به گزارش اکوایران، قیمت‌های اعلامی برای سکه و ارز پس از اصلاح روز یکشنبه مجددا با نوسان همراه بود و قیمت ارز و سکه امروز با گپ شروع به کار کردند. دلار هرات با گپ 900 تومانی، درهم 260 تومانی و سکه با گپ 600 هزار تومانی شروع به کار کردند.

اتفاق امروز بازار کاهش حباب سکه بود. حباب سکه با کاهش 400 هزار تومانی کانال 6 میلیون را از دست داد و به پنج میلیون و 890 هزار تومان رسید. دلیل کاهش حباب سکه نوسان همزمان دو متغیر بنیادی سکه یعنی دلار و انس طلا بود. قیمت انس طلا در روز دوشنبه با افزایش به حوالی 2035 دلار رسید.

روزنامه اطلاعات در روز دوشنبه یک گزارش درمورد چند نرخی بودن ارز کار کرده بود که در بازار دست به دست می‌شد. روزنامه اطلاعات در این گزارش نوشته ظاهراً تا زمانی که خزانه دولت از دلار یا یورو خالی نشود یا دیگر امکان ارزان‌فروشی ارز خارجی را از دست ندهد، کشور و ملت و کشاورز و تولیدکننده و تاجر و کاسب و مردم کوچه و بازار و حتی قوه قضائیه، از شر خسارت و زحمت و فساد چندنرخی‌ بودن قیمت ارز خلاصی نخواهد یافت.

در روز دوشنبه صحبت‌های حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق مورد توجه بازار بود. حمید حسینی گفته: علاوه بر دلایل سیاسی و امنیتی و همچنین درگیری‌ها و اتفافات اخیر منطقه‌ای، دلایل اقتصادی هم در بحث نوسانات بازار ارز دخیل است. به عنوان مثال فعل و انفعالات بازار خودرو و بحث واردات در این بخش می‌تواند بر بازار ارز تاثیرگذار باشد و رکود یا رونق بازار خودرو هم می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار بدهد، اما بیشترین تاثیر اخیر از بحران‌های منطقه در یک ماه گذشته بود.

حمید حسینی درمورد نوسان 10 درصدی قیمت دلار هم صحبت کرده و گفته: با توجه به تورم حدود ۳۹ درصدی، دلار هم می‌تواند مثل یک کالا همچون کشور‌های مختلف با یک افزایش ملایم همراه باشد. در واقع افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار با توجه به میزان تورم به هیچ عنوان به ضرر اقتصاد کشور نیست.

درمورد نوسان این روزهای بازار دو رویکرد وجود دارد. روایت رسمی نشان می‌دهد کشور مازاد ارز دارد و نوسان قیمت‌ها را می‌تواند مدیریت کند. اطلاعات منتشر شده هم حکایت از آن دارد که با وجود عرضه انواع ارز در نیما، اما تقاضای معاملاتی بالا نبوده است.

از دید این گروه نوسانات اخیر پشت ندارد و مثل سنوات قبل، بازار، رشد قیمت رخ داده را پس می‌دهد.

 گروه دوم معتقدند فارغ از پایداری نوسان آنچه مهم است مدیریت علائم اقتصادی تحریک کننده در بازار هست از جمله علائم وضعیت متغیرهای قیمتی در بازارهای مجاور مثل امارات و سلیمانیه است.

این گروه اعتقاد دارد باید اجازه داد بازار در یک کرویدور مشخص مدیریت نوسان کند نه کنترل قیمت. از این دید راهکار مدیریت نوسان در بازار ارز از مسیر اقتصاد است نه سیاست.

یکی دیگر از توصیه‌های این گروه مدیریت کلان بازارهاست. برای نمونه این دسته اعتقاد دارن باید نوسان در صندوق های طلا و گواهی سکه در بورس کالا به شکل اقتصادی نه بخشنامه‌ای مدیریت شود.

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت‌ها با نوسان روز دوشنبه به محدوده‌های جدیدی رسیدند. از نگاه تکنیکال بازار وارد فاز تازه ای شده و دیگر تحلیل‌پذیر نیست. با نوسان دوشنبه بازار ارز و سکه، قیمت‌ها به وضعیت اشباع خرید رفت. در اشباع خرید باید با اصلاح، بازار این اشباع را تخلیه کند.