به گزارش اکوایران، در هفته معاملاتی گذشته بازار طلا نسبتا آرام بود و یکی از کم اتفاق‌ترین دوران‌های خود در سال جاری میلادی را تجربه کرد. با این حال و همانند هفته‌های اخیر، فعالیت‌های ناگهانی در پایان هفته معاملاتی وجود داشت که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد.

به نوشته کیتکو، قیمت لحظه‌ای طلا پس از کاهش به کانال 2311 دلار به ازای هر اونس، در روز دوشنبه (28 خرداد) هفته معاملاتی را با قیمت 2332 دلار آغاز کرد. در صبح سه‌شنبه نیز قیمت فلز زرد به کمترین قیمت هفتگی یعنی 2307 دلار کاهش یافت.

روز چهارشنبه، که همزمان با تعطیلات جونتینت در ایالات متحده بود، نوسانات قیمت طلا در یک روند جانبی و محدود به بازه تقریبا ۲۰ دلاری بود و در پایان هفته تغییری نسبت به ابتدای آن نداشت.

معامله‌گران آمریکایی در صبح پنجشنبه انرژی احیا شده‌ای را به بازار تزریق کردند و همین امر قیمت لحظه‌ای طلا را در صبح آن روز به 2332 دلار به ازای هر اونس افزایش داد و پس از آن و در ساعت 10:45 صبح به وقت شرق آمریکا، قیمت فلز زرد حتی به 2364 دلار نیز دست یافت.

طلا پس از آن در محدوده قیمتی بالا و جدید خود یعنی بین 2350 دلار تا قله 2367 دلار قرار داشت اما این روند تا صبح جمعه ادامه پیدا کرد و پس از آن قیمت این فلز گران‌بها با کاهش شدید همراه شد. قیمت لحظه‌ای طلا از 2363 دلار در ساعت 9 صبح به وقت شرق آمریکا، کمی پس از ساعت 13 در این منطقه تا قیمت 2317 دلار سقوط کرد؛ اتفاقی که باعث شد سرمایه‌گذاران نسبت به دوام سطح حمایتی کلیدی 2300 دلار تا پایان معاملات روز جمعه تردید کنند.

تازه‌ترین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نشان می‌دهد کارشناسان درباره مسیر کوتاه‌مدت قیمت طلا، بلاتکلیف هستند، در حالیکه معامله‌گران خرد، امیدوار باقی مانده‌اند.

مارک چندلر، مدیرعامل Bannockburn Global Forex، معتقد است ژئوپولیتیک باعث می‌شود قیمت طلا در هفته معاملاتی آتی افزایش یابد. او گفته: «تنش‌های سیاسی همچنان در اروپا (اتحادیه اروپا، فرانسه و بریتانیا) بالاست. علاوه بر این، تنش میان چین و فیلیپین افزایش یافته است. فلز زرد در حال آزمایش کانال 2368 دلاری است و یک فشار بیشتر می‌تواند قیمت آن را بین 2388 تا 2390 دلار افزایش دهد.»

آدریان دی، رئیس مدیریت دارایی آدریان دی، اعلام کرده:‌ «طلا در حال حاضر در محدوده معاملاتی کوتاه‌مدت قرار دارد و پس از افزایش قیمت هفته گذشته، این احتمال وجود دارد که قیمت آن در هفته معاملاتی آتی با کاهش همراه شود. بازار در یک الگوی خنثی قرار دارد و به دنبال اخباری در مورد ازسرگیری خرید رسمی طلا از چین و همچنین شفافیت در مورد تورم و اشتغال در ایالات متحده است که بینشی در مورد زمان‌بندی هر گونه کاهش نرخ بهره در آمریکا را ارائه می‌دهد.»

در این هفته 14 کارشناس وال‌استریت در نظرسنجی طلای کیتکو شرکت کردند. پنج کارشناس معادل 36 درصد انتظار دارند قیمت طلا در هفته معاملاتی آینده با رشد همراه شود، در حالیکه تعداد برابری از کارشناسان معتقدند قیمت فلز زرد کاهش خواهد یافت. چهار کارشناس باقی‌مانده معادل 28 درصد انتظار دارند قیمت این فلز گران‌بها تغییری نداشته باشد.

در این میان، 209 نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کردند. یکصد و چهارده معامله‌گر خرد معادل 55 درصد انتظار دارند طلا در هفته معاملاتی آتی با روند افزایشی همراه شود. همچنین 38 معامله‌گر معادل 18 درصد پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت فلز زرد کاهش خواهد یافت. در حالیکه 57 پاسخ‌دهنده معادل 27 درصد اعلام کرده‌اند قیمت طلا تغییری نخواهد داشت.

طلا کیتکو