دلار تهران در روز جاری با افزایش قیمت نسبت به روز شنبه آغاز به کار کرد.

 ‌افزایش قیمت دلار در روز جاری به دو عامل مرتبط می‌شود ا‌ول سیگنال شبانه تتر و دلیل دوم آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در فراخوان ایران‌خودرو.

تتر در شش روز متوالی معاملاتی پیش از روز جاری، پایین‌تر از دلار تهران و در کانال ۵۸ هزار تومان معامله شده است ولی در روز قبل که بازار آزاد تعطیل بود تحت تأثیر اخبار مربوط به درگیری‌های منطقه‌ای روند افزایشی به خود گرفت و با رشد قابل توجه خود را به بالای کانال ۵۹ هزار تومان رساند. با صعود تتر بهانه دلار برای افزایش قیمت جور شد و روز جاری را با افزایش قیمت نسبت به روز شنبه آغاز کرد.

البته این تنها بهانه افزایش قیمت دلار در روز جاری نبود، پول‌های بلوکه شده در طرح فراخوان ایران‌خودرو در شب گذشته آزاد شد وهم‌زمان با این اتفاق در روز جاری بازار ارز و سرمایه روند افزایشی به خود گرفت، در مهلت وکالتی کردن حساب‌ها در بازار فروش ارز وطلا برای تهیه مبلغ لازم برای ثبت‌نام مشهود بود برخی تحلیلگران متصورند در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد پول‌ها به سمت بازارهایی که از آن خارج شده‌اند برخواهند گشت.

البته در روز جاری بازار ارز اخبار ورود یک مهمان خوش قدم برای بازار ارز را هم زیر نظر داشت. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، امروز برای دیدار با عباس عراقچی وزیر خارجه ایران وارد ایران شد.

بازار ارز غالبا به قطر خوش‌بین است زیرا دیدار مقامات قطری غالبا نشان‌دهنده در جریان بودن مکانیسم دیپلماسی است و سفر مقامات قطری در شرایط خاص، غالبا مانعی در برابر رشد قیمت دلار شده است. با توجه به نقش قطر در مذاکرات مربوط به آتش‌بس، برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی این سفر را مربوط به غزه می دانند و معتقدند که وزیر خارجه قطر حامل پیام از طرف جو‌ بایدن رئیس‌جمهور آمریکا است.

حال گذشت زمان نشان خواهد داد که آیا وزیر قطری برای بازار ارز خوش‌خبر است یا خیر ولی معامله گران بزرگ بازار ارز با خبر این سفر فعلا نسبت به معامله در بازار ارز محتاطانه عمل می‌کنند تا اخبار روشن‌ترین از این سفر مخابره شود ؟

در روز جاری حباب درهم منفی شد و در محدوده منفی ۲۳۹ تومان قرار گرفت. تتر بالاتر از دلار تهران است و حباب سکه امامی در محدوده ۱۷ درصدی جاخوش کرده است.

واکنش صندوق‌های درآمد ثابت به رفع مسدودی پول‌های بلوکه‌شده ایران‌خودرو

در حالی که امروز بازار سرمایه با افزایش بیش از ده هزار واحدی همراه شد و در محدوده دو میلیون و ۶۳ هزار و ۹۷۷ واحد قرار گرفت، ارزش صف‌های فروش بیشتر از صف‌های خرید بود و نزدیک نیمی از بازار سرمایه سرخپوش بود، در روز جاری شاخص‌سازها نقش پررنگ‌تری در سبز کردن شاخص کل داشتند.

امروز خروج پول حقیقی برای چهارمین روز متوالی ثبت شد، بازار سرمایه مدت‌ها روند منفی داشته است که موجب افزایش بدبینی و ترس سهام‌داران شده و با هر افزایش محدودی‌ سهامداران از بازار خارج می‌شوند‌.

IMG_20240826_173552_295

همزمان با مهلت وکالتی کردن حسابهای بانکی برای طرح ایران‌خودرو، صندوق های درآمد ثابت خروج پول حقیقی را ثبت کردند، با رفع محدودیت حساب ها به نظر می‌رسد که پولها در حال بازگشت به بازارهایی است که از آن خارج شده‌اند. در روز جاری صندوق‌های درآمد ثابت رشد قابل توجه ورود پول حقیقی را ثبت کردند و ۶۰۶ میلیارد تومان پول وارد صندوق های درآمد ثابت شد. ارزش معاملات در صندوق‌های درآمد ثابت نیز در روز جاری با افزایش همراه بوده است که ناشی از رفع مسدودی پول‌های بلوکه شده در فراخوان ایران‌خودرو است.

IMG_20240826_173547_775