به گزارش اکوایران، بازار سرمایه درهفته‌ای که گذشت پس از مدت‌ها مثبت شد. شاخص کل در تمامی روزهای هفته روندی افزایشی داشته است. شاخص کل بورس تهران در سایه محدودیت دامنه نوسان در هفته جاری بازدهی ۱.۹ درصدی را ثبت کرد، و شاخص کل هم‌وزن هم رشد ۱.۴ درصدی را به ثبت رساند.

در این هفته از روز دوشنبه پنج شهریور رفع مسدودی پول‌های بلوکه‌شده برای خرید خودرو اعلام شد، البته برخی از بانک‌ها در آزادسازی پول‌های بلوکه شده تاخیرداشته‌اند.

با توجه به حجم پول‌های ثبت‌نام شده و تأثیری که این ثبت‌نام بر بازارها داشت، پیش از آزادسازی، بیم آن وجود داشت که آزادسازی پول‌های بلوکه شده سایر بازارها را تحت تأثیر قرار دهد.

بررسی اکوایران نشان می‌دهد که در هفته جاری صندوق‌های درآمد ثابت با تغییر محسوس ورود پول حقیقی مواجه شدند. در این هفته، ۳ هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان پول حقیقی وارد صندوق‌‌های درآمد ثابت شد که نشان می‌دهد انتظارات رکودی در بازار سرمایه حاکم است و معامله گران هنوز انتظار افزایشی از بازار ارز و سهام ندارند.

صندوق‌های درآمد ثابت غالبا در آستانه تعطیلات با افزایش ورود پول حقیقی مواجه می‌شوند و به نظر می‌رسد تعطیلات پایان ماه صفر و آزادسازی پول‌های بلوکه شده خودرو باعث افزایش استقبال از صندوق‌های درآمد ثابت شده است.

استقبال بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت نشان‌دهنده حکمرانی انتظارات رکودی است که نشانه‌ای است از آن که احتمالا در خارج از بازار سرمایه نیز انتظارات رکودی غالب باشد و احتمالاً سپرده‌های بانکی مقصد اصلی پول‌های بلوکه شده باشد.

در این هفته عبدالناصر همتی از لزوم کاهش نرخ‌های مختلف ارز سخن گفت و اعلام کرد که تمرکز وزارت اقتصاد بر رفع ناترازی بودجه است. مسعود پزشکیان رییس جمهور کشور هم گفت منطقی نیست که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم. اظهارات فوق مورد توجه تحلیلگران بازار سرمایه قرار گرفت.

در حال حاضر شاخص کل بورس تهران در محدوده دو میلیون و ۷۶ هزار واحدی قرار دارد و محدوده دو‌میلیون و ۹۰ هزار واحدی تا محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی مقاومت کوتاه‌مدت شاخص کل شاخص کل بورس است.

بازار طلا و ارز کم رونق ولی صعودی

بازار ارز و طلا کم‌رونق ولی صعودی است، انباشت تعطیلات پایان ماه صفر هرچند به رکود دامن زده است ولی توجه به یک باور هم به درک شرایط بازار طلا کمک می‌کند.

قیمت‌ها در بازار طلا رشد بهتری را ثبت کرده است و حباب اقلام طلا از کف خود کمی فاصله گرفته است. مردم کشور در ماه محرم و صفر غالبا خرید کمتری برای طلا انجام می‌دهند و به دلیل عدم برگزاری مراسم‌ عروسی در ماه محرم و صفر تقاضای طلا کاهش می‌یابد. در روزهای پایانی صفر اما غالبا بازار طلا، انتظار بهبود تقاضا را دارد به همین خاطر برخی تحلیلگران بازار این دیدگاه را در رشد این روز‌های بازار طلا بی‌تأثیر نمی‌دانند و انتظار دارند طبق روال گذشته، در پایان ماه صفر بازار طلا شرایط بهتری را تجربه کند.

سکه امامی در روز جاری در کانال ۴۳ میلیون تومان پیشروی کرد و در محدوده ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفت، حباب سکه امامی هم در کانال ۱۸ درصدی قرار گرفت، فاصله تتر و دلار تهران در لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۳۰۰ تومان قرار گرفت و حباب درهم ۶۷ تومان است.