دلار تهران روز قبل با رهبری تتر افزایش یافت. اتفاقات منطقه‌ای اخیرا توانسته بر انتظارات در بازار ارز اثرگذار باشد.

در روز سیزدهم فروردین در حالیکه بازارها تعطیل بودند خبر حمله موشکی اسرائیل به سفارت ایران در سوریه منتشر شد، خبر شهادت سردار محمدرضا زاهدی به همراه تعدادی از مستشاران ایرانی عاملی بود که انتظارات از افزایش ریسک در منطقه را بالا برد و همین مسئله موجب رشد قیمت دلار در معاملات پشت خطی تتر شد.

افزایش قیمت تتر در حالی رخ داد که سایر بازارها در پایان تعطیلات نوروزی نیز افزایشی بودند. بنابراین رشد قیمت تتر به عنوان سیگنالی برای افزایش قیمت دلار تلقی شد.

رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرده که ارشدترین مقام ایرانی از زمان ترور شهید محسن فخری زاده در حمله به سفارت ایران مورد هدف قرار گرفته است. بنابر ادعای اکونومیست اسرائیل ترور شهید فخری‌زاده را به منظور توقف مذاکرات احیای برجام انجام داده بود.

بررسی اکوایران از روند قیمت دلار پس از این ترور نشان می‌دهد که قیمت دلار حدود ۶.۶ درصد رشد کرد ولی حدود یک‌ماه پس از این ترور قیمت دلار نسبت به قیمت دلار در زمان قبل از ترور ۱۶ درصد کاهش پیدا کرد.

در پایان معاملات روز قبل فاصله میان تتر و دلار تهران نسبت به شروع معاملات کاهش پیدا کرد. نظری که در میان اغلب تحلیلگران مشترک است پرریسک بودن ورود به بازار در حال حاضر است چرا که هیجانات در معاملات بسیار بالاست و می‌تواند خریداران را غافلگیر و دچار زیان کند.

صندوق‌های طلا جاماندند

شرایط برای بازار سکه ولی کمی متفاوت‌تر بود. اونس جهانی طلا که این روزها سقف‌شکنی‌های سریالی‌اش تمامی ندارد در تعطیلات نوروز مقاومت‌های قیمتی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته است حتی قدرت گرفتن شاخص دلار و احتمال ماندگاری بیشتری نرخ بهره در سطوح بالا نتوانست اونس طلا را متوقف کند و طلای جهانی تحت تأثیر افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی سقف جدیدی را ثبت کرد.

حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه و حمله اوکراین به پالایشگاه روسی نگرانی از افزایش تنش‌ها را بالا برد و موجب افزایش تقاضای طلا از جانب بانک‌های مرکزی جهان و متقاضیان خرد طلا شد.

اونس جهانی طلا در محدوده دو هزار و ۲۸۸ دلار در شب قبل معامله شد و رکوردشکنی اونس جهانی طلا و دلار به طور همزمان باعث جهش قابل توجه در قیمت سکه امامی شد به طوری که بیشتر صندوق‌های طلا در روز قبل از سکه جا ماندند و بازدهی کمتری را نسبت به سکه کسب کردند این درحالیست که در گذشته صندوق‌های طلا رشد بیشتری را نسبت به سکه کسب می‌کردند. حباب سکه امامی در روز قبل در کانال ۲۰ درصدی قرار گرفت.

واکنش متفاوت بورس نسبت به بازار طلا

بورس در روز قبل واکنش متفاوتی نسبت به سکه و طلا داشت و در شرایطی که سکه و صندوق‌های طلا سبز بودند پورتفوی سهامداران به خون نشست. بررسی بازار سرمایه در هنگام ترور شهید فخری‌زاده نشان‌ می‌دهد که بازار سرمایه پس از شهادت فخری‌زاده به روند صعودی خود ادامه داد و طی هفت روز یک رشد قابل توجهی را ثبت کرد. البته شهادت سردار سلیمانی در سیزدهم دی‌ماه سال ۹۸ بازار سرمایه را نزولی کرد به نحوی که بازارساز برای کنترل هیجان منفی بازار دامنه نوسان بازار سرمایه را تا کاهش سطح ریسک در انتظارات مردم به دو درصد محدود کرد. بازار سرمایه پس از فروکش کردن هیجانات در سال ۹۸ رشد شگرفی را ثبت کرد. روز قبل ارزش معاملات خرد رشد کرد و برخی تحلیلگران معتقد هستند که با توجه به عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارها، در حال حاضر بازار سرمایه ارزنده‌ترین بازار در دسترس است.