به گزارش اکوایران، در بازار دلار اشباع خرید شد اما رشد قیمت درهم نوسان بازار را ادامه‌دار کرد.

در معاملات روز سه‌شنبه گفته می‌شد که دلار هرات دچار واگرایی منفی و اشباع خرید شده که باید اصلاح بدهد اما این اتفاق نیفتاد و با بازگشایی درهم مقاومت‌های بعدی دلار شکسته شد. قیمت درهم امارات با گپ مثبت 80 تومانی در 14 هزار و 200 تومان بازگشایی کرد و با افزایش 120 تومانی تا 14 هزار و 320 تومان هم بالا رفت و از این نقطه با کاهش در 14 هزار و 300 تومان بسته شد. در مجموع قیمت درهم در روز چهارشنبه 100 تومان افزایش داشت. نکته نرخ‌دهی درهم این است که هم زودتر بازگشایی شد و هم دیرتر بسته. 

قیمت دلار هرات که در روز سه‌شنبه مرز مقاومت 50 هزار و 750 تومان را شکسته بود و در پشت خط تا کانال 51 هزار تومان رشد داشت و تصور می‌شد که اشباع خرید به قیمت اصلاح دهد. 

بازار ارز هرات در روز چهارشنبه 51 هزار و 100 تومان شروع کرد و با نوسانی که درهم به پا کرد بالا رفت و مقاومت 51 هزار و 200 تومان را پشت سر گذاشت و به محدوده مقاومتی 51 هزار و 600 تومان رسید. درنهایت قیمت دلار هرات در 51 هزار و 500 تومان به کار خود پایان داد. قیمت دلار تهران هم با افزایش وارد کانال 52 هزار تومان شد.

قیمت سکه امامی در 30 میلیون و 800 هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش تا 31 میلیون و 650 هزار تومان بالا رفت و در 31 میلیون و 550 هزار تومان بسته شد. با این رشد قیمت سکه، حباب آن هم با افزایش 300 هزار تومانی به 6 میلیون و 690 هزار تومان رسید که هر روز این حباب دارد چاقتر می‌شود. قیمت سکه رفاه در بورس بالاتر از بازارها تا 32 میلیون بالا رفت و در همین مرز بسته شد.

کاهش گپ سکه کاغذی و نقدی

نکته قیمت سکه این است که شکاف قیمت سکه کاغذی و نقدی که از چهار ماه پیش یعنی با جنگ غزه میلیونی شده بود در روز چهارشنبه با کاهش به حول و حوش 100 تا 200 هزار تومان رسیده.

قیمت طلای آبشده هم با افزایش تا مرز مقاومت 11 میلیون و 280 هزار تومان بالا رفت و نتوانست بالای این مرز تثبیت بدهد.

اکثر معامله‌گران در روز چهارشنبه تصور می‌کردند که قیمت دلار با اصلاح اشباع خود را خالی می‌کند برای همین آن‌ها رکب خوردند. فعالان بازار دنبال این بودند چرا رشد قیمت دلار اینگونه شتابان شد. گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود داشت و آن چیزی که قاطعانه مشخص است قیمت درهم امارات است. قیمت درهم امارات در این دو روز نزدیک به 330 تومان افزایش داشته که عدد قابل توجهی است.

محدود شدن ایران از بازار ارز عراق، ریسک معامله با امارات و دور زدن درهم که چند وقت پیش درمورد آن صحبت می‌شد، شایعه بلوکه شدن دوباره پول ایران در قطر و بخشنامه بانک مرکزی برای ممنوع کردن واردات طلا برای رفع تعهد ارزی، از دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش قیمت دلار بود. 

به عقیده تحلیل‌گران فنی اشباع خرید در بازار خیلی سنگین شده و بازارها به مرزهای حساسی دارند نزدیک می‌شوند. قیمت دلار تهران کلا دو بار بالای 52 هزار و 800 تومان رفته و فقط یک بارش را توانسته بالای این مرز تثبیت بدهد که در اسفند ماه 1401 بوده. بار دوم در اردیبهشت ماه بود که تا حوالی 55 هزار تومان رفت و نتوانست تثبیت دهد. قیمت درهم امارات هم به محدوده مقاومت مهم خود یعنی حوالی 14 هزار و 300 تا 400 تومان رسیده است.

نکته بازار این است که خروج نقدینگی از صندوق درآمد ثابت همچنان بر مدار است و در روز چهارشنبه نزدیک به 500 میلیارد تومان خارج شد.