تحلیلگران با توجه به سیر زمانی تصور می‌کنند، بازار ارز و سکه باید تا انتهای هفته تعیین تکلیف کند. آن‌ها می‌گویند قیمت دلار تهران و طلای آبشده طی 20 روز گذشته وارد یک محدوده شده‌اند و در همین ناحیه مشخص نوسان داده‌اند، همچنین ‌قیمت درهم امارات  از 23 مرداد نتوانسته به بالای 16 هزار و 300 تومان برود. اگر قیمت‌ها تا انتهای هفته از مرزهای مقاومتی عبور کنند شاهد روند صعود جدیدی خواهیم بود اما اگر قیمت‌ها به زیر محدوده حمایتی بروند گارد بازار نزولی خواهد بود. قیمت سکه هم با افزایشی که از 10  شهریور داشته به محدوده مقاومتی مهم خودش رسیده است. محدوده مقاومتی مهم سکه 43 میلیون و 400 هزار تومان تا 43 میلیون و 800 هزار تومان است که طی بیش از 5 ماه گذشته، سه بار نسبت به این محدوده واکنش داشته و نتوانسته از این مرز مقاومتی عبور کند. قیمت انس طلا، متغیر دوم بازار طلا و سکه هم طی 23 روز گذشته در یک دامنه مشخص گیر کرده و بین سقف جدید و سقف قبلی نوسان می‌دهد.

در روز دوشنبه با توجه به این تحلیل که بازار باید تا انتهای هفته، تعیین تکلیف شود یکسری‌ها شانتاژ افزایش در بازار راه انداختند. یکسری از کانال‌های تحلیلی که مدعی بودند هوش مصنوعی پیش‌بینی کرده قیمت‌ها بالا می‌روند شانتاژ افزایش دادند. اما در مقابل فعالان بازار گوشزد می‌کنند که بازار ارز آزاد بر اساس عرضه و تقاضاست و تا خرید جدید به بازار نیاید قیمت‌ها در محدوده فعلی با حفظ کف نوسان خواهد داد. از منظر آن‌ها هوش مصنوعی نمی‌تواند تحلیلگر بازار باشد آن هم بازاری که هیچ داده‌ای از حجم خرید و فروش در آن موجود نیست.

با این حال تمامی بازارها در روز دوشنبه از محدوده‌های پایینی حمایت شدند و به سمت مقاومت حرکت کردند. قیمت دلار هرات دوشنبه را در 59 هزار و 400 تومان شروع کرد و در ابتدا نوسان کاهشی تا 59 هزار و 350 تومان داشت. در ادامه و در نیمه دوم قیمت دلار هرات با افزایش تا مرز مقاومت بالا رفت و در 59 هزار و 450 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت دلار تهران که طی دو روز معاملاتی گذشته به زیر میانه کانال 59 هزار تومان رفته بود دوشنبه را در بالای 59 هزار و 500 تومان شروع کرد. قیمت دلار تهران مثل دلار هرات در نیمه دوم افزایش داشت و به 59 هزار و 700 تومان رسید. مرز مقاومت مهم دلار تهران در کانال 60 هزار تومان قرار دارد که اگر پرقدرت از آن عبور نکند روند دلار رنج خواهد بود.

قیمت درهم امارات که در روز شنبه با کاهش سیگنال نزول به بازار داده بود، دوشنبه با افزایش بازارها همراه شد و دوباره به مرز مقاومت رسید. قیمت درهم در 16 هزار و 250 تومان آغاز به کار کرد و تا مرز مهم 16 هزار و 300 تومان بالا رفت. قیمت درهم در روز دوشنبه هم نتوانست از این مرز عبور کند و در 16 هزار و 290 تومان بسته شد.

قیمت طلای آبشده هم که طی دو روز گذشته در مرز حمایت و در پله ششم کانال 15 میلیون نوسان داده بود،  دوشنبه در بالای مرز حمایت بازگشایی کرد و به سمت صعود پیش رفت. قیمت طلای آبشده هم از دلار و هم از انس طلا سیگنال صعود گرفت و با افزایش 150 هزار تومانی در 15 میلیون و 750 هزار تومان بسته شد. حباب طلای آبشده هم افزایش داشت و به بالای یک درصد رسید یعنی نزدیک به 170 هزار تومان قیمت طلا حباب است.

قیمت سکه امامی دوشنبه را با گپ مثبت 90 هزار تومانی در 43 میلیون و 240 هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش تا 43 میلیون و 400 هزار تومان بالا رفت. در این چند روز قیمت سکه نتوانسته در بالای این مرز تثبیت قیمتی داشته باشد. حباب سکه هم با افزایش به 19 درصد رسید.

نتیجه نشست شورای حکام و سفر رئیس جمهور به نیویورک در بازار مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. در روز دوشنبه صحبت‌های رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی در بازار دست به دست می‌شد.

بعد از گمانه‌زنی‌های بازار درمورد افزایش قیمت بنزین، بحث داغ بازار دوشنبه افزایش قیمت نان بود. با خبر افزایش قیمت نان برخی مدعی‌اند که افزایش قیمت بعدی می‌تواند بنزین باشد که فعلا این گزاره فقط در حد ادعاست.

به عقیده معامله‌گران فنی اگر قیمت طلای آبشده در روز سه‌شنبه در بالای مرز 15 میلیون و 730 هزار تومان بازگشایی کند و تثبیت یک ساعته داشته باشد می‌تواند با افزایش به پله هشتم برود. در مقابل مرز حمایت فعلی طلای آبشده در کف پله ششم کانال 15 میلیون قرار دارد.

اما دو تا نکته در بازار دوشنبه جلب نظر می‌کرد. نکته اول راجع به بودجه دولت بود، آن هم درباره قیمت جهانی نفت که با توجه به روند نزولی این بازار، گفته می‌شد که به ضرر بودجه دولت خواهد بود و از این نظر، منابع ارزی دولت در ماه‌های آینده می‌تواند تحت فشار قرار بگیرد.

اما نکته دوم و جالب بازار ، فروش طلای ساخت ایتالیا بود. در بازار دوشنبه برای این مدل طلا تبلیغات می‌شد که برای سرمایه‌گذاری مناسب است.