اونس جهانی طلا بهانه سبزپوشی طلا و سکه را در روز جاری فراهم کرد.

داده‌های اقتصادی ایالات متحده ضعیف‌تر از انتظارات بود و باغث شد شاخص دلار ایالات متحده و بازدهی اوراق قرضه کاهش یابد. در نقطه مقابل انتظارات از کاهش نرخ بهره در سال جاری تقویت شد و همین مسئله منجر به تقویت تقاضای اونس جهانی طلا شد. در پایان هفته گذشته تقاضا برای طلای جهانی تا جایی بالا رفت که اونس طلا توانست سقف قیمتی جدیدتری را ثبت کند و در محدوده دو هزار و ۵۸۴ دلار رکوردشکنی کند.

سکه امامی امروز با گپ قیمتی مثبت باز شد و بالاتر از محدوده مقاومتی ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار گرفت. قیمت اقلام گواهی سکه در بازار سرمایه در روز جاری هم صعودی شد ولی سکه بورسی از سکه بازار آزاد جا ماند که منعکس‌کننده احتیاط معامله‌‌گران سکه در بازار سهام در قیمت‌های بالاست.

طلای آب شده هم امروز با گپ مثبت ۱۷۵ هزار تومانی باز شد و وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی شد. اگرچه تحلیلگران در بلندمدت روند صعودی را برای طلا متصور هستند ولی برخی از تحلیلگران انتظار اصلاح اونس جهانی طلا در کوتاه مدت را دارند به همین خاطر کاهش حباب سکه و اقلام طلا در روز جاری به نظر می‌رسد گام احتیاطی معامله‌گران در برابر اصلاح احتمالی اونس طلا در آینده نزدیک است.

همزمان با افزایش قیمت طلا در بازار داخل حباب طلای آب‌شده و اقلام سکه در روز جاری کاهش یافت، حباب سکه امامی در کانال ۱۷ درصدی قرار گرفته است.

امروز درهم امارات کاهش یافت ولی حباب آن اصلاح چندانی نداشت و همچنان در بالای محدوده ۳۵۰ تومان باقی ماند. محدوده حمایتی درهم در سطح ۱۶ هزار و ۲۳۰ تومان است. در حال حاضر افزایش حباب درهم و پایین‌تر بودن قیمت تتر نسبت به دلار تهران، تناقضی ایجاد کرده است که جهت انتظارات را نشان نمی‌دهد و می‌تواند نوسان گیران را جذب تتر کند.

خروج دسته‌جمعی پول حقیقی از بازار سرمایه

شاخص کل بورس در روز جاری سرخپوش‌ شد و در محدوده دو میلیون و ۷۵ هزار واحدی قرار گرفت.

بررسی تکنیکی شاخص کل محدوده دو میلیون و ۴۹ هزار واحدی را به عنوان حمایت معتبری نشان می‌دهد که همسطح حمایت ۳۸ درصدی فیبوناچی است.

اگرچه شاخص کل بازار سرمایه در روز جاری اصلاح کرد ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) امروز افزایش یافت ولی خروج ۴۹ میلیارد تومانی پول از بازار سهام ثبت شد، امروز صندوق‌های درآمد ثابت، سهام و طلا همگی خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

علاوه بر بازار طلا، صندوق‌های طلا در روز جاری سبزپوش شدند و بازدهی بیشتری را نسبت به طلای آب شده ثبت کردند. در روز جاری ارزش معاملات خرد صندوق‌های طلا رشد ۹۷ درصدی را ثبت کردند ولی ورود پول حقیقی هم‌جهت با افزایش ارزش معاملات رشد نکرد و بلکه خروج ۱۸ میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های طلا ثبت شد که چراغ احتیاط را برای خریداران روشن کرده است.