به گزارش اکوایران؛  بررسی بازار سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته حکایت از تداوم‌ نوسان هیجانی قیمت سکه امامی دارد.‌ در همین راستا این فلز گران‌بهای داخلی عصر پنجشنبه هفته قبل در حدود 45 میلیون و 850 هزار تومان به فروش رسید. 

 برخی از معامله‌گران می‌گفتند که بازار طلا و سکه اشباع خرید است. اشباع خرید زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی بیشتر از ارزش واقعی خود معامله شود. به عبارت بهتر، این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که یک دارایی روندی صعودی داشته باشد و با هیچ اصلاح قیمتی مواجه نشود.

بنا بر نظر تحلیل‌گران، سهمی که دچار اشباع خرید باشد بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی و تکنیکالی افزایش قیمت پیدا می‌کند و به همین علت، ممکن است در هر زمانی با ریزش ناگهانی قیمت مواجه شود؛ موضوعی که نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر هم به آن اشاره کرده و گفته بازار که در حال حاضر التهاب و افزایش قیمت دارد، ممکن است با یک خبر سیاسی اقتصادی یا با کاهش قیمت ارز و کاهش اونس جهانی طلا، ریزش قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، سه عامل مهم موتور محرک صعود اونس طلا شده است. به عقیده آنها افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در کشورها، احتمال شروع سیاست‌های انبساطی از سوی فدرال‌ رزرو و افزایش تمایل خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی به‌ عنوان ذخیره اصلی، باعث شده است که تمایل به خرید این فلز زرد رنگ در سال  ۲۰۲۴ بیشتر شود.

گفتین است قیمت طلای جهانی در حال حاضر رشد چشم‌گیری را ثبت کرده و در حدود 2329 دلار معامله می شود. جدا از اثر اونس طلا، بازار ارز هم تا حدودی هیجانی است و همین امر نوسان سکه را دو چندان کرده است.

در مورد آینده نوسانات سکه هم پیش‌بینی‌ها متفاوت است. برخی معتقدند با فروکش کردن اخبار منفی خاورمیانه قیمت‌ها اصلاح خواهد شد. عده‌ای دیگر به رفتار معامله‌گران طلا و دلار اشاره دارند و از این رو، نسبت به تداوم نوسان سکه خوش‌بین هستند.

در مجموع، فنی‌های بازار می‌گویند در صورتی که سکه امروز مرز 45 میلیون و 800 هزار تومان را حفظ کند، احتمال ورود هیجانی آن به کانال بالا تر محتمل است. با این حال همانطور که گفته شد، با فروکش کردن اخبار منفی خاورمیانه و کاهش قیمت طلا و دلار احتمال عقب‌نشینی وجود دارد.