بازار ارز و سکه در پشت خط شنبه به رشدش ادامه داد و این روند به بازار یکشنبه رسید. با افزایش یکشنبه قیمت دلار وارد کانال جدید شد، قیمت درهم به یک قدمی مرز کانال 17 هزار تومان رسید و قیمت طلای آبشده هم در کانال 15 میلیون به رشدش ادامه داد و در این کانال تثبیت شد. قیمت دلار از 13 اردیبهشت کانال 62 هزار را ندیده و قیمت سکه هم از سوم اردیبهشت وارد کانال 43 میلیون نشده که قابل توجه است.

به عقیده معامله‌گران سه عامل موجب رشد بازار ارز و سکه شده است. عامل اول خبریست که گفته می‌شود یکسری حساب‌های تراستی به دلیل تحریم‌های آمریکا شناسایی و بلاک شده است. معامله‌گران می‌گویند با این اقدام سمت عرضه درهم و دلار دچار وقفه شده و تا زمانی‌که پول جدید نفت و حساب جدید شکل بگیرد این وقفه سمت عرضه درهم را دچار اختلال می‌کند.

عامل دوم تشدید تنش بین اسرائیل و لبنان و موضع‌هایی بود که طرفین می‌گیرند. به عقیده آن‌ها این ریسک سیاسی در بازار وجود دارد که تنش بین اسرائیل و لبنان تبدیل به جنگ شود.

در روز یکشنبه کانال‌های دلاری شروع به تجزیه و تحلیل تیم اقتصادی دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات کردند. در روز یکشنبه در ‌فضای مجازی ادعا شد علی طیب‌نیا مسئول برنامه‌های اقتصادی پزشکیان شده است. طیب‌نیا در ‌این چند سال بواسطه عملکرد اقتصادی با ثبات دولت اول روحانی برند شده. معامله‌گران بعد از این خبر می‌گفتند که آس بازی پزشکیان رو شد.

در مقابل در تیم اقتصادی آقای جلیلی دو چهره مورد توجه بود. چهره اول، دلارزدای معروف آقای یاسر جبرائیلی و چهره دوم آقای مسعود درخشان بود. تکلیف یاسر جبرائیلی که از نظر بازار مشخص است اما مواضع آقای درخشان در مورد بازار طلا و صرافی‌ها مورد توجه بود. از جمله برنامه‌های مسعود درخشان تاسیس بانک ملی جمهوری اسلامی با ادغام همه بانک‌های خصوصی دولتی، حذف بازار سکه، تعطیلی تمامی صرافی‌های خصوصی و ممانعت از هرگونه فعالیت پولی و مالی برای سودآوری از وجوه کارنکرده عنوان می‌شد. به عقیده معامله‌گران عامل سوم رشد قیمت‌ها در روز یکشنبه پیشخور کردن پیروزی جلیلی در انتخابات چهاردهم است.

چرا بازار از الان باید این مورد را ارزش‌گذاری کند؟ تحلیلگران یک جواب دارند، سرمایه از هرگونه افراط می‌ترسد و تا اینجای کار سخنگوی دولت فعلی، رییس مجلس فعلی، معاون اجرایی دولت فعلی، تعدادی از وزرای دولت فعلی، شهردار تهران و همراهانش، رییس بنیاد شهید فعلی و تعداد کثیری از افراد حاضر در دولت فعلی از یک نامزد در حال حمایت هستند، از نظر آن‌ها ادامه روند موجود به نفع فعالیت آن‌ها نیست چون دیدگاه تیم فعلی با بازار واگرایی دارد.

 قیمت دلار هرات یکشنبه را در 61 هزار و 400 تومان شروع کرد و با روند رفت و برگشتی تا 51 هزار و 900 تومان بالا رفت. با این افزایش قیمت دلار در هرات قیمت دلار در تهران وارد کانال 62 هزار تومان شد.

قیمت درهم با گپ مثبت 180 تومانی در 16 هزار و 880 تومان بازگشایی کرد و با افزایش تا 16 هزار و 970 تومان بالا رفت. در ادامه قیمت درهم در نیمه دوم 16 هزار و 960 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت طلای آبشده در کانال 15 میلیون پیشروی کرد و تا محدوده مقاومتی 15 میلیون و 350 هزار تومان بالا رفت.

قیمت سکه در روز یکشنبه متنوع شد. قیمت سکه در سایت اتحادیه طلا 43 میلیون و 250 هزار تومان زده، قیمت سکه رفاه 43 میلیون و 163 هزار تومان به کار خوش پایان داده و قیمت سکه در بازار بین 42 میلیون و 900 هزار تومان تا 43 میلیون و 200 هزار تومان عنوان می‌شد.

قیمت ربع سکه با افزایش 400 هزار تومانی به 15 میلیون و 950 هزار تومان رسید. حباب قیمت ربع سکه در روز یکشنبه با افزایش سه درصدی 87 درصد شد. یعنی از این نرخ ربع سکه، 7 میلیون و 400 هزار تومان آن حباب است.

در سمت رسمی بازار هم شاهد افزایش قیمت اسکناس و حواله دلار در مرکز مبادله بودیم. قیمت اسکناس دلار با رشد در کانال 46 هزار تومان و قیمت حواله در کانال 43 هزار تومان پیشروی کردند. قیمت میانگین موزون دلار در سایت بانک مرکزی هم بر مدار افزایش بود و با رشد تقریبا 400 تومانی به 39 هزار و 400 تومان رسید که در سمت رسمی بازار رشد بیشتری نسبت به سایر دلارها داشت.

بازار سهام برخلاف بازار ارز و سکه ریزشی بود که مورد توجه معامله‌گران بود. در روز یکشنبه سومین رکورد خروج پول از بورس زده شد. خروج پول حقیقی در بازار سهام به بیش از یک همت رسید.

به عقیده تحلیلگران فنی دو سطح مقاومتی پیشروی بازار دلار هرات 62 هزار و 300 تومان و 62 هزار و 600 تومان است و کف محکم بازار در 61 هزار و 300 تومان قرار دارد. قیمت تتر که در روز یکشنبه با افزایش وارد کانال 62 هزار تومان شده بود در معاملات عصر با کاهش این کانال را از دست داد. گروهی از معامله‌گران معتقدند اگر قیمت تتر در تایم‌فریم یک ساعته الگوی سرو شانه را تکمیل کند می‌تواند با کاهش به سمت کف کانال 61 هزار تومان حرکت کند. از منظر تحلیلگران آن چیزی که روند پیشروی بازار را تعیین تکلیف می‌کند نتیجه انتخابات در روز شنبه است.