به گزارش اکوایران، بازار طلا و سکه در اولین روز اردیبهشت ماه میزبان معامله‌گران کاهشی بود. آن طور که شواهد نشان می‌دهد امروز بازار به دست فروشندگان افتاده و جو فروش در بین معامله‌گران حکم‌فرماست.

گواه این مدعا قیمت‌هایی است که امروز از طریق سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام شده است. بر این‌ اساس، امروز نرخ سکه دو نیمه متفاوت را تجربه کرد؛  قیمت سکه امامی صبح امروز با ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بازگشایی شد اما سکه بازان در رسیدن به مرز جدید ناکام شدند. بنابراین در ادامه معاملات سکه وارد فاز اصلاح شد و در نیمه ظهر امروز تا ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین آمد. البته در لحظه تدوین این گزارش قیمت سکه اندکی بالا رفت و روی 43 میلیون و 400 هزار تومان ایسناد.

برخی‌ها کاهش تنش‌ها در سطح خاورمیانه را به‌عنوان عاملی در نظر گرفتند که زمینه‌ساز فشار فروش سکه و ارز شده است. در همین رابطه علی رضایی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم بر این موضوع تأکید کرده که تنش‌های سیاسی و فضای آماده‌باش جنگی در هر کجای دنیا باعث ایجاد نگرانی‌های اقتصادی و نوساناتی می‌شود که البته پایدار نیست و با فروکش‌کردن التهابات و برقراری آرامش، به روال عادی بازمی‌گردد. طبق اظهارات این نماینده باتوجه‌به اینکه اسرائیل جرئت حمله متقابل به ایران را ندارد، احتمال کاهش نرخ در بازار آزاد در روزهای آینده بسیار زیاد است.

با این‌ حال عده‌ای دیگر در خصوص کاهش تقاضا در بازار سکه دلایل دیگری را مطرح می‌کردند. به گفته این دسته قیمت تتر که روز گذشته تا نزدیک مرز ۶۷ هزار تومان بالا رفته بود در معاملات شبانه کاهشی شد  و در بازار امروز در حدود 65 هزار و 800 تومان به فروش رسید. بنابراین همین امر اولین سیگنال نزول را به بازار ارز و به‌تبع آن بازار سکه داد. همچنین عده‌ای مدعی بودند که به دنبال نوسان کاهشی نرخ دلار و درهم سکه هم کاهشی شد. در همین حال، بایداضافه کرد که نرخ دلار هرات نیز در معاملات امروز راه درهم را در پیش گرفت و نزولی شد. بر این اساس، قیمت دلار هرات دو کانال از دست داد و تا لحظه تدوین این گزارش در کانال 63 هزار تومان نوسان داد.

در این میان، قیمت سکه رفاه هم امروز ریزش قابل‌توجهی را ثبت کرد. این فلز گران‌بها در بورس کالا که در روزهای گذشته بالای مرز ۴۴ میلیون تومان نرخ گذاری شده بود ظهر امروز در زمان تدوین این گزارش بر روی پله‌های انتهایی کانال ۴۲ میلیون تومان قرار داشت؛ به این ترتیب به نظر می‌رسد یکی دیگر از عوامل نوسان کاهشی سکه امامی ناشی از همین امر بوده است.

فارغ از بازار سکه، طلا ۱۸ عیار هم امروز در سایت اتحادیه طلا و جواهر مانند دو روز پیش ارزان شد و با کاهش نزدیک به 90 هزارتومانی، تا لحظه تدوین این گزارش تا محدوده ۳ میلیون و 703 هزار و ۱۰۰ تومان پایین آمد.

گفتنی است روز جمعه اونس طلا هم تا سطح ۲۴۱۶ دلار بالا رفت؛ اما در نهایت امروز صبح در حول‌وحوش ۲۳۹۲ دلار معامله شد

از سوی دیگر، نرخ ارز در بازار رسمی هم امروز تا حدودی نزولی است. بر همین اساس در معاملات امروز (شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۳ هزار و ۵۶۵ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۰ هزار و ۶۴۵ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۴۱۹ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۳ هزار و ۳۰۹ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با کاهش جزئی نسبت به روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۸۶۲ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۶۷ تومان است.