صحبت‌های حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه در روز جمعه در مورد پول‌های آزاد شده ایران در قطر مورد استقبال بازار قرار نگرفت. امیرعبدالهیان گفت ارزیابی ما این است که در پی تبادل پیام‌ها و گفت و گوهای غیرمستقیم، پیشرفت‌هایی در موضوع تبادل زندانیان و نقل و انتقال و جابجایی بخش‌هایی از دارایی‌ها و اموال ایران حاصل شد. ما توافقی کردیم، واسطه این توافق دولت قطر بوده. در مسیر درست خودش پیگیری می‌کنیم که بتوانیم از این منابع و دارایی‌هایمان استفاده کنیم. اگر طرف آمریکایی در تعهد خودش با هر توجیهی بدقولی بکند و بدعهدی قبلی خودش را تکرار کند، شرایط را سخت‌تر می‌کند و دیوار بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن بلندتر خواهد شد. منتظر زمان مناسب هستیم و تست می‌کنیم که آیا این دارایی‌ها به راحتی مورد استفاده ما قرار می‌گیرد یا با بدعهدی آمریکا مواجه شده. باید منتظر ماند. آنها گفته‌اند متعهدند.

به عقیده معامله‌گران نتیجه این اقدام می‌تواند در بازار ارز اثرگذار باشد. در صورت دسترسی ایران به این وجوه، بازار می‌تواند بر مدار کاهش باشد اما اگر دسترسی ایران با دارایی‌هایش محدود شده باشد می‌تواند در بازار نوسان ایجاد کند.

از جمله دلایلی که تحلیل‌گران برای نوسان بازار ارز عنوان می‌کنند تقاضای فصلی ارز برای سال نوی چینی، به مشکل خوردن تجار در عراق به خاطر عدم دسترسی ایران به بازار دلار در این کشور و هزینه‌های اضافی این اتفاق بودند. با تمام شدن تقاضای فصلی می‌توان شاهد کاهش فشار در تقاضای درهم بود. در هفته گذشته بازار ارز از سمت درهم تحت فشار بود و طبق شنیده‌ها بانک مرکزی با شرکت‌های پتروشیمی جهت تزریق درهم به بازار جلسه داشته است. اگر از سمت این شرکت‌ها که عرضه کننده بزرگ بازار هستند تزریقی در بازار شکل بگیرد قیمت درهم امارات می‌تواند کمی متعادل شود. اما اگر در بازار ارز تزریق شکل نگیرد نوسان همچنان در بازار وجود خواهد داشت. از منظر تحلیل‌گران تنش در دریای سرخ نیز از جمله عوانل نوسان بوده که اگر این تنش فروکش کند می‌تواند به ثبات بازار کمک کند.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، در حساب شخصی ایکس (توییتر سابق) خود اعلام کرد با توجه به درخواست و استقبال خوب تولیدکنندگان مصنوعات طلا جهت خرید و ‎صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی با استفاده از واردات شمش طلا و عرضه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، یکشنبه 8 بهمن ماه در سومین حراج حضوری این مرکز 145 شمش طلای یک کیلو‌گرمی عرضه می‌شود.

به موجب این عرضه شمش در مرکز مبادله، قیمت طلا و سکه می‌تواند از حباب خود خالی کند و در نهایت به صورت غیرمستقیم در بازار ارز اثرگذار باشد. در صورت استقبال از عرضه شمش، می‌توان از این عامل به عنوان ثبات‌ساز یاد کرد.