به گزارش اکوایران، در بازار روز شنبه یک تعادل به هم خورد؛ با افزایش طلا، سکه و طلای آبشده بدون تغییر دلار جهش کردند.

این تکروی به حدی بود که بعضی تصور می‌کنند بازارساز نیازمند طراحی پلن جدیدی هست. با اینکه قیمت دلار همچنان در همان بازه 49 هزار و 800 تومان تا 50 هزار و 300 تومان در نوسان است اما قیمت سکه و طلای آبشده افزایشی شدند. قیمت انس در روز جمعه پس از اظهارات پاول با افزایش تا 2072 دلار بالا رفت که به بالاترین قیمت در 6 ماه گذشته رسید. 

با توجه به محتوای سخنرانی روز گذشته جروم پاول، بسیاری از سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که روند افزایش نرخ بهره متوقف شده و این سیاست به نفع طلا توصیف شد.

راه بازارها جدا شد

به واسطه این افزایش، راه بازار سکه و طلا از دلار جدا شد. قیمت سکه در روز شنبه با افزایش 300 هزار تومانی نسبت به هفته قبل در 29 میلیون و 500 هزار تومان شروع به کار کرد و بین 29 میلیون و 400 هزار تا 29 میلیون و 550 هزار تومان نوسان داد و در نهایت با 350 هزار تومان افزایش نسبت به هفته قبل در 29 میلیون و 550 هزار تومان بسته شد. قیمت طلای آبشده هم با افزایش تا مرز کانال 11 میلیون بالا رفت و نتوانست از مرز مقاومت 10 میلیون و 960 هزار تومان عبور کند. 

قیمت دلار هرات در روز شنبه در 50 هزار و 180 تومان آغاز به کار کرد و بین 49 هزار و 950 تومان تا 50 هزار و 150 تومان نوسان داد و در انتها در 50 هزار تومان بسته شد. در بازار حواله عنوان می‌شد بازار دوبی از روز پنجشنبه هفته گذشته تعطیل شده و این تعطیلی تا روز‌ دوشنبه ادامه دارد. دلیل این مدت تعطیلی هم می‌گویند به خاطر روز ملی امارات است. با وجود اینکه بازار دبی تعطیل است اما درهم در همان سطح نرخ هفته قبل یعنی 13 هزار و 880 تومان قیمت داده می‌شود.

در بازار یک خبر دست به دست می‌شد درمورد فسادی به اندازه نصف 7 میلیارد دلار ایران از کره‌جنوبی. سازمان بازرسی کشور گفته یک شرکت خاص ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای گرفته، اما بخشی از ارزها را در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته است. همچنین برای  ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از آن هیچ کالایی وارد نشده است. معامله‌گران می‌گویند وقتی دلار 50 هزار تومانی را با رانت 28 هزار تومان بدهید، هرکس باشد واردات نمی‌کند و در بازار آن را به قیمت 50 هزار تومان می‌فروشد، بدون دردسر سود آن هم بیشتر می‌شود. از نظر معامله‌گران هرچقدر فاصله نیما و بازار آزاد زیاد باشد، این دست فسادها هم بیشتر می‌شوند.  البته اطلاعات اکوایران حکایت از این دارد که این فساد مربوط به سال های قبل هست که در آن زمان نرخ 28500 نبود اما نرخ 4200 در جریان بود.

یک اظهارنظر هم در بازار مورد توجه قرار گرفت، مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس گفته عوامل افزایش قیمت ارز همچنان فعال هستند. همزمان با این خبر یک تحلیل درمورد نقدینگی هم در بازار مورد توجه معامله‌گران بود. 

این تحلیل با استناد به آمار بازار باز بانک مرکزی در آذر ماه معتقد است که از خرداد ماه سال جاری روند انقباضی شدید پولی توسط بانک مرکزی آغاز شد و موقعیت بانک مرکزی به طور مستمر جذب نقدینگی بوده که باعث شد رکود سنگینی بر بازارها ایجاد شود. اما از نیمه دوم مهر ماه یعنی بعد از پایان فروش اوراق دولتی، سیاست انقباضی بانک مرکزی رو به کاهش است. این تحلیل معتقد است هرچه به انتهای سال نزدیک شویم با توجه به نیاز شدید بانک‌ها به نقدینگی و همچنین کسری تراز بانک‌ها و عدم توانایی خرید اوراق دولتی، بانک مرکزی بیشتر به سمت تزریق نقدینگی و انبساط پولی پیش می‌رود که این موضوع می‌تواند در بازارها تاثیرگذار باشد.

به عقیده تحلیل‌گران فنی سکه نقدی مقاومت 29 میلیون و 600 هزار تومان را پیش‌رو دارد و سکه فردایی هم برای رشد بیشتر باید از سد مقاومت 31 میلیون و 200 هزار تومان عبور کند. 

نکته اول بازار درمورد قیمت‌های رسمی است. قیمت یوروی مرکز مبادله که هفته قبل با افزایش تا 46 هزار و 100 تومان بالا رفته بود در روز شنبه با کاهش 500 تومانی به 45 هزار و 600 تومان رسید. این درحالی است که دلار رسمی ثابت در 41 هزار و 900 تومان در معامله‌ است.

نکته دوم بازار این است که معامله‌گران هرات مدعی‌اند در هرات تومان کم است و دلار زیاد.