به گزارش اکوایران، قیمت دلار هرات وارد کانال 50 هزار تومان شد. قیمت دلار هرات از 22 آذر وارد کانال 49 هزار تومان شده و در 17 روز گذشته در ورود به کانال 50 هزار تومان ناکام بود.

در پشت خط جمعه با اینکه قیمت دلار هرات در 49 هزار و 800 تومان بسته شده بود اما معامله‌گران هرات مدعی بودند یک شماره حساب ایرانی دلار را در این بازار در نرخ 49 هزار و 950 تومان خریدار شده است. قیمت دلار هرات در آخرین روز سال 2023 در 49 هزار و 880 تومان شروع به کار کرد و با شروع روند افزایشی در بازار درهم دبی، بالا رفت و وارد کانال 50 هزار تومان شد. قیمت دلار در بازار ارز هرات در نهایت در 50 هزار و 120 تومان به کار خود پایان داد. قیمت درهم امارات در مرز مهم 13 هزار و 800 تومان شروع به کار کرد و با افزایش 50 تومانی در 13 هزار و 850 تومان بسته شد. 

اعتراضات طلا وارد هفته دوم شد

با شروع هفته جدید، وارد هفته دومی می‌شویم که بازار طلا و سکه در اعتراض است و می‌شود گفت که نیمه تعطیل است. قیمت سکه امامی در 29 میلیون و 550 هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش به 29 میلیون و 750 هزار تومان رسید. حباب سکه هم افزایش داشت و 5 میلیون و 200 هزار تومان برآورد می‌شود. قیمت سکه نسبت به آخرین روز هفته قبل 350 هزار تومان افزایش داشته است.

قیمت طلای آبشده هم با افزایش در حوالی مرز 10 میلیون و 900 هزار تومان در معامله بود. به گفته معامله‌گران اولین بازاری که افزایش را شروع کرد، طلای آبشده بود که در روز چهارشنبه سقف مثلث ایجاد شده در چارت را شکست. 

درمورد افزایش قیمت دلار در روز شنبه نظرات مختلفی وجود داشت و در مجموع 4 دلیل برای افزایش آن عنوان می‌شد؛

دلیل اول را اجرای قوانین جدید ثبت معاملات طلا می‌دانستند. گروهی از معامله‌گران می‌گفتند از قبل گفته بودیم یکی از تبعات این قانون این است که معامله‌گران می‌روند سمت بازار دلار. از منظر معامله‌گران افزایش تقاضا برای آخرین روز سال نوی میلادی دلیل دوم است. تشکیل الگوی پروانه در چارت دلار هرات و خارج شدن قیمت طلای آبشده از سقف مثلث خود دلیل‌های سوم و چهارم افزایش قیمت دلار بودند. قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه در حال تکمیل الگوی پروانه یا هارمونیک بود که این الگو در روز پنجشنبه تایید شد. 

در روز شنبه چارت دلار سایت وابسته به بانک مرکزی که هفته قبل در بازار ارز دست به دست می‌شد سوژه معامله‌گران بود. تحلیل این چارت این بود که قیمت دلار با کاهش به کف 49 هزار تومان می‌رود و به دلیل مازاد عرضه دلار در سامانه نیما قیمت دلار می‌تواند تا 47 هزار تومان پایین برود. در مقابل معامله‌گران مدعی بودند که محدوده 49 هزار و 400 تا 600 تومان کف محکمی است و زیر این کف اگر برود خریدار در بازار زیاد خواهد شد. بر این اساس آن‌ها همان هفته قبل مدعی بودند که بانک مرکزی درحال تلاش برای فروشنده کردن بازار است.

معامله‌گران می‌گفتند کسری بودجه به خاطر عدم تحقق 45 درصد از درآمدهای نفتی بالا رفته است و تورم آذر ماه هم بالای 40 درصد اعلام شده، پس چرا هنوز یک عده‌ای دنبال این هستند که دلار 43 هزار تومان شود.

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت طلای آبشده در محدوده 10 میلیون و 900 هزار تا 11 میلیون و 20 هزار تومان یک مرز مقاومت پیش‌رو دارد که اگر آن را رد کند می‌تواند تا 11 میلیون‌و 200 هزار تومان بالا برود. 

نکته بازار این بود که همچنان شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت بازار سرمایه هستیم. به عقیده معامله‌گران اگر بازار ارز و سکه مقصد این پول‌ها باشد نوسان به بازار برمی‌گردد.