به گزارش اکوایران: نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مسدودی حساب برخی طلافروشان از سوی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر شرایط سختی برای صنعت طلا به وجود آمده و متاسفانه مسدودی حساب‌ها که طی چند ماه اخیر به ویژه در دو هفته گذشته رخ داده، باعث ایجاد التهاب در بازار و درگیری میان فعالان بازار شده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره جزییات و دلایل مسدودی حساب‌ها به «اقتصاد آنلاین» توضیح داد: گفته شده در بخشی از این حساب‌ها مبالغی جابجا شده و پول به حساب صرافی رفته است؛ برای مثال شخصی ۵ سکه فروخته و پول آن به حساب صرافی رفته و ارز خریداری کرده است.

او با اشاره به عدم همخوانی ضرایب مالیاتی با درآمد فعالان بخش طلا اظهار داشت: علت برخی از این جابجایی‌ها سهوی است؛ اما همکاران ما به ویژه فروشندگان طلای آب شده و سکه مجبور هستند ۲۰ تا ۳۰ درصد از تراکنش‌ها خود را در حساب‌های دیگر جابجا کنند، چون سود و درآمدشان نسبت به مالیات همخوانی ندارد. ضرایب مالیاتی از سال‌ها پیش که طلا ارزان‌تر بوده مثلا طلا ۱۰۰ هزار تومان بوده و سکه ۳۰۰ هزار تومان تغییر نکرده است.

بذرافشان افزود: الان که در بهترین حالت خرید و فروش یک کیلو طلای آب شده ۱ میلیون و ۲۰۰ تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود دارد؛ اما اگر همکاران ما بخواهند با حساب خودشان پول را جابجا کنند باید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کنند، این نشان می‌دهد مالیات با سود همخوانی ندارد.

ربیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: برای اینکه فعال بازار بتواند هزینه‌ها را مدیریت کند، مجبور است ۲۰ تا ۳۰ درصد تراکنش‌ها را به حساب صرافی یا ارزی واریز کند که باعث شده بانک مرکزی و واجا (وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران) حساس شوند و این حساب‌ها را مسدود کنند.

بذرافشان با انتقاد از مسدودی ناگهانی حساب‌ها عنوان کرد: مسدودی حساب‌ها شرایط خوبی ایجاد نمی‌کند به طوری که بازاری طلا الان با توجه به مسدودی حساب نمی‌تواند طلایی خریداری کند و در دو هفته اخیر با توجه به نوسانات بازار طلا همچنین بسته به مقدار حساب‌هایی که مسدود شده همکاران ما بین ۵۰۰ میلیون تا سه چهار میلیارد تومان متضرر شدند و آسیب‌های مالی دیده‌اند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره دیدار با وزیر اقتصاد و درخواست رفع این مشکل گفت: به وزیر اقتصاد اعلام کردم این ضررها را چه کسی باید جبران کند؟ در روزهایی که همه صنوف در رکود هستند، باید رایزنی شود تا این حساب‌ها باز شود.

بذرافشان با بیان اینکه این قبیل کارها اعتبار یک صنعت را از بین می‌برد و ممکن است آسیب‌های مالی و اجتماعی به وجود بیاورد، اظهار داشت: ما نامه زدیم قول‌های همکاری داده‌اند اما اگر این اتفاق نیفتد شرایط التهاب و نارضایتی در بازار بیشتر می‌شود و مشکلات بعدی را به وجود خواهد آورد. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: باید ضرایب مالیاتی طلا اصلاح شود.

سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ قانون ارزش افزوده بدون کارشناسی و بدون هماهنگی به این صنعت تحمیل شد و طلایی که ارزش افزوده نداشت و با سود جزئی فروخته می‌شد باید برای کل قیمت طلا و اجرت مالیات ارزش افزوده پرداخت می‌شد بعد از ۱۲ سال متوجه شدند که اصل طلا نباید مالیات داشته باشد اما تبعاتی که این قانون در جامعه داشت باعث رکود، کاهش تقاضا در بازار طلا شد در همان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای توزیعی و تولیدی تعطیل و دچار آسیب‌های مالی و اقتصادی شدند.