به گزارش اکوایران،  ارزش معاملات خرد بورس تهران در این هفته رشد مناسبی را تجربه کرد و میانگین ارزش معاملات خرد بورس تهران به حدود چهار هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل در این هفته توانست وارد کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شود و بازدهی۲.۷۷ درصدی برای شاخص کل در این هفته ثبت شد، برآیند جریان پول حقیقی در بازار سهام نیز ۳۶۰ میلیارد تومان ورود پول بود.

همه اینها در حالی اتفاق افتاد که محدودیت دامنه نوسان هم‌چنان ادامه دارد، وضعیتی که نشان می‌دهد همچنان برخی ریسک‌ها مورد توجه بازار سرمایه است.

تشکیل کابینه جدید اقتصادی و وعده های تیم اقتصادی درباره حذف قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ دلار نیما و توجه به بازار سرمایه در بودجه باعث کاهش سطح بدبینی درباره بورس شده است.

افزایش نرخ دلار نیما و رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی در این هفته هم به طور همزمان چشم‌انداز سودآوری برای شرکت‌های صادراتی را افزایش داده است.

 فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته گفت که موضوع اف‌ای‌تی‌اف با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام و و در چهارچوب منافع ملی در حال بررسی است و اقدام خواهد شد.

تمامی موارد مطرح شده در این هفته به سبزپوشی شاخص کل بورس تهران کمک کرد و امیدواریها نسبت به آینده بازار سهام را افزایش داد با اینحال، تداوم تنش‌های منطقه‌ای فضای خوش‌بینی درباره بورس تهران را با تردیدهایی همراه کرده است. 

دلار و سکه روی مرز ایستادند

دلار تهران در روز جاری با نوسان محدود روی مرز ۶۰ هزار تومان ایستاد ولی عدم نوسان درهم باعث شد تا حباب درهم کاهش یابد و در محدوده ۴۴۹ تومان قرار گیرد.

همچنین قیمت سکه امامی امروز در مرز ۴۶ میلیون تومانی ایستاد و حباب آن هم ۱۸ درصد شد.

سقف‌شکنی‌های متوالی اونس طلا ادامه دارد و پس از لمس رکورد محدوده دو هزار و ۶۸۰ دلاری در لحظه نگارش این گزارش در حوالی دو هزار و ۶۶۰ دلار نوسان کند. 

برخی مقامات فدرال رزرو پس از کاهش تهاجمی نرخ بهره در مرحله اول توسط فدرال رزرو، خواستار تصمیمات محتاطانه‌تر در سیاست‌های پولی و مالی فدرال رزرو در مراحل بعدی شدند.

توجه معامله گران به آمارهای پولی

به روز رسانی آمارهای پولی باعث ایجاد برخی بحث‌ها در بازار شده است. بررسی اکوایران از کل های پولی نشان می‌دهد میزان ضریب فزاینده پولی در مردادماه سال جاری به عدد ۷.۵۱ رسیده است که بیشترین سطح ضریب فزاینده از خردادماه سال ۱۴۰۲ است.

این بدین معنی است که در این ماه به ازای یک واحد خلق پول توسط بانک مرکزی ۷.۵ واحد اعتبار پولی توسط شبکه بانکی خلق شده است.

آنچه اهمیت دارد آن است که میزان رشد نقدینگی با افزایش تورم و در نهایت نوسان بازار ارز، رابطه دارد و رشد ضریب فزاینده پولی رکن اصلی نقدینگی است. حال باید دید که در ادامه سیاست‌های پولی بانک مرکزی تغییر جهت خواهد داد یا افزایش ضریب فزاینده در  مرداد ماه یک نوسان در مسیر سیاست‌های قبلی است.