به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند بازار ریزشی نیست ولی صعود قدرتمند هم نمی‌تواند داشته باشد.

در واقع بازار همچنان بلاتکلیف است و صعودی نشان می‌دهد، بازارساز هم سعی دارد بازار را همچنان در آرامش نگه دارد، اینطور به محض این‌که می‌خواهد گارد صعود بگیرد با یکی دو مرحله تزریق جلوی آن را می‌گیرند. از نظر معامله‌گران شرایط بازارساز سخت نیست چرا که نفت می‌فروشد. پس با این اوصاف بازار نه ریزش سنگین دارد و نه صعود پرقدرت. 

چرا قیمت پایین نمی‌آید؟

چرا بازار ریزشی نیست؟ از نظر معامله‌گران طبق سنوات گذشته با توجه به تقاضای ژانویه و فرارسیدن سال نوی میلادی شرکت‌ها باید تسویه کنند و هر ساله شاهد تقاضا در این ماه بودیم. از نظر آن‌ها امسال هم از این قاعده مستثنی نیستیم و تقاضا تا آخر آذر و هفته اول دی به بازار می‌آید. 

با اینکه نظر اکثر معامله‌گران این است که بازارساز اجازه صعود قدرتمند به قیمت دلار نمی‌دهد، یکسری‌ها با استناد به صحبت محمدرضا فرزین که هفته قبل گفته بود ارز مفت به کسی نمی‌دهیم، معتقدند که این تقاضا اگر از سمت بازارساز جواب داده نشود می‌تواند به بازار بیاید و قیمت‌ها را نوسانی کند.

قیمت دلار هرات در روز شنبه 50 هزار و 160 تومان شروع به کار کرد و از همان ابتدای کار گارد صعود داشت و تا 50 هزار و 300 تومان بالا رفت اما در شکستن این مقاومت ناکام ماند. قیمت دلار در بازار ارز هرات در نیمه دوم بازار در 50 هزار و 150 تومان بسته شد. قیمت درهم امارات در روز شنبه در 13 هزار و 850 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش 50 تومانی در 13 هزار و 900 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت سکه امامی که هفته قبل را در 28 میلیون و 750 هزار تومان به پایان رسانده بود در روز شنبه در قیمت 28 میلیون و 850 هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش وارد کانال 29 میلیون شد. قیمت طلای آبشده هم با افزایش تا 10 میلیون و 600 هزار تومان بالا رفت. 

کوتاژ بدون ارز چیست؟

بازار ارز و سکه تهران در روز شنبه چند نکته داشت که قابل توجه بود. یک: خریدار درهم در بازار زیاد شده و به واسطه آن حتی قیمت را در 13 هزار و 950 و 14 هزار تومان هم اعلام می‌کردند. نکته دوم اینکه بازار شاهد یک اصطلاح جدید به نام کوتاژ بدون ارز بود. در روز شنبه یکسری درخواست‌ها در بازار با عنوان کوتاژ بدون ارز وجود داشت. کوتاژ صادراتی در حقیقت همان سریال اظهارنامه است که برای کالای صادراتی استفاده می‌شود. کوتاژ با ارز و بدون ارز به نحوه رفع تعهد صادرکننده‌ها برمی‌گردد. مورد استفاده کوتاژ بدون ارز برای واردات به ازای صادرات است و خارج از سامانه نیما با قیمت توافقی اعلام می‌شود. 

فعالان بازار می‌گفتند با توجه به اینکه در ثبت سفارش محل تامین ارز مشخص است وقتی کسی دنبال کوتاژ بدون ارز است یعنی دنبال تامین ارز برای واردات جنس خودش است.

از نظر این گروه تحرک نرخ درهم و افزایش تقاضا برای کوتاژ نشان می‌دهد تقاضای تجاری به دلیل نزدیک شدن به پایان سال بیدار شده و از همین حالا به دنبال خریدهای شب عید خودشان هستند.

نکته سوم بازار سه‌شنبه قیمت یورو بازار آزاد است که زیر برابری جهانی معامله‌ می‌شود. قیمت یورو در بازار آزاد در کانال 54 هزار تومان است اما بر اساس قیمت دلار و برابری آن به یورو، قیمت جهانی آن 55 هزار و 300 تومان برآورد می‌شود. 

معامله‌گران فنی معتقدند قیمت‌ها کف را زدند و بازار با توجه به سیاست بازارساز، بدون شرایط بلوکه می‌تواند همانطور که آرام آرام پایین آمده بالا برود. از نظر آن‌ها اولین مقاومت سکه فردایی مرز کانال 30 میلیون و مقاومت مهمتر 30 میلیون و 200 هزار تومان است.