به گزارش اکوایران، مسئله واردات خودرو به کشور مدت‌هاست که مورد توجه دنبال‌کنندگان بازار خودرو و ارز است. پس از تحریم‌های ترامپ و تحت فشار قرار گرفتن منابع ارزی در زمان دولت حسن روحانی، واردات خودرو قطع شد و منابع ارزی برای واردات خودرو تخصیص داده نشد. رؤسای بانک مرکزی غالبا تا کنون از مخالفان اصلی واردات خودرو بوده‌اند. چندی پیش اما این رویه برگشت و وزیر صمت و رییس بانک مرکزی از اختصاص و تخصیص ارز برای واردات خودرو سخن گفتند. عباس علی‌آبادی وزیر صمت حتی از واردات خودروی برقی برای سال جاری سخن گفت و اعلام کرد که بخشی از تاکسی‌ها در کلان شهرها برقی خواهند شد.

کشمکش برای واردات خودرو در میان مسولان چندسالی است که عادی شده‌است ولی با راضی شدن محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی در این دوره ورق برگشت و شرایط متفاوت شد.

در نقطه مقابل مساله «کمبود یا کفایت منابع ارزی برای واردات خودرو»، مساله انتظارات قرار گرفته است. انتظارات عامل مهم و تعیین کننده در نوسانات،‌ رونق و رکود بازار ارز است. در حقیقت در بازار‌ها معامله‌گران در هنگام خرید برای سرمایه‌گذاری آینده را خریداری می‌کنند و موقعیت خرید یا فروشی که اتخاذ می‌کنند وابسته به انتظارات آنها از بازار برای آینده است. شکست روال قبلی رؤسای بانک مرکزی درباره مخالفت با واردات خودرو و اعلام موافقت محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی با واردات خودرو و تخصیص منابع ارزی عاملی بود که خریداران بازار ارز را می‌توانست عقب براند چرا که به آن‌ها افزایش منابع ارزی و کفایت منابع ارزی کشور را سیگنال کرد ولی مخالفت داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه رشته‌های رییس بانک مرکزی و وزیر صمت را پنبه کرد او‌ اعلام کرده است که واردات دو تا سه میلیارد دلاری خودرو به صلاح نیست. اتفاقی که ضمن حفظ کردن منابع ارزی کشور در نقطه مقابل، انتظارات درباره بازار ارز و کفایت منابع ارزی را مشوش می‌کند.

اهمیت روابط با عربستان برای دلار

حسن زرنگار ابرقویی سرکنسول ایران در جده دیروز ۱۹ آذر با حضور در دفتر وزارت خارجه عربستان در مکه روانامه خود را تسلیم مازن بن حمدالحملی مدیر کل دفتر وزارت خارجه عربستان سعودی کرد. عربستان به برادر بزرگ کشورهای عربی منطقه مشهور است و مبدا اسلام در منطقه است. بیشترین نفوذ در کشورهای عربی منطقه هم برای عربستان است به همین خاطر اتفاق گسترش و پیشرفت روابط ایران و عربستان به معنای آرامش در روابط منطقه‌‌ای ایران و کاهش تنش‌هاست که نقش مهمی در ایجاد آرامش و حفظ ثبات در بازار ارز دارد.

خودرویی‌ها لیدر می‌شوند؟

بازار سرمایه در روز قبل نوسان چندانی نداشت ولی بررسی‌ها از ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد که فعلا ارزش معاملات خرد در کانال پنج هزار میلیارد تومانی تثبیت شده‌است.

شاید مهم‌ترین خبرها که روز قبل در بازارها می‌چرخید خبر خودرویی بود، پس از اظهارنظر رییس سازمان بودجه درباره اختصاص ارز برای واردات خودرو، مدیرعامل ایدرو در روز قبل اعلام کرد که در راستای واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران درخواست‌هایی مطرح کرده‌اند که بخشی از آن‌ها برای خودروسازان بخش خصوصی هستند و ما در حال بررسی درخواست‌ها هستیم.

‌این خبر در ساعات پایانی بازار باعث رنج مثبت در به اصطلاح نمادهای تودلی‌دار مرتبط با گروه خودرو شد. خودرویی‌ها به عنوان لیدر سنتی بازار در صورتی که با این خبر جو‌مثبت به خود بگیرند و با افزایش ارزش معاملات همراه شوند می‌توانند جو کلی بازار سرمایه را مثبت کرده و با خود همراه کنند.

ایستگاه بعدی سکه کجاست؟

اونس طلا کانال دوهزار دلاری را از دست داد و به کانال ۱۹۰۰ دلاری وارد شد. در چنینی شرایطی که بازار ارز در رکود است اونس طلا لیدر بازار طلا و سکه خواهد بود. سکه طلا در صورتی که به کاهش خود همراستا با اونس جهانی طلا ادامه دهد حمایت ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومانی منطبق بر سطح ۲۳ درصد فیبوناچی را پیش رو دارد که اگر این حمایت از دست برود ایستگاه تکنیکی بعدی سکه حوالی محدوده ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.