بازارها در روز دوشنبه موازی هم حرکت نکردند. سکه و درهم نسبت به روز گذشته کاهش داشتند اما دلار و طلای آبشده رنج زدند. بعد از سقف‌زنی بازار ارز و سکه در روز یکشنبه و ریزشش، در روز دوشنبه شاهد روندهای مختلفی در بازار بودیم. قیمت سکه با گپ منفی 500 هزار تومانی در 31 میلیون و 200 هزار تومان شروع به کار کرد و با افزایش در 31 میلیون و 400 هزار تومان بسته شد. قیمت سکه نسبت به روز گذشته 200 هزار تومان کاهش داشت و نسبت به قیمت بازگشایی، 200 هزار تومان بالایی داد. حباب سکه در روز دوشنبه به کف کانال 6 میلیون رسید.

قیمت طلای آبشده بعد از کاهش روز یکشنبه به مرزهای حمایتی رسید. طلای آبشده در روز دوشنبه نتوانست زیر مرز حمایت 11 میلیون و 480 هزار تومان برود و در پله پنجم کانال 11 میلیون نوسان داد. 

قیمت دلار هرات در 51 هزار و 950 تومان شروع به کار کرد و در ابتدا با افزایش به سمت مقاومت 52 هزار و 200 تومان رفت و در شکستن آن ناکام ماند. در ادامه دلار هرات با کاهش در مرز حمایت 51 هزار و 830 تومان بسته شد. دلار تهران همچنان نرخش متنوع هست و بین 52 هزار و 200 تومان تا 52 هزار و 700 تومان معامله شد. به گفته معامله‌گران تهران مانع از کاهش قیمت هرات شده است.

قیمت درهم امارات با گپ منفی 80 تومانی در 14 هزار و 450 تومان شروع به کار کرد و با کاهش در 14 هزار و 390 تومان به کار خود پایان داد. قیمت درهم نسبت به روز یکشنبه 140 تومان کاهش داشت. البته قیمت درهم در کاهش روز یکشنبه عقب افتاده بود و این عقب افتادگی را در روز دوشنبه جبران کرد.

در مجموع بازار دلار و طلای آبشده بعد از کاهش روز یکشنبه در مرزهای حمایتی استراحت کردند، درهم که عقب افتاده بود کاهش داشت و سکه هم از حبابش کم کرد.

در روز دوشنبه یک چارت از قیمت سکه در بازار دست به دست می‌شد که در آن نقاط عرضه سکه توسط بانک مرکزی مشخص بود. اولین عرضه سکه در زمان ریاست ولی‌الله سیف بود که سال 86 قیمت سکه در کمتر از یک‌سال دو برابر شد. از آن زمان این سکه‌ها با اسم جدید سکه امامی به بازار آمد که قیمت آن بالاتر از سکه زیر سال 86 یا سکه بهار آزادی بوده‌است. پس از عرضه سکه در زمان سیف، دومین عرضه سکه در زمان ریاست صالح آبادی بود که در آبان 1401 شروع به عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالا کرد. در آن زمان به صورت مقطعی قیمت سکه از حوالی 16 میلیون به 12 میلیون رسید و از نقطه با افزایش به سمت سقف جدید حرکت کرد. یک عرضه ربع سکه هم در بهمن ماه 1401 در زمان ریاست فرزین داشتیم که در آن زمان هم قیمت ربع سکه با کاهش حباب آن کم شد اما در ادامه دوباره شاهد افزایش بودیم. حال دکتر فرزین خبر از ضرب سکه بدون تاریخ داده و معامله‌گران طبق سنوات گذشته مدعی‌اند عرضه محدود کارساز نخواهد بود چرا که مسکن بازار است و تداوم روند عرضه در بازار مهم است.

البته در روز دوشنبه بانک مرکزی در یک ابلاغیه خبر داد دریافت شمش و مسکوکات طلا در ازای ارائه گواهی سپرده از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن را ممنوع و منوط به اخذ مجوز از این بانک کرده است. گروهی از تحلیل‌گران مدعی‌اند همانطور که حذف معاملات آتی سکه در نوسان بازار تاثیرگذار نبود این سیاست هم دردی را دوا نمی‌کند.

اما بانک مرکزی اعلام کرده ارایه گواهی سپرده در قبال دریافت شمش اقدامی است که موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده.

یکسری از تحلیل گران هم تاکید دارند اگر خبر ضرب سکه بدون تاریخ هم مثل خبر واردات خودرو یا سایر خبرها باشد فقط خبردرمانی خواهد بود و در بلندمدت اثرگذار نیست.

معامله‌گران تکنیکال معتقدند اگر طلای آبشده از محدوده فعلی پایین بیاید مقاومت میانی آن، 11 میلیون و 380 هزار تومان و محدوده مقاومت مهمترش 11 میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود. 

نکته بازار این بود که برخی کانال‌های سیگنال‌دهی در روز دوشنبه مدعی بودند که از قبل می‌دانند روند درهم چند است و شروع به فروش نرخ‌دهی درهم کردند.