بازار ارز و طلا در هفته جاری نیز روند اصلاحی خود را ادامه داد و قیمتی پایین‌تر را ثبت کرد. حرکت لاک پشتی دلار و طلا باعث شده تا با وجود سرخی شش هفته‌ای بازار ارز و طلا در حال حاضر دلار و سکه کف قیمتی جدیدی را ثبت نکرده‌اند و در حال حاضر رنج شده‌اند.

حباب دلاری درهم در هفته جاری در محدوده منفی ۲۰۰ تومان تا مثبت پنجاه تومان نوسان کرده است. حباب دلاری درهم این روزها بیشتر منفی است، این در حالی است که در گذشته و در روندهای افزایشی قیمت دلار در گذشته حباب دلاری درهم در محدوده‌های بالاتر از دوهزار و پانصد تومان هم قرار گرفته است. با توجه به اهمیتی که میزان حباب درهم در انتظارات معامله‌گران دلار برای تعیین قیمت دلار فردایی دارد کاهش قابل توجه حباب درهم چند پیام را برای بازار ارز به همراه دارد: اول آنکه انتظارات افزایشی در بازار ارز در کوتاه مدت وجود ندارد. دوم آنکه دست بازارساز در تامین درهم به عنوان تقاضای بنیادی ارز بازتر شده است و سوم آنکه توانایی بازارساز در تامین درهم به قدری افزایش یافته که نه تنها می‌تواند مانع سیگنال دهی افزایشی درهم شود بلکه حتی این روزها درهم بیشتر نقش اهرم کاهشی دلار را بازی می‌کند و حباب منفی آن مانع از رشد دلار شده و آن را پایین می‌کشد. در هفته جاری درهم امارات کاهش نیم درصدی داشت و دلار تهران افت ۰.۵۹ درصدی را ثبت کرد.

 در پایان هفته جاری تتر که مدتی بود پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شد خود را به دلار تهران رساند، تحلیلگران معتقدند که تتر غالبا در هنگام افزایش قیمت دلار بالاتر از دلار معامله می‌شود.

IMG_20240614_104117_952

با وجود کاهش ارزش دلار، ریزش اونس جهانی طلا شرایط را برای بازار طلا سخت‌تر کرد و دارندگان طلا و سکه در هفته جاری بیشتر از همه متضرر شدند. میزان اشتغال در آمریکا حدود صد هزار نفر بیشتر از انتظار بود و تورم بیشتر از انتظارات در سایه کاهش هزینه انرژی کاهش یافت، ولی نظرسنجی از اعضای فدرال رزرو کاهش یک مرحله‌ای نرخ بهره را در سال جاری محتمل‌تر می‌داند که انتظارات اصلاحی در باره اونس جهانی طلا تقویت کرده است. در هفته جاری سکه امامی نسبت به مدت مشابه هفته قبل کاهش ۱.۹۶ درصدی را ثبت کرد ولی ارزش فروش ربع سکه نسبت به مدت مشابه هفته قبل بیش از ۳.۲ درصد سقوط کرد. کاهش ۱.۴ درصدی سکه یک گرمی نشان میدهد که این سکه در برابر کاهش بیشتر با وجود بالا بودن حباب مقاومت می‌کند.

در حال حاضر نگاه بازار ارز به انتخابات است و انتظار می‌رود تا انتخابات ریاست‌جمهوری رکود بر بازار ارز حکمفرما باشد.