بازار سرمایه تا کنون توانسته در نوسانات افزایشی بازار ارز به عنوان رقیب وارد میدان شده و از فشار نقدینگی بر بازار ارز بکاهد.

آنچه که در میان تحلیلگران رایج است آنست که در ابتدا دلار وارد نوسان مثبت میشود و پس از آن بازار سرمایه گوی رقابت را از دلار و طلا گرفته و یکه تازی می‌کند.

بورس روی سقف تاریخی

به هرحال بازار سرمایه بر روی سقف تاریخی سال ۹۹ قرار دارد و علیرغم رشد سایر بازارها بررسی‌ها از بازار سرمایه حکایت از عقب‌ماندگی این بازار دارد. غالباً انتظار اهالی بازار نسبت به وضعیت بورس در بهمن‌ماه بهبود و رونق اوضاع است ولی بررسی‌ روند شاخص کل بازار سرمایه نشان می‌دهد که بر خلاف انتظارات بازار در یک روند ملایم منفی رنج شده است.

چه چیزی بازار ارز را دچار التهاب کرد؟

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی، شرایط منطقه را دلیل نوسان افزایشی اخیر بازار ارز دانسته‌اند، اتفاقی که حرکت بازار سرمایه نیز آن را تایید می‌کند، اتفاقاتی که در منطقه افتاده شاخص کل بازار سرمایه را از نزدیکی مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی به عقب کشید و به نیمه اول کانال دو‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رسانده است.

دماسنج ریسک افزایشی شد

با وجود افزایش دماسنج ریسک در این مدت شاخص کل بازار سرمایه درگیر هیجانات معاملاتی نشده و ارزش معاملات خرد نیز در کانال پنج هزار میلیارد تومانی قراردارد، که ارزندگی بازار سرمایه را از دید معامله گران در شرایط رکودی فعلی تایید می‌کند، ولی مقایسه شرایط به وجود آمده در بازار سرمایه و بازار ارز اخیرا باعث پررنگ‌تر شدن برخی نگرانی‌ها در بازار سرمایه شده‌است.

علامت هشدار خروج پول از بازار سرمایه

ده روزی است که بازار سرمایه با خروج پول حقیقی مواجه است که روند افزایشی داشته است، خروج این سطح از نقدینگی از سهام، در شرایطی که بازار ارز و طلا هفته‌ آرامی را سپری نکرده است، برخی تحلیلگران را نگران کرده و هشدار برخی از معامله‌گران بازار ارز و طلا را به همراه داشته است.

چه چیزی باز سرمایه را دلسرد کرد؟

در چنین شرایطی اتفاقات پیش‌آمده در بازار سرمایه انتقاداتی را پررنگ‌تر کرده‌است که دلایل سردی بازار سرمایه را توجیه می‌کند.

بخشنامه عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره تولید معدن و صنایع معدنی، سرد شدن تب اخبار افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بلاتکلیفی زیان انباشته سایپا و ایرانخودرو، قطعی گاز صنایع با سرد شدن هوا، همه مواردی است که بازار سرمایه را در برزخ رکود گرفتار کرده و در این میان بخش‌نامه‌هایی که تاریخ صدور و انتشار آن ها اختلاف قابل تاملی دارد انتقادهایی را به وجود آورده است.

انتظارات کوتاه مدت بازار ارز

بازار سکه در انتظار عرضه بازارساز است و هفته قبل حباب سکه با همین انتظارات کاهش یافت.

در نقطه مقابل مقایسه سقف ۸۶۱ تومانی حباب درهم با سقف سالانه حباب درهم نشان میدهد که سقف اخیر حباب درهم فاصله بیش از ۶۰ درصدی با سقف سالانه دارد که نشان می‌دهد وضعیت بازارساز در معاملات درهم بهتر از سال گذشته است و بازارساز دست بازتری در کنترل بازار ارز و طلا نسبت به ابتدای سال پیدا کرده است.