به گزارش اکوایران، دلار هرات به کانال 49 هزار تومان برگشت. در پشت خط روز شنبه معامله‌گران مدعی بودند که درهم امارات در این معاملات از 13 هزار و 850 تومان عقب نشسته و دلار هرات هم فروشنده بیشتری نسبت به خریدار دارد، بر اساس این اکثر معامله‌گران تصور می‌کردند روند بازار روز یکشنبه کاهشی باشد.

حد چیست؟

با این وجود کمتر کسی تصور می‌کرد که قیمت دلار هرات زیر 49 هزار و 950 تومان برود و به خاطر همین، حد خریدار در روز یکشنبه زده شد. حد چیست؟ حد ضرر در معاملات یک استراتژی است برای مدیریت سرمایه و ریسک. درواقع حد ضرر، دستور توقف معامله‌ است. در روز یکشنبه قیمت دلار هرات در 50 هزار و 140 تومان شروع به کار کرد و در ابتدا با کاهش به سمت 49 هزار و 980 تومان رفت و از این نقطه با حمایت به کانال 50 هزار برگشت. در ادامه قیمت دلار هرات برای دومین بار برای از دست دادن این سطح تلاش کرد و نرخ با کاهش به حوالی 49 هزار و 850 تومان رسید. 

قیمت درهم امارات در روز یکشنبه متنوع شد و هرکس یک نرخی داشت،‌ از 13 هزار و 820 تومان تا 13 هزار و 850 تومان.

قیمت سکه امامی هم تا 29 میلیون 800 هزار تومان بالا رفت اما دوباره در 29 میلیون و 700 هزار تومان بسته شد. قیمت آبشده هم نتوانست از مرز مقاومت رد شود و به حوالی میانه‌های 10 میلیون و 800 هزار تومان رسید. 

در شامگاه روز شنبه گفته می‌شد عدم ثبت اطلاعات واحدهای صنف طلا در سامانه مودیان تا سه ماه مشمول جریمه نمی‌شود. طبق این خبر پیش‌بینی می‌شد بازار طلا از روز یکشنبه شروع به کار کند اما طبق صحبت‌های فعالان، با اینکه یکسری مغازه‌ها را باز کردند اما بازار همچنان نیمه تعطیله است.

سه بحث داغ بازار

سه‌ موضوع بحث داغ بازار بود. اولی صحبت‌های علی باقری بود. معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده که تهران در چارچوب بریکس فعالیت‌های زیادی را با دیگر اعضا در نظر گرفته که دلارزدایی از مبادلات تجاری از جمله آنهاست. تحلیل‌گران می‌گفتند درمورد دلارزدایی کلی صحبت شده و اینکه آیا شدنی است یا نه؟ و دیگر بحث بیشتر در این مورد فقط سر درد است.

بحث دوم درمورد انتخابات مجلس بود. گروهی از معامله‌گران مدعی‌ هستند تا انتخابات مجلس بازارساز اجازه نمی‌دهد قیمت دلار نوسان بالایی خاصی داشته باشد. درمورد پایین آمدن هم تحلیل‌گران معتقدند که بازارساز آگاه است که کف قیمت دلار زیاد پایین‌تر از همین سطوح نیست و اگر نرخ پایین‌تر برود همه خریدار می‌شوند. به واسطه همین این دسته متصورند که بازارساز اجازه خرید از کف‌ را به راحتی نخواهد داد. این تحلیل‌ها که به بازار آمد گروهی شروع کردند به تبلیغات بورس. این دسته مدعی‌ هستند زمستان داغ بورس شروع خواهد شد و تا انتخابات، بازار سرمایه از گزینه‌هایی است که امکان دارد به آن نوسان افزایشی بدهند.

بحث سوم درمورد صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق است. یحیی آل اسحاق گفته است بانک مرکزی هم اکنون در حوزه ارزی به عنوان یک حوزه بحرانی در سالیان اخیر، طی ۷ تا ۸ ماه گذشته توانسته قیمت دلار را بین ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان حفظ کند که این اقدام به واقع یک موفقیت است. این صحبت‌ها چندان به مذاق بازار خوش نیامد. 

معامله‌گران می‌گویند بین 49 تا 50 هزار نبوده و بین 47 تا 53 هزار تومان نوسان داده و درست است که بیشتر در بازه 49 تا 50 هزار تومان بوده اما باید ببینیم که این ثبات چه اثراتی داشته است. معامله‌گران می‌گویند درمورد اثرات وجود تورم همراه با تثبیت دلار که زیاد حرف زده شده و اثرات آن را در سال‌هایی که با عنوان تثبیت دلار نوسان نداشت بعد از آن دیدیم. صحبت اصلی معامله‌گران درمورد اثرات این ثبات در صادرات است که حوزه اصلی آقای آل اسحاق هم است. تحلیل‌گران می‌گویند همین امروز گزارش آمده که تجارت ایران با ترکیه 13 درصد کاهش داشته است. این درحالی است که صادرات ترکیه به ایران رشد 7 درصدی داشته و صادرات ایران به ترکیه افت 33 درصدی. جدا از ترکیه یک نگاهی به صادرات محصولات پتروشیمی‌ها و درآمدهای ارزی این شرکت‌ها بیندازیم می‌فهیمیم اثرات این ثبات چیست. به گفته معامله‌گران درآمد ارزی پتروشیمی غدیر 78 درصد، جم 69 درصد، پردیس 65 درصد، شیراز 52 درصد و خراسان 34 درصد کاهش داشتند.

تحلیل‌گران فنی معتقدند طلای آبشده سقف مثلث یعنی 10 میلیون و 820 هزار تومان را شکسته و این نقطه به مرز حمایتی تبدیل شده است. از بالا هم مقاومت 10 میلیون و 940 هزار تا 11 میلیون و 20 هزار تومان را پیش‌رو دارد که در روز یکشنبه نتوانست از آن رد شود. اگر این اتفاق بیفتد قیمت طلای آبشده می‌تواند نوسان 200 هزار تومانی بزند.