به گزارش اکوایران، قیمت سکه در معاملات نقدی روز گذشته مسیر صعود را دنبال کرد، در همین راستا آنطور که سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد سکه امامی دیروز بیش از ۵۰۰ هزار تومان رشد کرد و تا یک قدمی کانال ۳۱ میلیون تومان بالا رفت.

سکه امامی دیروز در حول‌وحوش ۳۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.این رشد قیمت در سایر قطعات سکه هم ثبت شد؛ نیم سکه در حال حاضر به نزدیک ۱۷ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که در ابتدای ماه جاری قیمت نیم سکه در حدود ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شده بود.

اما چه اتفاقی افتاد که قیمت سکه جهش قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرد؟

فعالان بازار می‌گویند فلز گران بهای داخلی روز گذشته از دو جناح مورد حمایت قرار گرفت. نخست از سوی بازار جهانی طلا و دوم از سمت بازار ارز. به این ترتیب قیمت اونس طلا دیروز بالای ۲۰۳۰ دلار معامله شد. قیمت دلار و درهم نیز رشد معناداری را تجربه کردند.

البته پیشکسوت‌های بازار می‌گویند که بازار سکه در وضعیت قرمز است. بر همین اساس بررسی‌ها نشان می‌دهد که حباب سکه هر روز ۲۰۰ هزار تومان بیشتر شده است و در روز سه‌شنبه به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. آخرین باری که حباب به این کانال رسید، مرداد ماه بود. قیمت طلای آبشده هم با افزایش به محدوده مقاومتی مهم خود یعنی ۱۱ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید.

 معامله‌گران می‌گفتند که بازار اشباع خرید است. اشباع خرید زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی بیشتر از ارزش واقعی خود معامله شود. به عبارت بهتر، این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که یک دارایی روندی صعودی داشته باشد و با هیچ اصلاح قیمتی مواجه نشود.

بنا بر نظر تحلیل‌گران، سهمی که دچار اشباع خرید باشد بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی و تکنیکالی افزایش قیمت پیدا می‌کند و به همین علت، ممکن است در هر زمانی با ریزش ناگهانی قیمت مواجه شود.

قیمت سکه در معاملات پشت خطی سه‌شنبه شب در حدود ۳۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش رسید. پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت سکه در روز چهارشنبه دو دسته است. برخی می‌گویند با افزایش حباب سکه احتمال اصلاح وجود دارد و ممکن است سکه به سمت نیمه کانال ۳۰ میلیون تومان عقب‌نشینی کند. با این حال برخی هم با اشاره به رفتار بازیگران ارزی در پشت‌خط سه‌شنبه می‌گویند این احتمال وجود دارد که سکه به کانال جدید سرک بکشد.