به گزارش اکوایران، قیمت دلار هرات با شکست کف خط روند صعودی به قیمت قبل از جنگ غزه برگشت.

در معاملات سه‌شنبه قیمت دلار هرات با گپ مثبت 50 تومانی در 49 هزار و 930 تومان شروع به کار کرد و با کاهش برای از دست دادن حمایت 49 هزار و 800 تومان تلاش کرد. بازار ارز هرات بعد از نرخ‌دهی درهم و کاهش در این بازار، حمایت 49 هزار و 800 تومان را از دست داد و در نهایت در 49 هزار و 680 تومان بسته شد. قیمت درهم امارات با گپ منفی 30 تومانی در 13 هزار و 760 تومان آغاز به کار کرد و با کاهش به 13 هزار و 740 تومان رسید. قیمت سکه امامی در 29 میلیون و 100 هزار تومان بازگشایی کرد و با کاهش در کف کانال 29 میلیون به کار خود پایان داد. قیمت سکه رفاه بالاتر از بازارها بود و در 29 میلیون و 180 هزار تومان معامله می‌شد.

درمورد قیمت سکه و دلار تهران برخی مدعی بودند که دلار تهران کانال 50 هزار را از دست داده و سکه هم به کانال 28 میلیون رفته است اما این اتفاق در بازار سه‌شنبه نیفتاد.

حرکت خلاف جهت دلار رسمی

اما در سمت رسمی بازار قیمت‌ها برخلاف بازار آزاد افزایشی بودند. قیمت دلار مرکز مبادله با افزایش 130 تومانی به مرز کانال 43 هزار تومان رسید. قیمت یورو هم با افزایش 120 تومانی در 46 هزار و 900 تومان معامله شد که یک پله دیگر برای ورود به کانال جدید مانده است. قیمت دلار حواله هم در مرکز مبادله با افزایش 100 تومانی وارد کانال 39 هزار تومان شد.

سه خبر در بازار سه‌شنبه مورد توجه معامله‌گران بود. یک اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی در دو سال اخیر رشد ۶۰ درصدی در تولید نفت کشور رخ داد است. خبر دوم هم در این رابطه بود. در بازار گفته می‌شد دولت مدعی بوده که از پیش‌بینی بودجه بیشتر نفت فروختیم اما حالا مشخص شده که 45 درصد درآمد نفتی محقق نشده است. معامله‌گران می‌گفتند چه شد که به یک باره همه چیز چرخید؟ سوال دوم معامله‌گران این بود که کسری حاصل از این عدم تحقق قرار است از کجا تامین شود؟

خبر سوم درمورد آغاز عملیات محافظتی آمریکا در دریای سرخ بود. به عقیده معامله‌گران این اتفاق می‌تواند برای بازارها مهم باشد.

انس بحث داغ بازار شد

بحث داغ بازار درمورد سرمایه‌گذاری در طلا بود. گروهی از معامله‌گران گوشزد می‌کردند که سال 2024 سال طلا و انس است و بهترین سرمایه‌گذاری در سال آینده طلا خواهد بود. این درحالی بود که یک شایعه در بازار در مورد ثبت تمامی معاملات طلا در سامانه تجارت دست به دست می‌شد. در این شایعه گفته می‌شد که تمامی خریداران طلا اعم از خریداران خانگی،‌خرده فروش‌ها و بنکدارها موظف هستند معاملاتشان را در سامانه تجارت ثبت کنند و باید در زمان فروش، 25 درصد از سود را مالیات بدهند. به عقیده فعالان بازار این حرکت می‌تواند در ابتدا یک نوسان به بازار بدهد و در نهایت در این بازار رکود ایجاد کند.

به عقیده تحلیل‌گران فنی زمانی دلار تهران می‌تواند به کانال 49 هزار تومان برود که قیمت درهم امارت زیر سطح مهم 13 هزار و 700 تومان تثبیت بدهد. درصورت چنین اتفاقی قیمت سکه هم کانال 29 میلیون را از دست خواهد داد. اولین حمایت پایینی سکه 28 میلیون و 800 هزار تومان و حمایت پایین‌تر آن حوالی 28 میلیون و 500 تا 600 هزار تومان است.