به گزارش اکوایران، قیمت دلار دیجیتال به کمتر از دلار بازار آزاد رسیده است و زیاد بودن فاصله دلار دیجیتال با دلار بازار آزاد دو سناریوی متفاوت را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند.

اولین سناریو احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار است چرا که غالبا تتر نقش لیدر در بازار ارز را بازی می‌کند؛ پیش از بازار آزاد شروع به افزایش می‌کند و وقتی بازار در مسیر نزولی قرار میگیرد از دلار تهران پایین‌تر معامله شده و بازار ارز را با خود به پایین می‌کشد.

به همین خاطر یک سناریو انتظار ادامه روند نزولی در بازار ارز است ولی در نقطه مقابل باتوجه به قرارگیری حباب درهم در کانال منطقی صد تومانی و مقاومت دلار تهران در روز جاری در برابر کاهش، این تصور هم وجود دارد که دلار تهران فعلا تمایلی به اصلاح بیشتر ندارد به همین خاطر در حال حاضر بهتر است صبر کرد تا دلار کاغذی و دیجیتال به صلح برسند و فاصله دلار بازار آزاد و تتر به حالت طبیعی بازگردد.

در روز جاری المیادین بندهایی از توافق آتش‌بس احتمالی میان اسرائیل و حماس را منتشر کرد، انتشار این خبر و قوت گرفتن احتمال آتش‌بس در خبرگزاری‌های بین‌المللی تب معاملات در بازار ارز و طلا را در روز جاری کاهش داد و نوسانات قیمتی در بازار ارز و طلا محدود شد.

اثر آتش‌بس در بازار‌ سرمایه

بازار سرمایه ایران از زمان شروع جنگ در فلسطین نتوانسته روند صعودی به خود بگیرد البته بورس بسیاری از کشورهای منطقه با شروع جنگ در سرزمین‌های اشغالی سقوط کرد ولی با توجه به سیاست‌های سیاست‌گذار در بازار سرمایه جنگ هم بهانه‌ای شد تا پول کمتری به ورود به بازار سرمایه فکر کند.

تنش‌های منطقه‌ای که در نهایت آتش آن به درگیری مختصر ولی مستقیم ایران و اسرائیل منجر شد سطح ریسک را بالا برد و چون سرمایه در بازار سهام ریسک‌گریز است باعث کاهش استقبال از بازار سرمایه شد.

در صورتی که آتش‌بس برقرار شود سطح ریسک کاهش پیدا کرده و احتمال افزایش تقاضا در بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کنند البته باید این را به خاطر داشت که سطح بالای سود بدون ریسک زنجیر سنگین پای بازار سهام در روند صعودی خواهد بود.

از نظر تکنیکی هم شاخص کل روی حمایت خط روند صعودی سه ماهه قرار گرفته است که در صورتی که از دست برود حمایت مهم سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی در محدوده ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحدی را پیش رو دارد که شکست آن برای بازار سرمایه مطلوب نیست.

شاخص کل هم‌وزن هم حمایت محدوده ۷۴۷ هزار واحدی کیوجنسن در اندیکاتور ایچی‌کومو را پیش رو دارد که نمودار در این محدوده مدتی است صاف شده است ولی در صورتی که این حمایت از دست برود سطح ۷۳۹ هزار واحدی شاخص هم‌وزن حمایت مهم‌تری است.

البته در صورتی که خط مکدی خط سیگنال را به سمت پایین قطع کند به عنوان سیگنال منفی در تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود که انتظار ادامه روند نزولی در شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچک است را افزایش می‌دهد. محدوده ۷۶۵ هزار تا ۷۷۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن هم مهمترین محدوده مقاومتی شاخص هم‌وزن است.

شرط صعودی شدن بورس با آنالیز جریان پول

دیدبان در گزارش امروز ارزش کل معاملات خرد بازار سهام، صندوق‌های طلا و صندوق‌های درآمد ثابت را در طول هفته جاری محاسبه کرده و آن را نسبت به ارزش معاملات در هفته قبل مقایسه کرده است.

IMG_20240502_181619_402

همانطور که در نمودار مشخص است میزان ارزش معاملات صندوق‌های طلا در هفته جاری ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است ولی بررسی دیدبان نشان می‌دهد که افزایش قابل‌توجه ارزش معاملات صندوق‌های طلا در روز دهم و یازدهم اردیبهشت که قیمت‌ ارز و طلا به مقاومت رسیده بود افزایش یافته است و پس از آن با کاهش قیمت‌ها ارزش معاملات، صندوق‌های طلا کاهش محسوسی پیدا کرده که نشان می‌دهد این افزایش ارزش معاملات سیگنال روند صعودی بازار طلا نیست بلکه یک سیگنال منفی به معنای ادامه اصلاح قیمت‌ها در صندوق‌های طلا است مگر آنکه ورود پول حقیقی رشد چشمگیری به خود بگیرد.

ارزش معاملات بازار سهام در هفته جاری کاهش ۳۰ درصدی داشته و خروج پول در پایان هفته نیز افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی برای بازگشت روند صعودی به بازار سرمایه باید ورود پول حقیقی به بازار سرمایه افزایش پیدا کند و ارزش معاملات خرد در بالای محدوده ۶ هزار میلیارد تومان در مرحله اول تثبیت شود.

ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت اگرچه در پایان هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته ولی ورود پول حقیقی به این صندوق‌ها در پایان این هفته روند صعودی پرشتاب به خود گرفته است. البته به نظر می رسد انتشار اوراق بدهی دولتی بی تاثیر در کاهش ارزش معاملات صندوق های درآمد ثابت نیست.

سکه گرمی بالا رفت

تتر بر سر کاهش قیمت اصرار می‌کند، در صورتی که اصرار تتر با اهرم اخبار آتش‌بس، دلار تهران را وادار به عقب‌نشینی کند افزایش قیمت اخیر دلار تهران حکم پولبک به حمایت شکسته شده محدوده ۶۳ هزار تومان را خواهد داشت و حمایت‌های ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان ایستگاه‌های پیش روی دلار خواهند بود.

در روز جاری سکه یک گرمی بیشترین افزایش قیمت روزانه را ثبت کرد ولی این سکه تنها عضو بازار طلا و ارز است که نسبت به سقف قیمتی سال قبل خود در محدوده پایین‌تری ایستاده است.

حباب سکه گرمی در محدوده ۳۷ درصدی و پایین‌تر از میزان حباب ربع سکه است.