به گزارش اکوایران، سقوط بازار سرمایه همچنان ادامه دارد فقط گام‌هایی که بازار سرمایه در این مسیر برمی‌دارد کوچکتر شده. این‌روزها جهت بازار تغییر نکرده و انتظار نمی‌رود که به این زودی هم تغییر کند. برخی از تحلیلگران تصور می‌کنند که تا سطح تنش‌ها در خاورمیانه آرام نگیرد نمی‌توان انتظار رشد تغییر وضعیت را از بازار سرمایه داشت.

ریزش دست جمعی بورس‌ها و بازار‌های جهانی اولین موردی بود که در روز جاری اهالی بازار سرمایه به آن توجه کردند. برخی تصور می‌کردند که این سقوط بی‌ارتباط به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نیست ولی در نقطه مقابل برخی از کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ بهره توسط ژاپن باعث ریزش بورس‌های جهان شد. البته علت اصلی مدنظر تحلیل‌گران، نگرانی جهانی از وارد شدن آمریکا به رکود است.

خبر مرتبط
سقوط دیوانه‌وار بازارهای سرمایه جهان: معامله‌گران به دارایی‌های امن پناه بردند

اکوایران: بالاگرفتن وحشت معامله‌گران بازارهای جهانی از وقوع رکود اقتصادی در آمریکا سبب شد معاملات آتی Nasdaq 100 امروز با افت 6 درصدی مواجه شود. شاخص‌های سهام ژاپن نیز سقوط تاریخی 12 درصدی را ثبت کردند.

در ایران نیز در روز جاری ارزش معاملات خرد بازار سهام و حق تقدم به روند نزولی خود ادامه داد. البته خروج پول حقیقی از بازار سرمایه رشد کرد که تا فکر بهبود بازار سرمایه بیشتر تضعیف شود.

مساله کم‌برقی و گرما

با تصمیم دولت ساعت کاری ادارات دولتی در پانزده استان در روز آتی از ساعت شش تا ده صبح است‌.

بوی خوبی از شامخ به مشام نمی‌رسد

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های اتاق ایران، شامخ مدیران خرید کل اقتصاد ایران در تیر ۱۴۰۳ به صورت تعدیل نشده معادل ۴۴.۸ محاسبه شده است و پس از تعدیل فصلی معادل ۴۷.۲ محاسبه شده است که بیانگر شرایط نامناسب کسب ‌و کارهای کشور در تیرماه است. در چنین شرایطی کاهش ساعت کاری ادارات دولتی و ناترازی انرژی نگرانی را برای تداوم وضعیت رکودی ایجاد شده افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ایران رکورد تولید شمش آلومینیوم را شکسته است و بیش از ۱۶۹ هزار تن از این محصول در سه ماهه اول سال تولید شده است.

امید کاهش اختلاف دلار نیمایی و آزاد

یکی از امیدهایی که اهالی بازار سرمایه به آن چشم دوخته‌اند حذف ارز نیمایی و کاهش اختلاف نرخ دلاربازار آزاد ارز با دلار نیمایی است در روز جاری اختلاف نرخ دلار نیما و بازار آزاد بیش از ۱۶ هزار و۲۰۰ تومان بود، در صورتی که این اختلاف کاهش یابد گروه‌های کامودیتی محور و صادرات محور به آن امیدوار خواهند شد.

گلایه سه نهاد بورسی خطاب به عارف

در روز جاری خبری هم منتشر شده که بر اساس آن، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت طی نامه‌ای از شرایط بازار سهام به معاون اول رئیس جمهور گلایه کردند. در این نامه علاوه بر تأکید بر مشکلات بازار سهام و افت ارزش دلاری بورس تهران در کنار خروج سرمایه حقیقی سنگین در این مدت، از معاون اول دولت چهاردهم خواسته شده تا با شفاف‌سازی سیاست‌گذاری‌های آتی دولت، به شفافیت چشم‌اندازهای بازار سهام کمک کند.

خبر مرتبط
انتقاد کانون‌های بورسی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی؛ تکلیف سهامداران را مشخص کنید!

اکوایران: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت طی نامه‌ای از شرایط بازار سهام به معاون اول رئیس جمهور گلایه کردند.

شاخص کل

شاخص کل بورس به لطف محدودیت دامنه نوسان، هنوز حمایت دو‌میلیون واحدی را از دست نداده است و محدوده دو میلیون و ۵۰ هزار واحد مقاومت کوتاه‌مدت آن است که با توجه به محدودیت دامنه نوسان یک درصدی این مقاومت کوتاه‌مدتی که در گذشته خیلی نزدیک بود و در یک روز قابل دسترس، الان خیلی دور به نظر می‌رسد.

دلار ثابت، افزایش فاصله با تتر

دلار تهران در پایان روز جاری تغییری نسبت به روز قبل ثبت نکرد ولی درهم و اقلام طلا و سکه کاهش یافتند و حباب درهم منفی شد و با کاهش۴۷۳ تومانی نسبت به روز قبل به محدوده منفی ۱۰۳ تومان رسید که نشان می‌دهد دست بازارساز در کانال درهم باز است، ولی تتر در روز جاری بالاتر از دلار تهران معامله شد و فاصله تتر با دلار تهران در لحظه نگارش این گزارش به بیش از هزار تومان رسید.

حباب سکه در خلاف قیمت سکه حرکت کرد

در روز جاری سرگی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه وارد تهران شد که درصورتی که اخباری از این جلسه منعکس شود مورد توجه معامله ‌گران بازار ارز قرار خواهد گرفت، چون بازار ارز ملاقات‌های دیپلماتیک اخیر را به منظور تحلیل تنش‌های خاورمیانه مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

محمد رشیدی عضو کمیسیون انرژی مجلس جمهوری اسلامی ایران، گفت: ناترازی انرژی، یکی از مشکلات جدی این روزهای کشور است انتظار است دولت جدید مباحث مرتبط با انرژی را جدی بگیرد؛ چراکه به‌یقین ناترازی انرژی، ناترازی بودجه را به دنبال دارد.

ناترازی مصرف انرژی، باعث افزایش مصرف بنزین، رشد هزینه دولت در تامین هزینه بنزین مصرفی کشور شده است که باعث افزایش مخارج شده است در نقطه مقابل تعطیلی صنایع در زمستان به خاطر کنترل مصرف گاز و در تابستان به خاطر کنترل مصرف برق باعث کاهش درآمد دولت و عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده دولت می‌شود که در نهایت افزایش مخارج و کاهش درآمد منجر به کسری بودجه خواهد شد. سال‌هاست که مشخص شده است که در ایران کسری بودجه بالا بر تغییرات نرخ ارز موثر است.

سقوط اونس جهانی 

اونس جهانی طلا همزمان با بازارهای جهانی در روز جاری سقوط کرد، در حالی که هنوز تحلیلگران بر سر علت این سقوط به اجماع نرسیده‌اند و اختلاف نظر و ابهام در این باره وجود دارد اما برخی این رفتار همه گیر که دامن اونس جهانی طلا را هم گرفته ناشی از هیجان می‌دانند و معتقدند در صورتی که اونس جهانی طلا در روزهای آتی به روند صعودی برگردد این رفتار همه‌گیری بازارها ناشی از افزایش ریسک بوده است.

 در روز جاری حباب سکه امامی بر خلاف قیمت سکه که کاهش یافت حباب سکه امامی رشد کرد و وارد کانال ۲۰ درصدی شد.