به گزارش اکوایران، قیمت دلار که از ابتدای هفته بر مدار کاهش بود و در دو روز چهار کانال از دست داد اما در روز دوشنبه متفاوت عمل کرد. قیمت دلار در روز دوشنبه دو نیمه متفاوت داشت و در نیمه اول با کاهش کانال 54 هزار را از دست داد و در ادامه با افزایش دوباره به 54 هزار برگشت. به عقیده تحلیل‌گران همچنان لیدر بازار ارز و سکه قیمت درهم است و روند دلار، کاملا خود را با این نرخ هماهنگ می‌کند.

قیمت درهم امارات در روز دوشنبه در کف کانال 15 هزار تومان شروع به کار کرد و با کاهش 170 تومانی تا 14 هزار و 830 تومان پایین رفت و در ادامه با افزایش دوباره به کانال 15 هزار برگشت و در 15 هزار و 150 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت دلار هرات در 54 هزار و 400 تومان آغاز به کار کرد و در نیمه اول با کاهش کانال 54 هزار تومان را از دست داد و تا حمایت 53 هزار و 800 تومان پایین آمد. در نیمه دوم با افزایش قیمت درهم، قیمت دلار هرات در این سطح حمایت شد و در 54 هزار و 350 تومان بسته شد.

قیمت سکه امامی با گپ منفی در 31 میلیون و 300 هزار تومان بازگشایی کرد و تا کف کانال 31 میلیون پایین آمد اما در ادامه با افزایش در نرخ بسته شده یکشنبه یعنی 31 میلیون و 600 هزار تومان بسته شد. حباب سکه با افزایش 200 هزار تومانی به پنج میلیون و 400 هزار تومان رسید.

قیمت طلای آبشده مرز حمایت مهم خودش را از دست داد اما این بازار هم مثل سایر بازارها در نیمه دوم افزایشی شد و دوباره به بالای 11 میلیون و 800 هزار تومان برگشت.

در روز دوشنبه یک خبر به بازار آمد که معامله‌گران معتقد بودند این خبر بازار را برگرداند. طبق این خبر معاون بانک مرکزی عراق خطاب به اداره کل بانک ملی ایران نوشته با توجه به ضرر و زیان شعبه این بانک در عراق و محدود بودن فعالیت این بانک و عدم امکان فعالیت یا گسترش آن مجوز بانک ملی ایران در عراق ابطال شده است.

ایبنا رسانه نزدیک به بانک مرکزی و یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق درمورد این خبر موضع گرفتند. ایبنا گفته پیگیری ما نشان می‌دهد بانک‌ ملی در عراق حدود دو سال است که هیچ نقل و انتقالی ندارد که الان خبر تعطیلی آن بتواند در روابط تجاری دو کشور موثر باشد. آقای آل اسحاق هم گفته در عراق سه بانک ملی، پارسیان و تعاون اسلامی داشتیم و خبری که در فضای مجازی مبنی بر لغو فعالیت بانک ملی در عراق منتشر شده، توسط سودجویان خبرسازی شده است.

اما موضع ایبنا و رئیس اتاق ایران و عراق به مذاق بازار خوش نیامد. سوال یکسری معامله‌گران این بود که چرا بانکی که دو ساله هیچ نقل و انتقالی ندارد همچنان باید در عراق کار کند؟ اگر از کار افتاده‌ است و همچنان کار می‌کند که فقط هزینه‌ است.

رئیس کل بانک مرکزی درمورد نرخ دلار بازار آزاد گفته این اعدادی که در این کانال‌ها اعلام می‌شود قیمت دلار پولشویی و قاچاق است. معامله‌گران می‌گفتند بالاخره بانک مرکزی باید تکلیف خودش را مشخص کند، قیمت دلار بازار آزاد، نرخ کانالی، نرخ قاچاق و پولشویی یا نرخ پیش‌نگر است؟ همچنین آن‌ها درمورد عرضه شمش و سکه مدعی‌اند که بانک مرکزی دلار نهفته در سکه و شمش طلایی که می‌فروشد نرخ بازار آزاد است و حتی بالاتر. بالاخره این نرخ کلا قاچاق است یا درمواردی قبول؟

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت دلار با ریزشی که کرد به اولین هدف کف خودش رسید و از آنجا پولبک داد. از نظر آن‌ها بهتر بود این کف آهسته آهسته رویت شود تا در دو روز. آن‌ها معتقدند وقتی تحلیلگران این کانال را کف اول بدانند معنی این را می‌دهد که این ناحیه خریدار دارد و هر چقدر این ریزش نرخ آهسته‌تر می‌بود از هیجان کف هم کاسته می‌شد.