشد. منظور آن‌ها از تقاضای ذهنی تقاضای فراتر از تجاری و خدماتی بود. در واقع آن‌ها می‌گویند اگر تقاضای سرمایه‌ای فعال شود بازار روندهایش فرق می‌کند.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه در حال حاضر این نوع تقاضا کم شده و بازارساز هم بواسطه فروش نفت و فرآورده، فعلا دست بالا را در بازار دارد.

گفته می‌شود فعالان اقتصادی می‌گویند بانک مرکزی دست به یک ابتکار زده. صف ثبت سفارش را شلوغ و صف تخصیص را خلوت کرده یعنی اجازه داده نمی‌شود هر کالایی ثبت سفارش شود.

در  بازار سکه هم یک نکته بود که اکثر کانال‌های ارز و سکه در روز سه‌شنبه یک متن درمورد سالگرد وحید مظلومین یا همان سلطان سکه معروف کار کردند.