چندی پیش محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد که ارز تخصیص داده شده در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است. این موضوع نشان دهنده افزایش منابع ارزی بانک مرکزی و کنترل آن بر قیمت دلار است. چنین خبری با توجه به انعکاس افزایش قدرت بانک مرکزی در بازار ارز، انتظارات صعودی شارپ از دلار در میان مدت را کاهش می‌دهد.

 روز قبل عبدالناصر همتی رییس سابق بانک مرکزی با اشاره به منابع ارزی تخصیص داده شده و سیاست تثبیت ارزی، ضمن انتقاد از سیاست تثبیت ارزی اعلام کرد که این سیاست هدررفت منابع ارزی، کسادی اقتصاد و توزیع رانت را رقم زده و همچنین باعث کاهش قابل توجه نرخ دلار نشده‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم تولیدکننده بخش معدن در تابستان ۵۵ درصد بالا رفته است و به بیشترین افزایش نقطه‌به‌نقطه از از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون رسیده‌است. تورم تولیدکننده که اصطلاحاً به تورم پیشران نیز مشهور است نشان می‌دهد که در آینده تورم بخش معدن افزایشی خواهد شد. باتوجه به اهمیتی که این بخش در تامین ارز کشور و صادرات دارد برای حفظ جریان صادرات بانک مرکزی باید این سطح از رشد تورم تولیدکننده را در قیمت ارز تعیین شده در پیمان‌سپاری ارزی این گروه در سال آتی لحاظ کند.

 روز قبل خبرگزاری آمریکایی فری‌بیکن اعلام کرد که احتمال دارد بایدن با آزادسازی ده میلیارد دلار از پول برق صادراتی ایران به عراق موافقت کند و این پول‌ها به حساب‌های بانکی ایران در اروپا و عمان منتقل شود.

بر این اساس معافیت چند میلیارد دلاری ایران از تحریم‌ها که اولین‌بار در ماه جولای صادر شد و امروز منقضی خواهد شد تمدید می‌شود.

هرچند دلار روز قبل به این خبر واکنش چندانی نشان نداد ولی از آنجا که سطح تنش‌های بین‌المللی و تحریم‌ها بر انتظارات مردم از قیمت دلار موثر است، اجرایی شدن این خبر، انتظارات از افزایش قیمت دلار را تعدیل می‌کند و با تعدیل انتظارات افزایشی مانع از ورود خریداران جدید به بازار ارز می‌شود‌.

 دلار در کنترل بازارساز

روز قبل قیمت‌ها در بازار ارز تکان نخورد و قیمت‌های ثبت شده برای دلار تهران، هرات و درهم امارات همان قیمت روز دوشنبه بود.

بازار ارز در نیمه اول کانال ۵۱ هزار تومانی تثبیت شده‌است و ضربان قیمت دلار صاف شده‌است که نشان می‌دهد قیمت‌ها در کنترل بازارساز است.

انس طلا صعود کرد

سکه همچنان برای از دست دادن کانال ۲۹ میلیون تومانی مردد است و در معاملات پایان روز قبل به مرز قیمتی ۲۹ میلیون تومان برگشت.

روز قبل تورم ایالات متحده بیشتر از انتظار کاهش یافت که انتظارات از افزایش نرخ بهره در جلسه آتی فدرال رزرو را از بین برد.

همچنین شرکت خدمات مالی و تجاری آمریکایی مودیز، رتبه اعتباری ایالات متحده را به دلیل کسری مالی و بن‌بست سیاسی کاهش داد که در کنار کاهش تورم باعث تقویت و حمایت از انس جهانی طلا شد‌ با رشد ارزش انس جهانی طلا با فرض ادامه روند تثبیت شده دلار و باتوجه به قیمت پایانی روز قبل، حباب سکه حدود یک درصد کاهش می‌یابد.

بازار سرمایه سرخپوش شد

بازار سرمایه روز قبل سرخپوش شد و فشار عرضه در بازار سرمایه بالا رفت همین مسئله باعث شد تا آخرین قیمت تعدادی از نمادها نسبت به قیمت پایانی یک تا دو درصد منفی‌تر شود. باتوجه به کاهش قیمت‌‌ها در ساعت پایانی روز قبل در بازار سرمایه انتظار می‌رود بازار سرمایه روز جاری را منفی آغاز به کار کند، ولی در ادامه باید دید که محدوده‌های قیمتی امروز برای خریداران به قدری جالب می‌شود که جریان پول ورودی به بازار سرمایه تقویت شود و ارزش معاملات خرد روند صعودی به خود بگیرد.