بازار ارز و سکه با گپ مثبت شروع به کار کردند و به رشد خودشان ادامه دادند. قیمت دلار با افزایش وارد کانال 60 هزار تومان شد و قیمت سکه هم با رشد روز دوشنبه به کانال 41 میلیون رفت. روز دوشنبه بازار شاهد سه تا پدیده بود، پدیده اول گپ مثبت در تمامی بازارها بود و پدیده دوم حباب بالای طلا و سکه عنوان می‌شد. حرکت متناقض ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت، پدیده سوم بود.

در فضای بازار ارز تهران هم معامله‌گران وقتی اولین نرخ بازگشایی را دیدند سورپرایز شدند. به عقیده آن‌ها با این رشد قیمت‌ها، بازار ارز و سکه به محدوده بلاتکلیفی رسیده است. از منظر فعالان بازار تهران در این نقاط نه اقدام به خرید کنید و نه اقدام به فروش.

قیمت دلار هرات در 59 هزار و 950 تومان شروع به کار کرد و از همان ابتدای کار میل به صعود نشان داد. قیمت دلار هرات در نهایت در 60 هزار و 500 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت درهم امارات با گپ مثبت 90 تومانی در 16 هزار و 400 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش تا 16 هزار و 570 تومان بالا رفت. در ادامه و در نیمه دوم قیمت درهم در 16 هزار و 560 تومان به کار خودش پایان داد. در مجموع قیمت درهم در ابتدا بالا رفت، در ادامه پایین آمد و در نرخ‌های پایانی دوباره بالایی شد.

روند حباب درهم نسبت به دلار تهران هم مورد توجه معامله‌گرهاست. این حباب از وسط‌های ماه بهمن 1402 تا 23 خرداد 1403 منفی شده بود و بعد از این تاریخ روند حباب مثبت شده یعنی طی 10 روز گذشته قیمت دلاری درهم بالاتر از قیمت دلار در تهران است.

قیمت سکه با گپ مثبت 700 هزار تومانی در کانال 41 میلیون بازگشایی کرد و با افزایش در 41 میلیون و 700 هزار تومان بسته شد.

در روز دوشنبه تمامی قطعات سکه و قیمت طلای آبشده رو به رشد بودند. بیشترین رشد حباب را هم ربع سکه داشت که با سه درصد افزایش به 84 درصد رسید. یعنی از قیمت 15 میلیون و 300 هزار تومان ربع سکه، نزدیک به هفت میلیون آن حباب است.

قیمت طلای آبشده هم با افزایش به یک قدمی کانال 15 میلیون رسید.

صندوق‌های طلا هم رشد بالایی داشتند و همگی سبزپوش بودند. در سمت صندوق‌های طلا هر روز شاهد رکورد جدید ورود پول هستیم و در روز دوشنبه این میزان به 397 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش معاملات و حجم معاملات هم در صندوق‌های طلا اعداد بالایی را به ثبت رساندند.

حباب صندوق‌های طلا هم به طرز عجیبی بالا رفت و معامله‌گران می‌گفتند در این بازار طوفان آمده است. حباب صندوق‌های طلا در روز دوشنبه بعد از 25 فروردین بی‌سابقه بوده. در آن زمان شاهد تنش بین اسرائیل و ایران بودیم.

در روز دوشنبه در سمت صندوق‌های درآمد ثابت شاهد خروج پول بودیم. سابقه ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت طی امسال و پارسال نشان می‌دهد که در روزهای قبل از تعطیلات شاهد ورود پول به این بازار بودیم و بعد از تعطیلات خروج پول داشتیم. اما در روز دوشنبه این پدیده برعکس شد و قبل از تعطیلات عید غدیر شاهد خروج پول بودیم.

نظر تحلیلگران هم مثل بازاری‌هاست و معتقدند که این شرایط نشان می‌دهد که بازار کاملا بلاتکلیف شده است. گروهی از آن‌ها معتقدند بازار قبل از انتخابات یک بالایی داد تا مقداری از ریسک بعد از انتخابات را پوشش دهد.

البته گروهی هم می‌گویند حرکت روز دوشنبه بازار ارز و سکه معکوس نظرسنجی‌های شکل گرفته در انتخابات است. آن‌ها باتوجه به مواضع آقای پزشکیان درمورد تحریم، تصور می‌کردند اگر در نظرسنجی‌ها شانس پیروزی این نامزد بالا برود بازار هم خوشبین خواهد بود. با این حال که نظرسنجی‌ها این نکته را نشان می‌دهد اما بازار افزایشی بود. یکسری بدبین هم می‌گویند احتمال دارد حجم تزریق به هر دلیلی کم شود.

به عقیده معامله‌گران فنی سطح مهم حمایتی دلار هرات در 60 هزار و 300 تومان قرار دارد و تا زمانیکه این مرز از دست نرفته فروشنده بازار نباشید. به عقیده آن‌ها این سطح، نرخ تصمیم‌گیری دلار است. تحلیلگران معتقدند اگر قیمت تتر که در روز دوشنبه تا 61 هزار و 300 تومان رفته بود و از این نقطه کاهشی شده، به حوالی 60 هزار و 400 تومان برگردد می‌تواند الگوی سر و شانه تشکیل دهد و کاهش آن بیشتر شود.