به گزارش اکوایران، قیمت دلار راه رفته 8 روزه را در دو روز برگشت. قیمت دلار از روز شنبه بر مدار کاهش است و طی این دو روز چهار کانال از دست داد. قیمت دلار هرات در روز یکشنبه 55 هزار و 750 تومان شروع به کار کرد و تا قبل از ساعت 12 رو به بالا نوسان داد و بعد از این ساعت، قیمت دلار با افت قیمت درهم، با کاهش این کانال را از دست داد. در نهایت قیمت دلار هرات در 54 هزار و 700 تومان بسته شد. 

قیمت درهم امارات که در روز گذشته به شکاف هزار و 500 تومانی با دلار هرات رسیده بود، یکشنبه‌ را با گپ منفی 290 تومانی در 15 هزار و 300 تومان آغاز به کار کرد و در ساعت ابتدایی بازار با افزایش تا 15 هزار و 370 تومان بالا رفت اما در ادامه از این سطح عقب نشست و حتی کانال 15 هزار تومان را از دست داد. در نهایت قیمت درهم در کانال 14 هزار تومان دوامی نداشت و در انتهای بازار، نرخ درهم در 15 هزار و 80 تومان بسته شد.

قیمت سکه هم با کاهش کانال 32 میلیون را از دست داد و در 31 میلیون و 600 هزار تومان به کار خودش پایان داد. حباب سکه امامی که در روز شنبه به کانال 4 میلیون رفته بود در روز یکشنبه رشد کرد و به 5 میلیون و 200 هزار تومان رسید. قیمت سکه رفاه از کاهش این دو روز جامونده و قیمت آن در روز یکشنبه 32 میلیون و 700 هزار تومان بود. دلیل چنین اتفاقی به دامنه نوسان در این بازار برمی‌گردد که یک درصد شده و در طول معاملات نمی‌تواند بیشتر از این نوسان بدهد.

 قیمت طلای آبشده هم بر مدار نزول بود و کانال 12 میلیون را از دست داد و به حوالی حمایت 11 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

به عقیده معامله‌گران همچنان روند بازار نزولی است و بازار دست فروشنده‌ افتاده. از منظر آنها این روزها اتفاقات در جهت حفظ ارزش ریال در بازار پیش می‌رود. در روز یکشنبه در بازار شنیده می‌شد که 280 همت گواهی سپرده به فروش رفته و در کنار این ابزار اقتصادی که برای حفظ ارزش ریال است، یک خبر از پیش‌فروش خودروهای وارداتی هم در بازار بود. به عقیده معامله‌گران بازار به خاطر این پیش‌فروش می‌تواند تا انتهای هفته همچنان بر مدار نزول باشد. البته از نظر گروهی از تحلیل‌گران اگر خودروهای وارداتی چینی باشند، خرید این خودرو به صرفه نیست. با این اتفاقات معامله‌گران می‌گفتند به خاطر چهار دلیل نقدینگی و ریال در بازار کم شده؛ یک، سپرده 30 درصدی، دو، پیش‌فرش خودرو، سه به دلیل اینکه خیلی‌ها در هفته گذشته در سقف‌های قیمتی خریدار شدند و فعلا نقدینگی ندارند و کاهش سقف تراکنش در ماه دلیل چهارم بود. در نتیجه با بلوکه پول، رکود در بازار حاکم خواهد شد.

در روز یکشنبه صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی هم مورد توجه بازار بود. محمدرضا فرزین گفته با کاهش تنش‌های سیاسی نرخ ارز کاهش یافته و انتظار داریم نرخ ارز کماکان کاهشی باشد. همچنین رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرده که به زودی ارز را پیش‌فروش خواهیم کرد تا اطمینان خاطر را در مورد نرخ ارز به وجود بیاوریم.

صحبت‌های سخنگوی آژانس انرژی اتمی، در بازار یکشنبه سیگنال منفی برای معامله‌گران بود. کمالوندی صحبت‌های گروسی را رد کرده و گفته ممکن است به زودی سرعت غنی‌سازی را افزایش دهیم.

نظر تحلیل‌گران درمورد نوسان‌های رفت و برگشتی بازار این بود که نه تلاش برای آن سقف و نه تلاش برای ریزش دو روزه. آن‌ها معتقدند بیشتر از جلوگیری نوسان، مدیریت نوسان باید برای بازارساز مهم باشد. با این اتفاق‌ها در سقف‌زنی یکسری‌ها خریدار می‌شوند و ضرر می‌کنند و در ریزش شارپ یکسری‌ها از ترس در کف می‌فروشند و ضرر می‌کنند.

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت دلار در مرز مهم قرار گرفته و اشباع فروش در بازار موج می‌زند. از منظر آن‌ها اگر این مرز از دست برود قیمت دلار می‌تواند به کانال پایین برود و آن‌جا استراحت کند.