بازار ارز در هفته جاری روند ساید خود را ادامه داد و در کانال ۵۹ هزار تومانی نوسان کرد.

دراین هفته کاهش قیمت نفت جهانی در کنار ناترازی بودجه مورد توجه قرار گرفت، قیمت ۶۵ یورو برای هر بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شده است تا کنون نفت بالاتر از قیمت مصوب بودجه معامله شده است با توجه به گرم‌شدن هوا، چرخش بیشتر چین و اتحادیه اروپا به سمت انرژی‌های پاک و سایه رکود بر اقتصاد جهان برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت جهانی در آینده در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت، نزولی شدن قیمت نفت و کاهش آن در کنار ناترازی بودجه می‌تواند بر کسری بودجه دولت فشار بیاورد که اگر به خوبی چاره اندیشی نشود در بلندمدت برای بازار ارز آسیب‌زا خواهد بود.

IMG_20240913_100741_388

بازار ارز تا کنون از جانب جلسه شورای حکام انرژی اتمی احساس نگرانی نکرده است. اما در آستانه این جلسه تروییکای اروپا و آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که مراتب اعتراض رسمی ایران را به دنبال داشته است، برخی معتقدند که این اقدام اتحادیه اروپا به ارائه یک قطعنامه غیرالزام‌آور علیه ایران منجر خواهد شد.

اتفاقات و تنش‌های منطقه‌ای از پارامترهای اثرگزار بر بازار ارز است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی خبر بازگشت ناو هواپیمابر تئودورروزولت از خاورمیانه را داد.

بازگشت این ناو هواپیمابر تنش‌ها و تهدیدهای منطقه ای را برای ایران کم می‌کند که برای معامله گران کاهشی در بازار ارز مطلوب‌تر است.

دراین هفته دلار و درهم در بازار ارز رشد کردند ولی تتر نزولی شد و پایین‌تر از دلار قرار گرفت. افزایش قیمت بیت کوین در این هفته باعث افزایش عرضه تتر و رشد تقاضای بیت کوین شده است که در نهایت منجر به تضعیف تتر شده است از طرفی آرام بودن جریان انتظارات در بازار ارز هم در شرایط کنونی به کاهش قیمت تتر دامن زده است. در نقطه مقابل افزایش حباب درهم در بازار ارز هم مورد توجه قرار گرفته است و سیگنال مطلوبی برای بازار ارز تلقی نمی‌شود. حباب درهم در روز چهارشنبه در محدوده ۳۷۹ تومان قرار گرفت و میانگین حباب هفتگی درهم به سطح ۲۳۱ تومان افزایش یافت. حباب سکه امامی در محدوده ۱۸.۹ درصد باقی ماند. حباب طلای آب شده در این هفته کاهش یافت و بازدهی هفتگی تتر و سکه گرمی منفی شد.

 قیمت جهانی طلا در پایان هفته رشد ۲.۱ درصدی را برای اونس طلا رقم زد، بازار جهانی در پایان روز جمعه به تعطیلات هفتگی می رود و در صورتی که اونس جهانی طلا محدوده‌های فعلی قیمتی را حفظ کند و هفته را در محدوده فعلی به پایان برساند و از طرفی دلار نزولی نشود می‌توان انتظار عکس‌العمل مثبت از بازار طلا در روز آتی را داشت.