توافق بانک مرکزی با شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه درهم، خبر عرضه سکه‌های بانک مرکزی و شمش در مرکز مبادله در هفته جاری، منع ارزی جدید برای ارزهای مسافرتی سه خبری بودند که دیروز سه راس مثلث کاهشی بازار ارز را تشکیل دادند، دلار را متوقف کردند و جهت حرکت اسکناس آمریکایی را معکوس کردند سکه امامی در بازار آزاد حدود ۱.۸ درصد فرو ریخت و دلار تهران نیز کاهش یافت که باعث اصلاح قیمتی شد.

توافق بانک مرکزی با شرکت‌های پتروشیمی

دلار آمریکا که مدتی است آرامش خود را از دست داده است و تحت تأثیر شرایط منطقه‌ای دچار نوسان شده است. در این میان درهم رهبری معاملات بازار ارز را در دست گرفته است. در چنین شرایطی روز قبل بانک مرکزی وارد میدان شد و با شرکت‌های پتروشیمی برای افزایش عرضه درهم توافق کرد. آنطور که از بررسی اخبار ارزی در چند سال متوالی برمی‌آید، گروه پتروشیمی از مهم‌ترین تأمین کنندگان ارز کشور است که مدت‌ها است توافقات بانک مرکزی با این گروه مورد توجه بازار قرار می‌گرد و وقتی خبر افزایش جریان ارزی این گروه در بازار مخابره می‌شود به عنوان سیگنال کاهنده در بازار ارز شناسایی می‌شود.

 البته هنوز خبری از قیمت عرضه درهم توسط بازارساز منتشر نشده ولی در صورتی که سطح قیمتی درهم عرضه شده در بازار باعث افزایش درآمد شرکت‌های پتروشیمی شود می‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه با رهبری یکی از لیدرهای اصلی شاخص کل افزایشی شود.

سکه‌های بانک مرکزی در راه بازار

در گزارش هفتگی بازار ارز هم درباره خبر عرضه سکه توسط بانک مرکزی هم توضیح داده شد که می تواند در کوتاه مدت بازار ارز و سکه را دچار نوسان کاهشی کند. روز قبل خبر عرضه سکه‌های بانک مرکزی برای هفته جاری در کاهش بیشتر قیمت سکه نسبت به دلار موثر بوده‌است.

شاخص کل هم‌وزن پیش افتاد

بازار سرمایه هفته گذشته منفی بود ولی در هفته جاری نوسانات مثبتی در آن دیده می‌شود که البته وضعیت شاخص کل هم‌وزن بورس بهتر است. در چنین شرایطی اگر شاخص کل بازار سرمایه بتواند روند مثبتی به خود بگیرد، برآیند خروج پول حقیقی متوقف شود و بالعکس ورود پول حقیقی به بازار سرمایه افزایش پیدا کند می‌توان انتظار داشت که حجم پول وارد شده به ارز و سکه که سوخت رشد دلار و سکه را فراهم می‌کند کاهش می‌دهد.

این بود ماجرای کاهش قیمت‌های دیروز. اما دیشب دوباره، خبرهای منطقه‌ باعث تلاطم در بازار شد.