به گزارش اکوایران، سابق بر این اگر هنگام ورود به کشور 10 هزار یورو یا کمتر همراه خود داشتید نه نیازی به اعلام به گمرک داشتید نه امکان آن وجود داشت. اما حالا این امکان به وجود آمده. حالا سوال اینجاست که این تغییر چرا به وجود آمده؟

به این دلیل که طبق مقررات خروج بیش از 5 هزار یوروباید با اظهارنامه گمرکی باشد. حالا اگر هنگام ورود به کشور اعلام کرده باشید چه مقدار ارز وارد کردید، در هنگام خروج می‌توانید به همان میزان بالاتر از سقف تعیین شده ارز خارج کنید.

همچنین در مقررات جدید کلیه دستگاه‌های ذیربط مکلف اند مسافر را هنگام ورود به ایران به سمت گمرک برای اظهار ارزی راهنمایی کنند. این است که اگر کسی ارز همراه داشته باشد و به دلیل بی اطلاعی یا سهل انگاری، اظهار نکند، دیگر قاچاق یا تخلف ارزی محسوب نمیشود و به گمرک برای اظهار ارزی معرفی خواهد شد.

از سوی دیگر در اصلاحیه جدید تعیین کننده مبلغ و نوع ارز بانک ملی شده است. 

فرآیند اظهار ارزی به اینگونه است که مسافر ابتدا به سمت گمرک هدایت می‌شود. گمرک اطلاعات ارزی مسافر را وارد سامانه کرده و به او کد رهگیری می‌دهد. سپس مسافر را به بانک ملی هدایت می‌کند. اگر در بانک ملی بین مبلغ یا نوع ارز وارد شده در سامانه که توسط گمرک انجام شده و بررسی خود مغایرتی مشاهده کند، معیار آن چیزی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند. در این صورت گمرک باید نسبت به اصلاح اطلاعات ثبت شده در سامانه اقدام کند.

تکلیف جدید ارزهای مشکوک

قبل از این مقررات جدید اگر به مسافری ظن پولشویی یا تامین مالی تروریسم وارد بود، ارز آن شخص ضبط می‌شد، به آن فرد رسیدی داده می‌شد و مراتب آن به مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی گزارش داده می‌شد. بعد از تغییر قوانین نیز همین پروسه طی می‌شود، اما اینبار مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی باید حداکثر ظرف 3 روز کاری یا اعلام نتیجه کند یا درخواست زمان بیشتری برای بررسی را داشته باشد. حداکثر زمانی که مرکز مذکور برای بررسی بیشتر در اختیار دارد هم 30 روز است.

حالا اگر مشخص شد این ارز مرتبط با پولشویی یا تامین مالی تروریسم بوده، تمام ارز توسط بانک مرکزی خریداری می‌شود و معادل ریالی آن به حساب خزانه واریز می‌شود. اما سابق بر این برای ارزهای ضبط شده تعیین تکلیفی در قانون نشده بود.

نکته دیگر این مقررات این است که در گذشته فقط با ارائه اظهارنامه واردات ارز و کد رهگیری امکان خروج ارز بالاتر از سقف تعیین شده وجود داشت. اما حالا بانک مرکزی می‌تواند بر اساس ضوابطی مجوز خروج ارزهایی به غیر از ارز وارد شده توسط مسافران ورودی هم صادر کند.

 آخرین تغییر در مقررات جدید هم مربوط به ورود و خروج ارز، اسناد بانکی یا اوراق بهادار از طریق مراسلات پستی و حمل بار می‌شود. قبل از این تغییرات اگر این موارد مذکور ارزشی پایین‌تر از 5 هزار یورو داشتند مانعی برای ورود یا خروج آنها از طریق مراسلات پستی و حمل بار وجود نداشت. اما پس از اصلاح قوانین امکان خروج ارز، اسناد بانکی یا اوراق بهادار از طریق پست و حمل بار به طور کامل ممنوع شده است. ولی در عوض سقف واردات از 5 هزار یورو به 10 هزار یورو افزایش داشته است.