به گزارش اکوایران، قیمت‌های جهانی طلا روز جمعه با کاهش ارزش دلار افزایش یافت، اما به سمت ثبت بدترین هفته خود در طول یکماه و نیم گذشته حرکت کرد، چراکه امیدهای سرمایه گذاران از کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا کمرنگ شده است.

براساس گزارشی از رویترز، در 1437 به وقت گرینویچ قیمت طلا با 0.4 درصد افزایش به 2338.67 دلار در هر اونس رسید چراکه دلار آمریکا با 0.3 درصد افت روبرو شد، و بدین ترتیب طلا برای کسانی که ارزهای دیگر غیر از دلار نگه داری می‌کنند گران‌تر شد.

قیمت‌های آتی طلای آمریکا با 0.2 درصد افزایش به 2340.40 دلار رسید.

شمش طلا روز دوشنبه به رکورد 2449.89 دلار رسید، ولی از آن زمان 100 دلار کاهش یافته است و در مسیر ثبت کاهش 3 درصدی در این هفته قرار دارد، که بیشترین کاهش هفتگی از اوایل ماه دسامبر محسوب می‌شود.

به گفته رئیس بخش تحقیقات فلزات در بنک آو امریکا، سرمایه گذاران غربی همیشه در زمانی که درباره زمان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو نااطمینانی وجود دارد علاقه کمتری دارند، اما زمانی که نرخ بهره افزایش یابد مجددا خود را در معرض ریسک قرار می‌دهند.

صورتجلسه آخرین جلسه فدرال رزرو که این هفته منتشر شد نشان می‌داد که رسیدن به تورم 2 درصدی موردنظر بانک مرکزی ممکن است بیش از آنچه انتظار می‌رفت زمان‌بر باشد.

شرط بندی معامله‌گران نشان دهنده تردیدهای فزاینده نسبت به این است که فدرال رزرو بیش از یکبار نرخ بهره را در 2024 افزایش خواهد داد، به‌طوری که اکنون باتوجه به احتمال 63 درصدی برای کاهش نرخ بهره تا ماه نوامبر قیمتگذاری صورت می‌گیرد.

نرخ‌های بهره بالاتر، جذابیت سرمایه گذاری در طلا را کاهش می‌دهد.

باوجود نااطمینانی‌ها از چشم انداز نرخ بهره آمریکا، قیمت‌های طلا درسال جاری تاکنون حدود 13 درصد رشد داشته‌اند، که تاحد زیادی به دلیل افزایش تقاضای چین و ادامه نااطمینانی‌های ژئوپلتیک بوده است.

با اینحال، به گفته تحلیلگران، این ریسک وجود دارد که با وارد شدن به نیمه دوم سال خرید طلا از سوی سرمایه گذاران خرد چینی کاهش یابد، چراکه دولت تلاش خود را برای تحریک اقتصاد افزایش داده است. اگر این اتفاق بیفتد، توجه به سمت تقاضای سرمایه گذاران غربی باز می‌گردد، که مارا به بحث کاهش نرخ بهره فدرال رزرو می‌رساند.

قیمت نقره نیز روز جمعه با 1.3 درصد افزایش به 30.49 دلار رسید. این درحالی است که قیمت این فلز روز دوشنبه به بالاترین میزان خود در یازده سال گذشته رسیده بود.

پلاتین نیز با 1.2 درصد افزایش به 1030.90 دلار و پالادیوم با 0.3 درصد کاهش به 966.25 دلار رسید. همه این فلزات به سمت ثبت هفته‌ای کاهشی حرکت کردند.