بازار کاملا دچار سردرگمی انتخابات شده، بورس سبزپوش شد، صندوق‌های طلا خروج پول داشتند، دلار و طلای آبشده پایین آمدند، درهم و سکه بالا رفتند.

قیمت دلار هرات که در روز سه‌شنبه در 61 هزار و 700 تومان ایست کرده بود در معاملات پشت خط با کاهش به حوالی مرز حمایتی 61 هزار و 300 تومان رسید.

قیمت درهم اما عکس بازار دلار حرکت کرد. قیمت درهم در 16 هزار و 860 تومان بازگشایی کرد و با افزایش 50 تومانی در 16 هزار و 910 تومان بسته شد. قیمت دلار تهران که در معاملات روزانه سه‌شنبه همراه با روند درهم رشد داشت و به مرز کانال 62 هزار تومان رسیده بود با کاهش قیمت دلار هرات در پشت خط از کانال 62 هزار تومان عقب نشست.

با این کاهش قیمت دلار تهران و رسیدنش به میانه کانال 61 هزار تومان، حباب دلاری درهم به 600 تومان رسید که عدد بالایی است و در سال 1403 بی‌سابقه بوده.

قیمت سکه با گپ مثبت 250 هزار تومانی در 42 میلیون و 900 هزار تومان آغاز به کار کرد و با افزایش در 43 میلیون و 50 هزار تومان به کار خودش پایان داد. با افزایش قیمت سکه و کاهش قیمت دلار در نیمه دوم معاملات سه‌شنبه، حباب سکه هم با رشد به بالای 21 درصد رسید که از 29 اردیبهشت بی‌سابقه بوده است. در مجموع حباب تمام قطعات سکه و حباب طلای آبشده چاق شد.

در روز سه‌شنبه در سمت صندوق‌های طلا هم شاهد خروج پول حقیقی بودیم که این بازار از 27 خرداد خروج پول نداشت و در روز سه‌شنبه این اتفاق رخ داد.

البته یک خبر هم در بازار دست به دست می‌شد که مداخله دلاری بازارساز با هدف بازگشت نرخ به کانال 60 هزار تومان در هرات و سلیمانیه در حال کارسازی است. این خبر با کاهش قیمت دلار در هرات همخوانی دارد اما از منظر معامله‌گران یک جای کار می‌لنگد یعنی یا قیمت درهم باید پایین بکشد که حبابش به حالت استاندارد برگردد یا اینکه دلار هرات با جو و شانتاژ نزولی شده است. البته گروهی کماکان اعتقاد دارند یکسری کانال‌های دور زدن تحریم لو‌رفته و این اتفاق موجب شده بازار با کاهش عرضه مواجه شود. حال و هوای بازار هم اینطوری بود که معامله‌گران مدعی بودند در محدوده‌های فعلی فروشنده بازار کم شده است.

بحث‌های اولین مناظره دور دوم انتخابات در شب دوشنبه به بازار سه‌شنبه کشیده شد. یک ویدیو از ابراهیم شیبانی، رئیس کل بانک مرکزی در دوره ریاست جمهوری خاتمی، که واکنش تندی نسبت به اظهارات پزشکیان درباره FATF  داشت در بازار دست به دست می‌شد. رئیس کل اسبق بانک مرکزی که الان به سعید جلیلی نزدیک شده گفته بعضی‌ها که درباره FATF صحبت می‌کنند نمی‌دانند اصلا این چه چیزی هست. ابراهیم شیبانی گفته ما از 41 بند FATF  سی و نه بندش را اجرا می‌کنیم و اینکه تصور کنیم اگر FATF حل شود تحریم دیگر نیست اشتباه است و ربطی به هم ندارند.

یکسری تحلیلگر نسبت به این صحبت‌ها چهار موضع داشتند که در بازار مورد توجه بود. اول اینکه کسی منکر این نیست که FATF جای رفع تحریم را نمی‌گیرد، بلکه اگر تحریم‌ها رفع بشود و آن حل نشود، مشکل ما هم حل نخواهد شد. یعنی رفع مشکل FATF شرط لازم برای حل مشکلات بانکی هست اما کافی نیست.

موضع دوم درمورد اجراییات بندها بود که معتقد بودند این ادعا که ۳۹ مورد اجرا شده درست و مستند نیست. سوم اینکه بانک‌های دنیا کاری ندارند که ما یک مورد را اجرا کرده‌ایم یا صد مورد را. مادامی که در لیست سیاه و خاکستری هستیم با ما کار نمی‌کنند. و آخر اینکه در موافقت‌نامه‌های مربوط به مبارزه با تروریسم و پولشویی، بحث اینکه چه می‌دهیم و چه می‌گیریم به این نحو مطرح نیست. مثل الحاق به کنوانسیون مبارزه با شکنجه است. کشورها نمی‌توانند بگویند چه امتیازاتی به من می‌دهید تا من هم قول بدهم شکنجه نکنم.

در کنار اخبار مربوط به انتخابات، بازار نیم‌نگاهی هم به تنش بین اسرائیل و لبنان و مواضع طرفین دارد که هر روز تندتر می‌شود.

به عقیده تحلیلگران فنی حمایت 61 هزار و 300 تومان برای دلار هرات مهم است و در مقابل سقف موقت بازار هم در 61 هزار و 800 تومان قرار دارد که طی دو روز معاملاتی گذشته قیمت دلار با آن درگیر بوده و نتوانسته بالای آن تثبیت بدهد.