امروز آخرین روز کاری و معاملاتی سال جاری است و بازارها در امروز پرونده سال ۱۴۰۲ را خواهند بست.

سال قبل در چنین روزی شاخص کل بورس بیش از ۵۰ هزار واحد رشد کرد. بازدهی شاخص کل تا کنون نسبت به ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ حدود ده درصد است.

در ۲۸ ام اسفندماه سال ۱۴۰۱ نیز شاخص کل بازار سرمایه حدود ۲۲ هزار واحد بالا رفت و در آخرین روز معاملاتی سال ۱۳۹۹ نیز‌ شاخص بورس به اندازه ۱۷ هزار واحد رشد پیدا کرده‌است.

بررسی حرکت شاخص کل در آخرین روز معاملاتی سه سال گذشته تأیید می‌کند که شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هر سال رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده و دفترچه معاملاتی بازار سرمایه در آخرین روز هرساله سبز بسته شده است.

رفتار نامنظم دلار تهران در اسفندماه

دلار تهران ولی در روزهای پایانی سال نسبت به شاخص کل بورس حرکات نامنظم‌تری داشته است، با وجودی که برخی معتقدند که قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال به خاطر کسری بودجه رشد می‌کند، بررسی سال های متوالی چنین ادعایی را نفی می‌کند چرا که نمیتوان یک الگوی مشخصی برای رفتار دلار در روزها و ماه‌های پایانی سال پیدا کرد. دلار تهران اسفندماه سال گذشته کندل قرمز رنگ ثبت کرد در سال ۱۴۰۰ دلار تهران در اسفندماه تقریبا رنج بود و اسفند سال ۹۹ نیز دلار تهران کاهشی شد.

تا اینجای کار قیمت دلار تهران در اسفند‌ماه رشد کرده‌است و رفتار امروز اسکناس آمریکایی مشخص می‌کند که دفترچه سال ۱۴۰۲ بازار ارز در چه محدوده‌ای بسته خواهد شد و آیا دلار تهران در سال جاری را در کانال ۶۰ هزار تومانی خواهد بست یا خیر؟

امروز آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۲ در تمامی بازارهاست و روند حرکت تمام بازارها مشخص خواهد شد.

با توجه به پاییز و زمستان سرد و بی‌جان بازار سرمایه بسیاری از تحلیلگران به اولین ماه بهار برای رشد شاخص کل امیدوار هستند و معتقدند که بازار سرمایه در فروردین ماه سبزتر خواهد بود.

حرکت خلاف جهت حباب درهم و سکه

همانطور که پیش بینی می‌شد از میزان حباب ها در روز قبل کم شد، فاصله درهم و دلار تهران با کاهش قیمت دلار و افزایش قیمت درهم حدود ۶۰۰ تومان کم شد. دلاردیجیتال هم در روز قبل کمی رشد کرد تگو خود را به محدوده قیمتی دلار تهران رساند.

   در چنین شرایطی سکه امامی بر خلاف درهم و دلار حرکت کرد، سکه امامی وارد کانال قیمتی جدید شد و حباب سکه هم با افزایش وارد کانال ۱۹ درصدی شد که از هفتم بهمن این سطح از حباب در سکه بی سابقه بوده است.