به گزارش اکوایران، قیمت طلا در روز دوشنبه (۱۳ آذر) به بالاترین سطح تاریخ خود صعود کرد که دلیل آن افت ارزش دلار آمریکا و افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به این موضوع است که بانک مرکزی آمریکا، چرخه افزایش نرخ بهره را به پایان رسانده است و در سال ۲۰۲۴ نسبت به کاهش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

به نوشته فایننشال تایمز، فلز زرد طی دیروز با رشد ۳ درصدی به ۲ هزار ۱۳۵ دلار به ازای هر اونس رسید و قیمت لحظه‌ای آن تا حدود ساعت ۸ شب با کاهش بیش از ۲ درصد، بیش از ۲ هزار و 20 دلار بوده است. طلا همچنین به قیمت 2 هزار و 148 دلار نیز رسید که بالاترین قیمت تاریخ آن محسوب می‌شود.

افزایش اخیر قیمت طلا به کاهش 3/1 درصدی ارزش دلار در برابر شش ارز دیگر برمی‌گردد؛ روندی که با شروع ماه نوامبر آغاز شده است و پایین‌ترین ارزش دلار در چهار ماه گذشته محسوب می‌شود.

این کاهش در شاخص دلار آمریکا همزمان با کاهش ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا از اواسط اکتبر، در زمانی اتفاق افتاده که سرمایه‌گذاران امید بیشتری نسبت به کاهش نرخ بهره از سال آینده میلادی پیدا کرده‌اند.

افزایش قیمت طلا آخرین مرحله از رشد قدرتمند این فلز گران‌بها است که در نوامبر سال گذشته آغاز شد؛ اتفاقی که ناشی از خرید بی‌رویه بانک مرکزی آمریکا و نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد جنگ در اوکراین و جنگ حماس و اسرائیل بوده است.

این اتفاق با وجود افزایش نرخ بهره واقعی در سال گذشته میلادی، قیمت فلز زرد را افزایش داد؛ موضوعی که معمولا انتظار می‌رود جذابیت طلای بدون بازده را کاهش دهد.

نمودار طلا

طلا در آگوست 2020 و در زمانی که همه‌گیری کووید-19 به اقتصاد آمریکا ضربه زده بود، به رکورد پیشین خود یعنی 2 هزار و 72 دلار به ازای هر اونس رسید و سرمایه‌گذاران را به خرید این فلز گران‌بها سوق داد.

راس نورمن، مدیر اجرایی «متالز دیلی»، اعلام کرده: «معامله‌گران در حال شنا کردن با جزر و مد هستند؛ در یک نقطه دلار در حال سقوط است که یک اتفاق مثبت برای بازار گاوی محسوب می‌شود و در سوی دیگر، تنش‌های ژئوپولیتیکی را داریم».

کاهش اخیر در بازده اوراق قرضه و پیش‌بینی سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره به اوج خود رسیده و به زودی شروع به کاهش خواهد کرد، مسیر را برای رشد 12 درصدی ارزش طلا در سه‌ماهه چهارم 2023 هموار کرده است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه هشدار داد که بانک مرکزی می‎تواند نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد، اما افزود که سیاست نرخ بهره در حال حاضر در "منطقه محدودکننده" قرار دارد.

تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که طلا ممکن است برای حفظ رشد ارزش خود با چالش روبه‌رو شود مگر اینکه بازار طلا با ورود سرمایه‌گذاران جدید همراه باشد و خرید فلز زرد به حدی برسد که بتواند قیمت‌ آن را بالا نگه دارد.