به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند بازار ارز به صورت فرسایشی در حال کاهش است. به عقیده آن‌ها بازار می‌خواهد معامله‌گران را حذف کند اینطور که در سقف به آماتورها بفروشد و در پایین آمدن آنقدر فرسایشی عمل کند که آن‌ها خسته شوند و در کف از آن‌ها بخرد. این توصیف معامله‌گران از این روزهای بازار ارز است. 

خبر جدید آزادسازی دلار در بازار 

در روز چهارشنبه بازار از خبر آزادسازی 10 میلیارد دلار ایران در عراق و انتقال آن به عمان و اروپا خط گرفت و حمایت 50 هزار و 800 تومان را از دست داد. در روز سه‌شنبه یک خبر درمورد احتمال آزادسازی این 10 میلیارد از عراق به بازار آمد، امروز در اخبار تکمیلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تا کنون ۲۰ معافیت برای پرداخت هزینه واردات برق از سوی عراق به ایران صادر شده و در تمامی این معافیت‌ها قرار بوده که هیچ بخشی از این پول‌ها به ایران نرسد. یعنی پول‌ها در حساب‌های بانکی محدود شده باقی می‌مانند تا تنها برای مصارفی مانند غذا، دارو و اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار بگیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفته در روزهای آینده خبرهای خوب ارزی از آزاد سازی منابع ارزی در کشورهای عراق و قطر داریم. معامله‌گران معتقدند این فاند جدید برای بازار است و مثل این‌که قرار است این موضوع حالا حالاها در بازار باشد و نوسان‌گیری شود.

 

 

معامله‌گران تصور می‌کنند آن چیزی که می‌تواند در مقابل این خبر قرار بگیرد شروع جنگ حزب‌الله با اسرائیل یا حمله حوثی‌ها به کشتی‌های اسرائیل است. درمورد جنگ خبرهای زیادی برای آتش‌بس به بازار می‌آید اما فعلا هنوز آتش‌بسی شکل نگرفته. خبرگزاری رویترز خبر داده که حماس با طرح کلی آزادی 50 گروگان در ازای آتش‌بس سه روزه موافقت کرده اما اسرائیل هنوز موافق نیست. نگاه بازار به آتش‌بس اینطور هست که می‌تواند در انس تاثیر بگذارد و کاهش انس هم روی بازار داخل تاثیرگذار باشد. اما آن‌ها معتقدند که آتش‌بس به معنای این نیست که جنگ مختومه اعلام شود و با ازسرگیری جنگ، دوباره بازار راه رفته‌را برمی‌گردد.

بازار ارز و سکه در روز چهارشنبه دو راه جدا را رفتند. معامله‌گران می‌گفتند طلا و سکه به دلار خیانت کردند. قیمت دلار هرات 50 هزار و 950 تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول به 50 هزار و 800 تومان رسید. قیمت دلار هرات در نیمه دوم این حمایت را از دست داد و در 50 هزار و 600 تومان بسته شد. بازار ارز هرات بعد از 22 روز این سطح حمایت را از دست داد.

قیمت درهم در کانال 14 هزار تومان آغاز کرد و با کاهش در 13 هزار و 970 تومان بسته شد. به عقیده معامله‌گران از دست رفتن کانال مهم 14 هزار تومان درهم، موجب از دست رفتن حمایت دلار شد. قیمت سکه در روز چهارشنبه با گپ مثبت 250 هزار تومانی در کانال 29 میلیون و در 29 میلیون و 200 هزار تومان بازگشایی کرد و در کف کانال 29 میلیون بسته شد که شاهد بازپس‌گیری کانال 29 در بازار سکه بودیم. 

قیمت طلای آبشده هم با گپ مثبت بالای 10 میلیون و 500 هزار تومان شروع به کار کرد. افزایش بازار سکه و طلا در روز چهارشنبه به خاطر افزایش بازار انس طلای جهانی بود.

معامله‌گران فنی معتقدند طلای آبشده بین 10 میلیون و 460 هزار تومان تا 10 میلیون و 700 هزار تومان گیر کرده و از هر طرف که خارج شود انتظار می‌رود که حرکت شارپی 300 هزار تومانی داشته باشد.

نکته بازار چهارشنبه نرخ دلار و یوروی رسمی بود. با اینکه بازار ارز آزاد کاهشی بود اما قیمت دلار در مرکز مبادله با افزایش 100 تومانی به 41 هزار و 500 تومان رسید، قیمت یوروی مرکز مبادله هم با افزایش 700 تومانی وارد کانال 45 هزار تومان شد.