روز قبل بازارها با چاشنی هیجان ولی بی‌نظم معامله شدند، هیجان رشته‌های ارتباطی بازارها را پاره کرده و معاملات را از روند معمول خود خارج کرده‌است. البته آن‌چه که مشخص است یکی از برهم زنندگان اصلی بازار ارز در روزهای اخیر درهم بوده‌است. در حالیکه بازار ارز سال نوی میلادی را بدون نوسان افزایشی سپری کرد، در استقبال از سال نوی چینی بازار ارز و طلا گرفتار شدند و افزایش تقاضای ارز ناشی از تقاضای تسویه سال نو ، قیمت درهم را بالا برد، بررسی اکوایران نشان می‌دهد که در روز گذشته درهم بازار را افزایشی کرد و نگاهی به سیر روزانه حباب درهم تایید میکند که نظم موجود در معاملات تا حدودی بهم ریخته است.

سکه رفاه از سکه بازار پیش افتاد

از طرفی روال معاملات سکه نیز نامنظم شده است سکه امامی روز قبل در بازار آزاد در محدوده ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد در حالیکه سکه امامی در بورس کالا با چهار پله اختلاف در کانال ۳۳ میلیون تومان معامله شد، در شرایط رکودی بازار ارز، سکه رفاه معمولاً کمی ارزانتر از سکه در بازار آزاد معامله می‌شود ولی نحوه معاملات روز قبل غلبه هیجانات در بازارهای مختلف را به خوبی نشان می‌داد. با این وجود اختلاف قیمت سکه امامی در بازار آزاد و بازار سرمایه هم نتوانست در روزقبل حباب صندوق‌های طلا را از بین ببرد، صندوق‌های طلا با استقبال قابل توجهی مواجه شده‌اند و دارای حباب بالایی نسبت به ان ای وی هستند که وضعیت معاملات در این صندوق‌ها را پر ریسک می‌کند، از آنجایی که صندوق‌ها به کمک ارزش اوراق و گواهی های سکه و طلای آب شده در بورس ارزشگذاری می‌شوند در چنین شرایطی رشد بیشتر سکه بورسی هم نتوانست حباب صندوق‌های طلا را کمرنگ کند.

شرایط حبابی صندوق‌های طلا وقتی قابل توجه می‌شود که این نکته را در نظر داشت که سکه امامی از دیدگاه کارشناسان حباب بالایی دارد . عرضه سکه‌های جدید و بدون تاریخ بانک مرکزی نیز از مواردی است که می‌تواند حباب سکه را تعدیل کند و در صورت وقوع، ریسک معاملاتی در سکه و بیشتر از آن ریسک صندوق‌های مبتنی بر سکه را افزایش می‌دهد.

دلیل نوسانات افزایشی از زبان بازارساز

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی حوادث منطقه را از عوامل بالا رفتن قیمت ارز دانسته‌اند، هرچند تنش‌های منطقه‌ای همچنان ادامه دارد ولی برسی تکنیکی نمودارهای سکه،دلار و طلای آب شده احتمال اصلاح و کاهش قیمت را در محدوده‌های فعلی بیشتر ‌می‌داند.

سال نوی چینی چه زمانی است؟

از طرفی دهم فوریه یعنی ۲۱ بهمن‌ماه سال نوی چینی آغاز می‌شود و با توجه به تعطیلی روز جمعه انتظار می‌رود پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه پایان فشار کار چینی روی بازار ارز و درهم باشد که دست بازارساز برای کنترل بازار ارز از مسیر درهم را بازتر می‌کند‌.

رویارویی عوامل مثبت و منفی در بازار ارز

در شرایطی که تکنیکال هشدار اصلاح می‌دهد محمدرضا فرزین روز قبل از منابع کافی بانک مرکزی خبر داد و خرید منابع صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی را به گوش بازار رساند تا کفایت منابع ارزی بانک مرکزی را به گوش فعالان بازار ارز برساند. در حال حاضر بازارساز و تکنیکال خبر از اصلاح بازار ارز و‌طلا می‌دهند و فقط تنش‌های منطقه‌ای است که معامله گران کاهشی را اذیت ‌میکند که باید در ادامه دید در رویارویی با عوامل کاهشی بازار ارز، توان اخبار منطقه ای به چه میزان است.

حمایت شاخص از دست رفت

ریسک های منطقه‌ای ولی بازار ریسک‌گریز سرمایه را دچار التهاب کاهشی کرده و در این بازار با وجود تعداد نمادهای ارزنده قابل توجه خریداران وارد لاک احتیاطی شده‌اند و از بازار دوری می‌کنند. خروج پول حقیقی همچنان با وجود اصلاح قیمتی بازار ارز را گرفتار کرده‌است و معامله گران در انتظار اخبار مثبت برای ورود به بازار سرمایه نشسته ا‌ند.

روز قبل از دست رفتن حمایت دو‌میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی هیجان فروش را در بازار سرمایه بالا برد ولی خبرهای خوب دوباره می‌تواند معامله‌گران را وارد بازار سرمایه کند.