به گزارش اکوایران، قیمت طلا در بعدازظهر جمعه (10 آذر) به بالاترین سطح تاریخی خود نزدیک شد و به بیش از 2 هزار دلار به ازای هر اونس رسید و توانسته این روند را حفظ کند. براساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت لحظه‌ای طلا تا حدود ساعت 1 بعدازظهر شنبه (11 آذر) به وقت ایران، بیش از 2 هزار و 70 دلار به ازای هر اونس بوده است.

به نوشته کیتکو،‌ این فلز گران‌بها همچنین توانسته برای نخستین‌بار، قیمت خود در پایان یک ماه را در سطح بالاتر از 2 هزار دلار حفظ کند؛ اتفاقی که از اطلاعات مثبت مربوط به تورم و اظهارنظرهای مطلوب از سوی اعضای بانک مرکزی آمریکا نشئت می‌گیرد. در حال حاضر این پیش‌بینی مثبت وجود دارد که طلا می‌تواند به زودی به سطوح بسیار بالاتر نیز صعود کند.

تازه‌ترین نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو از قیمت طلا نشان می‌دهد معامله‌گران خرد چشم‌انداز خوش‌بینانه خود از افزایش قیمت طلا را حفظ کرده‌اند و اکثر تحلیل‌گران نیز نسبت به افزایش قیمت فلز زرد در کوتاه‌مدت امیدوار هستند.

آدریان دی، رئیس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی، ضمن اعلام اینکه قیمت طلا در طول این هفته تغییری نخواهد داشت،‌ گفته: «طلا در کوتاه‌مدت نسبت به تحولات منفی، آسیب‌پذیر است. اما بخت در حال چرخش به سوی طلا است و این فلز می‌تواند در سال آینده میلادی با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شود زیرا بانک‌های مرکزی برای جلوگیری از رکود اقتصادی، در حال نزدیک شدن به پایان چرخه انقباض مالی هستند».

آدام باتن، رئیس استراتژی ارز در سایت Forexlive.com معتقد است: «نرخ‌ بهره ایالات متحده 5/50 درصد است و برای کاهش آن، یک روند طولانی مورد نیاز است. همچنین در دو سال آینده تنها با کاهش قیمت دلار آمریکا، ارزش فلز زرد 15 درصد بالاتر خواهد رفت. قیمت طلا در حال حاضر در بسیاری از کشورها در بالاترین حد خود قرار دارد و از نظر فنی، وقتی طلا از محدوده 2 هزار و 100 دلار عبور کند، دیگر محدودیت قابل توجهی برای آن وجود ندارد و همین امر می‌تواند قیمت آن را بیش از پیش افزایش دهد. از نظر من ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه، بهترین ماه‌ها از نظر عملکرد و افزایش قیمت طلا هستند».

آدام باتن همچنین افزوده: «طلا هفته آینده روند صعودی خود را از سر می‌گیرد و احتمالا به بالاترین سطح خود خواهد رسید».

طی این هفته، 15 تحلیل‌گر وال‌استریت در نظرسنجی هفتگی کیتکو درباره قیمت طلا شرکت کردند. هشت تحلیل‌گر (53 درصد) انتظار دارند قیمت فلز زرد طی هفت روز آینده با افزایش همراه شود، در حالیکه پنج کارشناس (33 درصد) اعلام کردند قیمت طلا کاهش می‌یابد. دو تحلیل‌گر (13 درصد) نیز گفتند قیمت طلا در هفت روز آینده تغییری نخواهد داشت.

کیتکو 11 آذر

در همین حال، 763 سرمایه‌گذار خرد در نظرسنجی آنلاین سایت کیتکو شرکت کردند و اغلب آن‌ها به اندازه دو هفته گذشته، نسبت به افزایش قیمت این فلز گران‌بها خوش‌بین هستند. در این نظرسنجی 495 سرمایه‌گذار خرد (65 درصد) انتظار دارند قیمت طلا در هفت روز آینده با افزایش همراه شود،‌ در حالیکه 155 سرمایه‌گذار (20 درصد) معتقدند قیمت فلز زرد در هفت روز آینده با کاهش مواجه می‌شود. باقی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی شامل 114 نفر (15 درصد) معتقد بودند قیمت طلا تغییری نخواهد داشت.