بازار ارز تهران در روز جاری در ابتدا روند نزولی خود را ادامه داد ولی در ادامه پس از آنکه وارد کانال پنجاه و هفت هزار تومانی شد در حمله خود به این کانال ناکام ماند و به بالا برگشت.

دو وزیری که چشم بازار به آن‌ها است

امروز صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزرات امورخارجه و اقتصاد در مجلس مورد ارزیابی قرار گرفت و موافقان و مخالفان نظرات خود را مطرح کردند.

مسلماً بازار ارز نگاه ویژه‌ای به این دو وزارتخانه دارد، بررسی تحرکات دلار و تاریخ معاملات آن نشان می‌دهد که فضای سیاست خارجی بر نوسانات دلار تهران موثر است. به عنوان مثال در چند سال گذشته عقد برجام، خروج آمریکا از برجام، از سرگیری روابط با عربستان با میانجیگری چین، بهبود روابط دیپلماتیک با کشورهای عربی مانند بحرین و مصر، عقد تفاهم سرمایه‌گذاری با هند در ایران و... بر نوسانات قیمت ارز اثر گذاشته است.

به همین خاطر فضای سیاست خارجه کشور و هدایت‌کننده آن اثر انکارناپذیری بر بازار ارز دارد. فردی که بتواند سطح تنش‌ها با آمریکا را مدیریت کند، سطح ارتباطات با اتحادیه اروپا را در محدوده قابل قبول نگه دارد، به فکر بهبود روابط با کشورهای عربی در شرایط پرتنش کنونی منطقه باشد و روابط خود با دوستان استراتژیک خود مانند چین و روسیه را ارتقاء ببخشد، می‌تواند بر کنترل قیمت‌ها در بازار ارز موثر باشد.

به همین خاطر دلار تهران، نسبت به سکاندار ساختمان وزارت خارجه بی‌تفاوت نخواهد بود، سوابق او و نگاه جامعه سیاست و روابط بین‌المللی به او را مدنظر قرار خواهد داد.

وزیر اقتصاد و نگاه او در کنار سکاندار بانک مرکزی نقش مهمی در تعیین رفتار بازار ارز و سرمایه دارند. نگاه وزارت اقتصاد به فعالان اقتصادی، ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی در کنار کاهش رانت‌های ایجاد شده در اثر قیمت‌گذاری دستوری، بر فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری موثر خواهد بود.

وقتی ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد و امنیت سرمایه‌گذاری رشد کند، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی بهبود پیدا می‌کند. ولی در صورتی که با قیمت‌گذاری دستوری و بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های ناگهانی، ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مولد و اقتصادی افزایش یابد نقدینگی برای کسب سود ناشی از رانت به سایر بازارها وارد شده و تعادل را برهم خواهد زد. توجه ویژه به هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی، نیز در کنترل بازار ارز موثر است.

حباب

امروز حباب درهم منفی شد و در محدوده منفی ۱۹۰ تومانی قرار گرفت. تتر نیز پایین‌تر از دلار تهران جای گرفت. حباب سکه امامی در محدوده ۱۷ درصدی قرار دارد و حباب طلای آب‌شده همچنان منفی است و امروز در محدوده منفی ۱۵۸ هزار تومانی قرار گرفته است.

ورود پول به بازار سهام برای سومین رو مثبت شد

بازار سرمایه هم توجه ویژه‌ای به دو وزیر مذکور خواهد داشت، در گذشته با عقد قرارداد برجام، شرکت‌های خودروسازی و حمل‌و‌نقل دریایی با افزایش تقاضا مواجه شدند.

ریسک‌‌های سیاسی خارجی تا‌کنون توانسته بر بازار سرمایه که ریسک‌گریز است تأثیر منفی بگذارد ولی اگر بازار سرمایه به وزیر امور خارجه اعتماد کند و اثر ریسک‌های خارجی بر بازار سرمایه تعدیل شود شرایط در بازار سرمایه بهتر خواهد شد.

پرهیز از ابلاغ بخشنامه‌های دستوری، توجه به فعالان اقتصادی و‌جلب اعتماد آنان، توجه به سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد فضایی که ایمنی خاطر فعالان اقتصادی را تأمین کند و حمایت از فعالان اقتصادی از مواردی است که بازار سرمایه به آن توجه دارد.

در چنین شرایطی وزیر اقتصادی که تجربه کافی در حوزه اقتصادی داشته باشد، واقع‌بین باشد و از رویافروشی بپرهیزد می‌‌تواند بخشی از اعتماد از دست رفته مردم به بازار سرمایه را برگرداند.

در روز جاری ارزش معاملات خرد بهبود یافت و ورود پول حقیقی به بازار سهام و حق تقدم برای سومین روز متوالی مثبت و صعودی شد که نشانه خوبیست ولی برای ادامه روند صعودی باید ارزش معاملات خرد رشد بیشتری داشته باشد.

شاخص کل در روز جاری با رشد بیش از ۱۸ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۳۰ هزار واحدی قرار گرفت.

با اصلاح قابل توجه دلار تهران، ارزش معاملات صندوق های طلا و ورود پول به صندوق‌های طلا در روز جاری افزایش یافته است.