بازار ارز با پافشاری تتر بر افزایش قیمت در معاملات شبانه روز یکشنبه، صعودی شد و تا روز جاری ادامه داشت. صعود و سقوط‌های پرشیب بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که هیجان فعلا نبض بازار را در دست گرفته است و بازار هنوز در سنجش پارامترها مردد است.

بعد از سقوط ابتدای هفته دلار که برخی خریداران مزه زیان را چشیدند احتمال دارد خریداران در نقاط مقاومتی با احتیاط بیشتری رفتار کنند به همین خاطر احتمال فتح سقف قیمتی دلار در چنین شرایطی ضعیف به نظر می‌رسد. همچنین برخی معامله‌گران در آشفتگی اخبار مثبت و منفی در بازار ارز احتمالا در حرکت‌های روبه‌بالا شناسایی فرصت خروج کنند، تا بازار ارز نقطه تعادل خودش را پیدا کند.

خبر مذاکرات ترمز بازار ارز را کشید

در روز جاری خبر از سرگیری مذاکرات میان ایران و آمریکا توسط خبرگزاری انتخاب به بازار ارز رسید و بررسی کندل‌های قیمت نشان می‌دهد که این خبرترمز رشد قیمت‌ها در بازار ارز را کشیده است.

تتر که غالبا در بازار ارز نقش پیشتازی دارد در محدوده ۶۲ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۶۳ هزار تومان یک محدوده مقاومتی معتبر دارد و درصورتی قیمت آن کمتر از دلار شود می‌توان انتظار اصلاح دوباره قیمت در بازار ارز داشت.

تورم غالبا در قدرت خرید مردم و قدرت پول کشورها منعکس می‌شود آخرین آمار منتشر شده از تورم نشان دهنده کاهش تورم تولید‌کننده به کمترین سطح از تیر ۹۹ است. ازآنجایی که تورم تولید کننده به عنوان تورم پیشران شناخته می‌شود این آمار نشانه‌ آن است که احتمالا فعلا تورم روند افزایشی نخواهد داشت و نرخ ارز از جهش تورم سیگنال نمی‌گیرد.

صاحبان سرمایه کدام بازار را انتخاب کردند؟

روز قبل بازار ارز به سقف قیمتی رسید به همین خاطر از میزان ورود پول به صندوق‌های طلا کم شد. میزان ورود پول به صندوق‌های طلا در روز جاری نسبت به روز قبل کم شد و حدود ۱۲۵ میلیارد تومان پول وارد صندوق‌های طلا شد.

IMG_20240430_175916_845

بازار سرمایه در روز جاری ورود پول حقیقی نداشت و مانند دو روز گذشته با خروج پول حقیقی مواجه شد. ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه کاهش یافته است و همزمانی کاهش ارزش معاملات خرد با افزایش شدید خروج پول حقیقی در روز جاری نشانه خوبی برای بازار سهام نیست.

IMG_20240430_175922_050

با نزدیکی قیمت‌ها در بازار ارز به سقف قیمتی و افزایش خروج پول حقیقی طبیعی است که صاحبان سرمایه ترجیح دهند در شرایط بلاتکلیفی این دو بازار وارد صندوق‌های درآمد ثابت شوند. میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت در سه روز متوالی صعودی بوده و در روز جاری جهش قابل توجهی داشته است که نشان می‌دهد صاحبان سرمایه درباره اینده بازار طلا و سهام در روز جاری انتظار صعودی نداشته‌اند و بیشتر وارد صندوق‌های درآمد ثابت شده‌اند.

گروسی به ایران می‌آید

رافائل گروسی در راه ایران است. خبرگزاری مهر اعلام کرده که رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر خواهد کرد. این کنفرانس از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود و گروسی قبل از شرکت در این کنفرانس در تهران با مقامات ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

این خبر‌ها خاطرات شروع مذاکرات برجام را برای بازار ارز زنده می‌کند. این اخبار که نشانه‌هایی از تعامل و گفت‌وگو دارد، پس از مدت‌ها شرایط ویژه جنگی، خبر از فروکش کردن سطح تنش می‌دهد. خبر سفر گروسی به ایران توانست کندل ساعتی تتر را کاهشی کند و در صورتی که تتر مجاب به عقب‌نشینی شود محدوده ۶۲ هزار تومان اولین محدوده حمایتی برای تتر است.

در روز جاری ربع سکه بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد و حباب آن به ۴۵ درصد رسید به نظر می‌رسد نیم‌سکه هم در حرکت فعلی قدرت عبور از محدوده مقاومتی ۲۴ میلیون تومان را نداشته باشد.

زهرکامی سهامداران ادامه یافت

تلخ‌کامی سهامداران در سال جدید تمامی نیافته و علیرغم رشد سایر بازارها، اهالی بازار سرمایه نسبت به مدت مشابه سال قبل در زیان هستند.

تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، افزایش مالیات در بودجه، افزایش تعرفه شرکت‌های معدنی، تعطیلی برق صنایع در هنگام افزایش مصرف برق برای تعدیل مصرف، قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف قابل توجه نرخ نیما با ارز بازار آزاد از عواملی است که افزایش سودآوری، توسعه و رشد درآمد شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرار داده است که باعث می‌شود انتظارات سهامداران از نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌ها رشد مناسبی نباشد. از طرف مقابل، افزایش سود بدون ریسک سپرده‌های بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت باعث شده تا حداقل سطح مورد انتظار سود برای صاحبان سرمایه برای ورود به بازار سهام افزایش یابد.

البته موارد گفته شده، تنها مشکل بازار سرمایه در سال گذشته نبود. تنش‌های منطقه‌ای یکی از مواردی بود که باعث واگرایی بازار سرمایه و سایر بازارها شد. خاورمیانه تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک است و سرمایه در بازار سهام همواره از ریسک می‌گریزد.

نگاه بورسی به خبرهای عربستان

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی برای شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان حاضر شده‌اند. معاون دیپلماسی وزیر خارجه هم در نشست مجمع جهانی اقتصاد که این بار به جای سوییس در ریاض برگزار شده است حضور دارد. هیأت اقتصادی عربستان هم در نمایشگاه ایران اکسپو حضور یافته‌اند. این اتفاقات می‌تواند نشانه تقویت حضور اقتصادی ایران در میان کشورهای عربی باشد که در صورتی که همراه با کاهش ریسک‌های منطقه‌ای شود و در تجارت ایران منعکس شود برای بازار سرمایه موثر خواهد بود.

در نقطه مقابل بهبود روابط ایران با ریاض، عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل قرار دارد‌.

 آنتونی بلینکن اعلام کرده است که توافق امنیتی عربستان و آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است. مسلما عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان عامل فزاینده ریسک‌های ژئوپلتیک در منطقه برای ایران است که اگر سرعت برقراری آن بیشتر از سرعت بهبود روابط اقتصادی ایران و عربستان باشد برای بازار بورس مطلوب نخواهد بود.

در چنین وضعیتی بازار سرمایه برای صعودی شدن به اهرم‌هایی نیاز دارد که میزان سودآوری و توسعه شرکت‌ها رابه مقدار بیشتری افزایش دهد تا نسبت ریسک به پاداش در بازار سرمایه تعدیل شود؛ چرا که با افزایش سطح ریسک سطح مورد انتظار سود توسط سهامداران برای ورود به بازار سرمایه افزایش می‌یابد.