به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند بازار ارز به کما رفته و بازاری که بالا نرود محکوم به شکست است. قیمت دلار هرات در بین‌التعطیلین با کاهش، کانال 50 هزار تومان را از دست داد و در روز دوشنبه همچنان بر مدار اصلاح و کاهش بود.

قیمت دلار هرات در روز دوشنبه برخلاف روز گذشته که در کانال 49 هزار تومان بسته شده بود در 50 هزار و 100 تومان شروع به کار کرد و با کاهش این کانال را از دست داد و در 49 هزار و 850 تومان بسته شد. نکته اول قیمتی هرات این بود که قیمت دلار فردایی در کاهش روز دوشنبه از نقدی پیش افتاد و اول قیمت دلار فردایی کانال 50 هزار را از دست داد و بعد نقدی از آن پیروی کرد. نکته دوم قیمت دلار هرات این بود که برخلاف سایر بازارها، این بازار اجاره بود که دلیل آن به نکته اول برمی‌گردد. البته معامله‌گران علت چنین اتفاقی را به آخر ماه و نبود تومان در بازار هرات ربط می‌دادند.

قیمت دلار در سلیمانیه هم در روز دوشنبه با کاهش بالاخره حمایت 50 هزار و 200 تومان را از دست داد و به کف 50 هزار تومان رسید. با این کاهش قیمت دلار در هرات و سلیمانیه، قیمت دلار در تهران  بالای این دو بازار معامله می‌شد که پدیده‌ای غیرعادی‌ است.

قیمت درهم امارات هم در 13 هزار و 790 تومان بازگشایی کرد و در همین نرخ هم بسته شد. قیمت سکه امامی در 29 میلیون و 300 هزار تومان آغاز به کار کرد و با کاهش 250 هزار تومانی در 29 میلیون و 50 هزار تومان به کار خود پایان داد. با این کاهش سکه امامی که بیشتر از دلار بود حباب سکه هم با کاهش به 5 میلیون نزول داشت. قیمت طلای آبشده هم با کاهش به کف 10 میلیون و 600 هزار تومان رسید.

بازار رسمی بالاخره ایستاد

در سمت رسمی بازار بالاخره رشد قیمت دلار مرکز مبادله توقف کرد و با کاهش 30 تومانی در 42 هزار و 830 تومان معامله می‌شد.

بعد از فساد و تخلف ارزی در واردات چای دبش در روز دوشنبه گزارش یک تخلف دیگر در بازار دست به دست می‌شد. طبق این گزارش رییس پلیس امنیت اقتصادی از کشف بیش از یک میلیارد درهم تخلف ارزی و عدم ایفای تعهد، خبر داد و گفته کارشناسان ارزش ارز کشف شده‌ را بیش از ۴۶۸ میلیارد ریال برآورد کردند.

خبر دیگری که در پشت خط روز دوشنبه به بازار رسید درمورد عمان به دنبال فرار از قرارگیری در فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف به دلیل روابط با ایران است. به نوشته بلومبرگ، دولت عمان که به بی‌طرفی و روابط نزدیک هم‌زمان با ایالات متحده و ایران شناخته می‌شود، در حال آماده شدن برای یک بازنگری کلیدی از سوی یک نهاد مالی ناظر جهانی در مورد پول‌هایی است که درباره منشا آن ملاحظاتی وجود دارد، به امید این‌که از وقوع سرنوشت مشابه با همسایه‌اش یعنی امارات متحده عربی، جلوگیری کند. گروهی از معامله‌گران معتقد بودند یکی از دلایل این اتفاق پول‌های ایران در عمان است.

تحلیل‌گران فنی معتقدند بعد از صعود بازارها در مهرماه، باید به استراحت زمانی می‌رفتند. به عقیده آن‌ها این استراحت می‌تواند تا ده روز اول دی ماه ادامه‌دار باشد و بعد از آن دوباره شاهد نوسان جدید باشیم. قیمت تراز سکه در روز دوشنبه 29 میلیون و 40 هزار تومان بود که اگر از دست برود می‌تواند با کاهش به سمت حمایت پایینی حرکت کند. تراز میانی دلار هم 50 هزار و 140 تومان است و تا زمانی‌که زیر این عدد باشد قیمت، قدرت افزایش ندارد.