به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه در روزهای پایانی هفته قبل پرنوسان بود. طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی تا مرز ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالا رفت.

 به عقیده دسته‌ای از معامله‌گران به دنبال رشد نرخ دلار در روز پنجشنبه سکه‌بازان نیز ترغیب شدند و در موقعیت خرید قرار گرفتند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر ساله در زمستان حجم تقاضا برای خرید ارز به دلیل تسویه‌حساب‌های ارزی و تقاضای آخر سال بالا می‌رود؛ اما این بار تحلیلگران اقتصادی فضای بازار را هیجانی توصیف کردند. در این میان برخی هم می‌گفتند به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل رشد قیمت‌ها ناشی از فرارسیدن سال نوی چین بوده که تقاضا برای تسویه حوالجات ارزی را افزایشی کرده و این امر بر بازار دلار و سکه نیز تأثیر گذاشته است. البته رشد قیمت تتر هم عامل مهم دیگر بود که زمینه‌ساز صعود قیمت دلار و سکه شده بود.

 همچنین در معاملات روز جمعه قیمت اونس جهانی تا سطح ۲۰۳۸ دلار بالا رفت؛ اما در زمان تدوین این نگارش قیمت طلای جهانی در حدود ۲۰۲۹ دلار معامله شد. آن‌طور که رویترز نوشته به دنبال درگیری‌های خاورمیانه تقاضا برای خرید طلا به‌عنوان یک دارایی امن تا حدودی بیشتر شده است. البته سرمایه‌گذاران در حال حاضر منتظر تصمیم فدرال رزرو آمریکا در مورد سیاست نرخ بهره در سال جاری میلادی هستند. در همین راستا تقریباً ۵۷ درصد از فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که کاهش نرخ بهره از ماه مارس آغاز خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر درصورتی‌که این اتفاق رخ دهد تمایل برای خرید طلا تا حدودی صعودی خواهد شد.

 از سوی دیگر برخی از معامله‌گران در معاملات پشت خطی جمعه مدعی بودند که قیمت دلار تا حدودی اصلاح شده است. بااین‌حال به ادعای آنها نرخ سکه امامی ثابت مانده بود. سکه بازان پیش‌بینی می کردن درصورتی‌که در اولین روز هفته کاهشی شود این امر می‌تواند تا حدودی بر روی نوسانات بازار سکه اثر بگذارد. سکه در حال حاضر مرز ۳۲ میلیون تومان و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و در مقابل مرز ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای سکه مهم است و اگر فلز گران‌بهای داخلی پایین این محدوده تثبیت دهد احتمال عقب‌نشینی آن تا نیمه کانال ۳۱ میلیون تومان و همچنین پله‌های پایین‌تر محتمل است.

 قیمت واقعی سکه در حال حاضر ۲۵ میلیون و ۶۹۴ هزار تومان است و فاصله ارزش ذاتی سکه و نقدی در حدود ۶ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان برآورد می‌شود.