به گزارش اکوایران، مهمترین خبر روز چهارشنبه اعداد بودجه بود. در بودجه سال بعد قیمت نفت 65 یورو، نرخ تسعیر ارز31 هزار تومان، و درصد افزایش حقوق که 18 درصد تعیین شده است.

مهمترین نکته بودجه ۱۴۰۳

از همه این اعداد مهمتر نرخ تسعیر بود که بازار را دچار تشنج کرد. معامله‌گران و تحلیل‌گران تصور می‌کردند نرخ تسعیر ارز که شده 31 هزار تومان، برای دلار است. آن‌ها با استناد به این عدد معتقد بودند که این نرخ رشد زیادی داشته. یکسری‌ها هم مدعی بودند که نرخ تسعیر 1402، 23 هزار تومان بوده، یکسری‌ها می‌گفتند 26 هزار تومان بوده. بعد این‌که معامله‌گران متوجه شدند که این نرخ برای تسعیر یورو است دریافتند که دلار آن حوالی 28 هزار و 500 تومان برآورد می‌شود. 

تکذیبیه سازمان برنامه 

این گمانه‌زنی‌ها درمورد نرخ تسعیر موجب شد تا سازمان برنامه و بودجه تکذیبیه بفرستد و بگوید نرخ تسعیر ارز در لایحۀ بودجه ۱۴۰۳ تغییر نکرده و ۲۸ هزار و 500 تومان است، این سازمان مدعی شده نرخ تسعیر همانند سال ۱۴۰۲ است، البته سخنگوی اقتصادی دولت ۲۳ دی پارسال گفته بود نرخ تسعیر بودجه ۲۳ هزار تومان است.

با تکذیبیه سازمان  برنامه معامله‌گران یک نق دیگر زدند. آنها می گفتند این چه کاریست که برای دلارزدایی، نرخ به این‌مهمی را به یورو اعلام کنی که بازار  نفهمد و بعد در تکذیبیه قیمت دلار اعلام کنی. در ضمن آن‌ها می‌گفتند اینکه به یورو اعلام کنی که دلارزدایی محسوب نمی‌شود و امکان دارد فقط هزینه تبدیل را زیاد کند.

خبر دیگری که مورد توجه معامله‌گران بود وقفه جنگ در غزه‌ است. طبق اخبار قرار شده بعد از 45 روز اولین آتش‌بس رسمی در ۱۰ صبح روز پنجشنبه باشد. از نظر معامله‌گران اخبار جنگ برای بازار در گوشه و کنار قرار گرفته مگر اینکه در انس تاثیر بگذارد و کاهش انس در طلا و سکه اثرگذار باشد.

علاوه بر آتش‌بس جنگ، اخبار سازمان انرژی اتمی هم در بازار دست به دست می‌شد. جالبی این اخبار این بود که هرکسی باتوجه به پوزیشن خودش صحبت‌های گروسی را منتشر می‌کرد. یکسری‌ها می‌گفتند گروسی گفته موافقتنامه‌ جامع پادمان به‌طور کامل در ایران اجرا می‌شود. یکسری‌ها گوشه‌ای از صحبت‌های او را دست به دست می‌کردند که گفته برنامه هسته‌ای ایران همچنان نگران کننده است و ایران همچنان باید توضیحاتی که از نظر فنی معتبر باشد را درباره وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کند. 

سوژه معامله‌گران صحبت‌های محمدرضا فرزین در کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان بود. رئیس کل بانک مرکزی گفته بخش دیگری از پول‌های بلوکه شده با رایزنی‌های صورت گرفته بزودی آزاد و در اختیار کشورمان قرار می‌گیرد. معامله‌گران مدعی‌اند که تقریبا تمام تیم اقتصادی دولت و حتی خود رئیسی هم قبلا گفته که تمام پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را گرفتیم و دیگر هیچ پول بلوکه شده‌ای در هیچ جا نداریم. الان این پول‌ها از کجا آمدند؟

در روز چهارشنبه قیمت دلار هرات در 50 هزار تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول تا 50 هزار و 200 تومان بالا رفت و بعد از این نقطه با کاهش دوباره به عدد صبح رسید. قیمت درهم امارات در 13 هزار و 870 تومان بازگشایی کرد و با کاهش به 13 هزار و 840 تومان به کار خودش پایان داد. قیمت سکه در 28 میلیون و 800 هزار تومان آغاز به کار کرد و با کاهش 100 هزار تومانی در 28 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. حباب سکه با دلار 50 هزار و 250 تومان و انس 2000 دلاری به کف 5 میلیون رسید که در چند ماه گذشته بی‌سابقه بوده. طلای آبشده هم با کاهش به زیر 10 میلیون و 500 هزار تومان رفته و نکته جالب طلا این است که حبابش منفی شده است. 

طلای آبشده کانون تحلیل تحلیل‌گران

تحلیل‌های معامله‌گران در روز چهارشنبه به طلای آبشده معطوف شد. آن‌ها معتقدند بازارساز با بازی انس و دلار، به وسیله طلای آبشده بازار را کنترل می‌کند و بازی اصلی را در آبشده می‌بینند. گروهی با توجه به حباب منفی طلای آبشده معتقد بودند که دلار باید پایین بیاید، گروهی هم در مقابل می‌گفتند که این نشان می‌دهد بازارساز آینده انس طلا را کاهشی می‌بیند که الان به آبشده حباب منفی داده است. 

گروهی از معامله‌گران احتمال می‌دهند بازارساز در روز پنجشنبه فروشنده‌ را ضرری می‌کند.

نکته بازار این است که شکاف دلار سلیمانیه و هرات به 300 تومان رسیده که عدد قابل توجهی است.

اما خبر مهم امروز ابلاغیه جدید بانک مرکزی برای صرافی‌ها بود. در مقررات جدید بانک مرکزی دوباره سطح بندی را احیاء کرده که شامل نوع صرافی و سطح صرافی است.

نوع یک‌ فقط خرید و‌فروش نقدی می‌کند اما نوع دوم علاوه بر خرید و فروش نقدی، بسته به سطح  می‌تواند حواله بزند و با کارگزاری‌های خارجی کار کند که معامله‌گران می‌گویند در عمل همان تراستی‌ها دور زننده تحریم هستند.

این طوری شرکت‌های پتروشیمی که درآمد ارزی قابل توجهی دارند، می‌توانند صرافی بزنند و درآمد ارزی خود را از طریق صرافی خودشان مبادله کنند.