به گزارش اکوایران، بازار داخلی همچنان رنج و فرسایشی است که ارزش معامله کردن ندارد اما در مقابل، انس خوب می‌تازد.

قیمت دلار هرات در 50 هزار تومان شروع به کار کرد و بین 50 هزار و 100 تومان تا 49 هزار و 950 تومان نوسان داد و در آخر در 50 هزار و 30 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات با گپ منفی 30 تومانی در 13 هزار و 800 تومان آغاز به کار کرد و در همین نرخ هم بسته شد. قیمت سکه امامی در چارت فقط یک کندل در ساعت 12 ثبت کرده که از 28 میلیون و 950 هزار تومان شروع شده و در 28 میلیون و 900 تومان به کار خودش پایان داده که نسبت به قیمت روز دوشنبه 50 هزار تومان کاهشی است. حباب سکه هم با انس 2022 دلاری و دلار 50 هزار و 500 تومانی با کاهش 100 هزار تومانی به 4 میلیون و 800 هزار تومان رسید. این کاهش حباب هم به خاطر افزایش انس طلای جهانی است که در روز سه‌شنبه به بالای 2020 دلار رفت. اما قیمت سکه رفاه همچنان بالاتر از بازار است و در 28 میلیون و 950 هزار تومان بسته شده. 

در معاملات سه‌شنبه سکه فردایی، حمایت 29 میلیون و 600 هزار تومان را از دست داد که معامله‌گران معتقد بودند حمایت مهمی است. 

چهار خبر مدنظر معامله‌گران

در بازار روز سه‌شنبه چهار خبر مورد توجه معامله‌گران بود. یک اینکه گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، ایران مواد هسته‌ای مهمی در اختیار دارد که فقط کشورهای دارنده سلاح اتمی این مواد را دارند. اگر فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت‌بخش نباشد، ممکن است کار به شورای امنیت برسد. با اینکه این خبر سیگنال منفی داشت اما در بازار تاثیرگذار نبود.

خبر دوم درمورد درآمد نفتی ایران در دور زدن تحریم‌ها بود که یک‌سوم درآمد  هدر رفته. خبر سوم یک گزارش از قیمت دلار در 60 سال گذشته و رشد آن در هر دوره ریاست بانک مرکزی بوده. خبر چهارم درمورد سیاست دلارزدایی روسیه‌ است. طبق این خبر به نظر می‌رسد سیاست دلارزدایی مسکو به مشکل خورده است. گفته می‌شود که هند در ازای خرید نفت روسیه روپیه می‌دهد و بانک مرکزی روسیه آن را بی‌ارزش می‌داند. درواقع روپیه بلای جان تجارت نفت روسیه با آسیا شده‌است. 

خبر پنجم درمورد قانون جدید بانک مرکزی است. بر اساس قانون جدید، بانک مرکزی ارز متعلق به دولت یا دستگاه‌های اجرائی را خریداری می‌کند و نباید پیش از در اختیار گرفتن ارز، معادل ریالی آن را پرداخت کند.

اما بحث داغ بازار، سیاست بازارساز و تثبیت قیمت دلار بود. یک گزارش در بازار دست به دست می‌شد که مدعی بود بازارساز به دنبال عرضه سنگین در بازار است تا ریال را در نرخ‌های فعلی جمع‌آوری کند. گروهی از معامله‌گران می‌گفتند بازارساز چموش است، اینطور که در سه روز، قیمت با نوسان افزایشی بالا می‌رود و بعد بیش از یک‌ماه طول می‌کشد تا دوباره پایین بیاید. اما گروهی هم معتقدند که صد سال دیگر هم قیمت دلار 50 هزار تومان باشد، اما قیمت خوراک و مصارف بالا برود به چه دردی می‌خورد.

نکته بازار این است که گروهی از معامله‌گران توصیه می‌کردند که به جای دلار، یورو بخرید. از نظر آن‌ها ایندکس دلار در حال کاهش است و یورو با ارزش می‌شود.

از نظر معامله‌گران فنی از دست رفتن خط روند در سکه فردایی می‌تواند در بازارهای دیگر هم تاثیرگذار باشد. به خاطر همین تصور اکثر معامله‌گران در روز سه‌شنبه این بود که تمامی بازارها کاهشی می‌شوند. حتی گروهی می‌گفتند که دلار کف مهم 49 هزار و 800 تومان را از دست می‌دهد و به کف 49 هزار تومان می‌رود که تا الان این اتفاق نیفتاده است. این دسته می‌گفتند تکنیکالی سکه فردایی می‌گوید بفروش اما فاندامنتالی همیشه در ایران نظر بر خرید است.