مهم‌ترین عامل بنیادی اثر گذار بر بازار طلا در هفته گذشته، تغییرات قیمت اونس طلا بود.

اونس طلا در پنجشنبه هفته گذشته در محدوده دو هزار و ۴۶ دلار کار خود را به پایان رساند و پس از گذشت یک هفته 110دلار افزایش یافت.

در حقیقت کاهش رشد تورم ماهانه آمریکا به کمترین سطح سه سال گذشته خود باعث افزایش ارزش اونس جهانی طلا در ابتدای هفته جاری شد در ادامه پس از سخنرانی جروم پاول رییس فدرال رزرو آمریکا احتمال کاهش نرخ بهره در سال جاری میان معامله‌گران افزایش یافت و اونس جهانی طلا به رالی صعودی خود ادامه داد.

روند صعودی اونس جهانی طلا، معاملات طلا در هفته جاری را افزایشی کرد.

در دی ماه که دلار صعودی شده بود محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی، خبر از عرضه سکه بدون تاریخ داد. در ادامه گفته شد که سکه ها ضرب سال ۸۶ خواهند بود و در نهایت ربع سکه با محدودیت عرضه پنج عدد برای هر نفر عرضه شد. سیستم مرکز مبادله در در هر دو روزی‌که حراج انجام شد درگیر اختلال بود که برخی انتقادات را نسبت به شیوه حراج برانگیخت. مجموع عوامل بالا مانع از اثرگذاری قابل توجه حراج سکه بر بازار ارز و طلا شد و بازار ارز و طلا فقط در روزهای عرضه متوقف شد.

دادگاه عالی امریکا در این هفته به تایید صلاحیت ترامپ رای داد، در رقابت‌های ایالتی جمهوریخواهان ترامپ از سایرین پیش افتاد و در نهایت مهمترین رقیب جمهوری خواه ترامپ از انتخابات کنار کشید تا راه ترامپ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هموارتر شود.

بازار ارز نشان داده است که به حضور ترامپ در کوتاه مدت حساس است هرچند برخی از تحلیلگران معتقدند که بر خلاف تصور بازار پیروزی ترامپ در انتخابات به نفع ایران خواهد بود زیرا ترامپ قادر به ایجاد اجماع علیه ایران نیست ولی در نقطه مقابل اقدامات ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری اش در حافظه بازار مانده‌است. البته گزارش‌های بین‌المللی حاکی از آنست که اثر تحریم های ترامپ بر صادرات نفت در اواخر دوران ریاست‌جمهوری اش از بین رفته بود.

واگرایی حباب درهم و رشد دلار

 پیش از این هروقت که قیمت دلار افزایش می یافت حباب آن نیز نزولی میشد ولی اخیرا یک واگرایی میان حباب درهم و قیمت دلار به وجود آمده و همزمان با رشد دلار حباب درهم نیز نزولی شده است در چنین شرایطی کاهش حباب درهم تا جایی ادامه پیدا کرده که حباب آن منفی شده و از سوم اسفند تا کنون، حباب درهم منفی است. رشد آرام‌تر درهم نسبت به دلار باعث منفی شدن حباب درهم شده است.

IMG_20240301_103119_604

در روز چهارشنبه هفته جاری خبرگزاری تسنیم از عرضه ۴۰۰ میلیون درهم توسط بازارساز در سامانه نیما خبر داد اتفاقی که به عقیده این خبرگزاری باعث کاهش دلار خواهد شد ولی بررسی اکوایران از حباب درهم نشان میدهد که عرضه درهم تا کنون مناسب بوده و دلار سر به هوایی می‌کند و درهم را پشت خودش بالا کشانده در روز پنجشنبه حباب درهم وارد کانال منفی پانصد تومانی شد که باید دید می‌تواند باعث افزایش احتیاط در میان معامله‌‌گران دلار شود؟

حباب سکه کاهش بافت

در گذشته وقتی بازار ارز و طلا رشد می‌کرد حباب نیز روند صعودی به خود می‌گرفت ولی رشد اخیر بازار ارز و سکه متفاوت از قبل است و به رغم افزایش قیمت‌ها، مقدار حباب‌ها کاهش یافته و حتی حباب درهم منفی شده است‌.

علاوه بر حباب درهم حباب سکه هم در این هفته کاهش یافت کف ۱۵ درصدی را لمس کرد و در محدوده ۱۶ درصد متوقف شد میانگین هفتگی حباب سکه در محدوده ۱۶ درصد قرار گرفته‌است. این در حالی است که یک ماه قبل کف حباب سکه در کانال ۱۶ درصدی قرار داشت.

IMG_20240308_104743_017

عرضه سکه در مرکز مبادله و رشد ارزش اونس جهانی طلا، دو عاملی است که علیرغم افزایش قیمت طلا و سکه باعث کاهش حباب آن شده است.