بازار ارز این هفته را افزایشی شروع کرد،با افزایش قیمت دلار برخی رشد آن را به زمان گذار قوه مجریه از دولت سیزدهم به چهاردهم نسبت دادند و برخی مدعی بودند که از پایان هفته قبل تزریق درهم به بازار ارز متوقف شده است.

در چنین شرایطی کشور به استقبال مسعود پزشکیان رییس جمهور چهاردهم رفت، پس از مراسم تنفیذ رییس جمهور چهاردهم در حسینیه امام خمینی و توسط رهبر انقلاب، مراسم تحلیف وی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نگاه اولیه و ابتدایی حاکی از افزایش تعداد مهمانان مراسم تحلیف ریاست جمهوری نسبت به گذشته بود که در چنین شرایطی می‌توانست برای بازار ارز مطلوب باشد، دکتر پزشکیان، محمدرضا عارف را در سمت معاون اولی خود معرفی کرد. هنوز ملاقات ‌های رئیس جمهور و سایر مسؤلان کشور با مقامات کشورهای مختلف و میهمانان خارجی به طور کامل برگزار نشده بود که در نیمه شب پس از تحلیف،. اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، در محل اقامت خود در تهران ترور شد و به همراه محافظ خود شهید شد.

این اتفاق که نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل با موضوعیت خاورمیانه را به دنبال داشت اجماع جهانی علیه اسرائیل را تقویت کرد و با وجودی که این رژیم هنوز مسؤلیت رسمی این اتفاق را نپذیرفته است، انگشت اتهام این اتفاق این کشور را نشانه رفته است، چرا که هم زمان سید فؤاد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله هم در لبنان به شهادت رسید و این اتفاقات اسرائیل را به مقصر اصلی التهاب ایجاد شده در خاورمیانه تبدیل کرده است.

منطقه درگیر یک‌ تنش نظامی است و در چنین شرایطی التهاب در بازار ارز طبیعی به نظر می‌رسد ولی با این حال بررسی اکوایران نشان می‌دهد که قیمت دلار ملایم‌تر از پیش از عملیات وعده صادق در فروردین ماه رشد کرده است.

بررسی‌ها از بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که طلای آب شده با رشد ۵.۷۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه هفته قبل ثبت کرده است. حباب طلای آب شده غالبا کمتر از یک درصد است در چنین شرایطی طلای آب شده با کمک دو بازوی اونس جهانی طلا و قیمت دلار صعودی شد و‌ توانست بیشترین بازدهی را ثبت اونس جهانی طلا در پایان هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد ۲.۹ درصدی را رقم زده است. در نقطه مقابل سایر اقلام طلا که دارای حباب مثبت بودند با افزایش ارزش طلا از سطح حباب قیمتشان کاسته شد به همین خاطر با کاهش حباب ها در اقلام سکه، سایر اقلام طلا نتوانستند همتراز با طلای‌ آب‌شده رشد کنند، به عنوان مثال نیم سکه در روز پنجشنبه کمترین سطح حباب خود در سال جاری را در محدوده ۳۴ درصد ثبت کرد.

IMG_20240802_101126_757

در پایان هفته جاری حباب درهم در محدوده منفی ۲۰۳ تومان قرار گرفت که نشان می‌دهد بازار ارز کانال درهم افزایشی نشده و از این محدوده احتمالاً کنترل می‌شود.