در بازار ارز تهران قیمت‌های اعلامی در روز شنبه نوسان بیشتری از روزهای قبل داشت. این درحالی بود که بازار ارز هرات، سلیمانیه و دبی همچنان در تعطیلات عید فطر به سر می‌برند و کانال نرخ‌دهی هرات قیمت نداد. بازار سکه هم نوسانی بود و حباب آن با افزایش به 9 میلیون رسید.

دلیل نزدیکی که گفته می‌شد به اخبار سیاسی و موضوع پاسخ ایران به اسرائیل و مسائل بعد از آن بازمی‌گردد. اما تحلیل‌گران اعتقاد دارند در حال حاضر بازار با سه مساله روبر است؛ مسئله اول شانتاژ نوسان‌گیران و خبرهای سیاسی است که موجب شده برخی بازیگران خرد درگیر شوند.

مساله دوم انتظارات بازیگران بزرگ است که تحت تاثیر اخبار کلان و روندها شکل گرفته. این دسته نگاهشان به دو موضوع سیاست‌های اعلامی دولت در حوزه مدیریت متغیرها و روند تجارت خارجی و مسیرهای نقل و انتقالات است.

مساله سوم عوامل بنیادی حاکم بر بازار است. از نظر تحلیل‌گران نقل و انتقالات و تجارت از دو مسیر مختل شده است. مسیر اول امارات است همانطور که در اسفند ماه به آن اشاره شد تجار در دسترسی به درهم امارات به مشکل خوردند. دلیل اول این امر هم به خاطر رفتن امارات به لیست خاکستری FATF برمی‌گردد. تحلیل‌گران دلیل دوم اختلال در دسترسی درهم را به درهم الکترونیک مربوط می‌دانند. این دسته معتقدند رفتن دولت امارات به سمت درهم الکترونیک، بازار اسکناس این کشور را کوچیک کرده و به طبع آن، دسترسی به درهم امارات هم سخت شده است.

مسیر دومی که از نظر تحلیل‌گران کار را برای تجار سخت کرده، محدود شدن ایران در نقل و انتقالات پولی عراق است. تحلیل‌گران می‌گویند از آن‌جایی که عراق بعد از چین، مقصد دوم صادراتی برای کالاهای ایرانی است بازار ارز این کشور در نرخ دلار داخل اثرگذار است. همانطوری که قبلا گفته شده بعد از این محدودیت در بازار ارز عراق، تجار برای دسترسی به دینار نسبت به قبل از محدودیت‌ها، نزدیک به 20 درصد متضرر می‌شوند.

البته یکسری از معامله‌گران هم به بسته بودن بازار حواله به خاطر عید فطر اشاره دارند و معتقدند بعد از بازگشایی این بازار، تب نوسان قیمت‌ها نسبت به تزریق بازارساز افت می‌کند.

دسته دیگری از معامله‌گران هم به خروج نقدینگی این روزهای بازار سرمایه اشاره دارند. از نظر این گروه پول خارج شده از بورس به سمت بازار ارز و طلا می‌آید و به واسطه تقاضای موجود، کار کاهش سخت شده است. در روز شنبه شاهد خروج نزدیک به دو همتی حقیقی‌ها از بازار سهام بودیم و در صندوق‌های درآمد ثابت هم بیش از یک همت پول حقیقی از بازار خارج شد که جفت آن‌ها عدد قابل توجهی هستند.

بازار ارز و سکه امروز دو نکته داشت. نکته اول قیمت تتر بود که بالاتر از سایر بازارها ایستاده و در کانال 67 هزار تومان در معامله‌ بود.  

نکته دوم وضعیت بلوکه در بازار طلای آبشده بود که بعد از مدت‌ها دوباره شاهد آن بودیم. وضعیت بلوکه یعنی اینکه مال امروزی ارزانتر از مال فردایی است و به عقیده معامله‌گران این وضعیت خریدار را اذیت خواهد کرد.